denk beginnende spruw???

hallo mama`s,

even een vraagje...

wie heb er weleens spruw gehad????
mijn dochtertje heb erg luieruitslag tot bijna bloedends toe heb nu zalf gekregen van ha maar ze wil nu niet echt super goed drinken....ze drink nog bv en is 11 maanden....
zie bij mezelf niks aan mijn tepels of zie je dan ook niks met spruw???
heb al in tessa`s mondje gekeken alleen tongetje is beetje wit aan achterkant maar zijkant en lippen is schoon.....
ik hoop dat jullie iets weten.....anders maandag naar dokter want ze is erg huilerig en heb vorige week ook 4 dagen hoge koorts gehad....

groetjes jantina

Ha,
Ik ben zo langzamerhand een expert met spruw. Mijn zoontje heeft twee keer spruw gehad (en ik dus de candidabacterie). Volgens mij is een belangrijk kenmerk bij spruw dat het voeden jou ook enorm veel pijn doet. Dat is namelijk de reden dat ik uiteindelijk aan de bel heb getrokken. Door (of dankzij) de spruw had ik tepelkloven en deed en het voeden echt enorm veel pijn. Het aanhappen deed zeer en daarna het drinken bleef zeer doen. Ik zat met gekromde tenen en zag op tegen elke voeding.
De eerste keer is het gesignaleerd toen Freek 5 weken was en toen heeft het lang geduurd voordat ik de behandelijk helemaal kon stoppen (in totaal wel bijna 3 maanden) en daarna is het nog één keer teruggekomen in een periode waarin ik weinig weerstand had (Freek was toen ongeveer 8/9 maanden).
Ik heb beide keren eerst mijn pijn gesignaleerd en later pas de witte uitslag in de mond. De eerste keer had Freek inderdaad ook luieruitslag die niet over ging, maar de tweede keer niet (maar toen waren we er ook veel eerder bij). De witte uitslag in de mond zie je ook wel na melk, maar bij spruw kun je hem niet wegvegen (maar ik vond het altijd moeilijk om te zien hoor).

Als je twijfelt of het spruw is, zou ik eerst naar een lactatiekundige gaan. Als je lid bent van Icare is dat gratis (bij  mij zelfs direct aan huis geweest). Zij kunnen veel beter constateren of het spruw is of niet. Een recept kun je dan via de huisarts krijgen (bij mij kon dat gewoon telefonisch), maar daar heeft de lactatiekundige ook een adviserende rol in naar de huisarts toe.
Mocht je nog vragen hebben, dan kun je ze gerust stellen. Maar als je echt pijn hebt bij het voeden, blijf niet te lang wachten. Het is echt verschrikkelijk.
Freek maakte trouwens de eerste keer ook klakkende geluiden tijdens het drinken (omdat hij waarschijnlijk door de pijn in zijn mond niet goed kon drinken).

Succes ermee.
Groetjes,
Geeske mv Wieteke (15-09-06) & Freek (13-05-08)

Hallo! Ik wilde hier ook net een topic over beginnen maar zie dat jij me al voor was. Weet iemand of je kindje ook spruw kan hebben zonder dat je borstvoeding geeft? Helaas doe ik dat al een halfjaar niet meer... Sophie is nu 1 en heeft sinds twee dagen een wittige uitslag op haar lippen, ze lijkt alleen nergens last van te hebben. Ze eet en drinkt gewoon goed. Zou dit spruw zijn of toch iets anders?

Terug
Bovenaan