depressie en stress in de zwangerschap

Hallo zwangeren,

Ik heb een vraagje, wie weet wat voor gevolgen depressie en stress bij de vrouw die zwanger is heeft voor haar baby? Ik had vorige week iets gezien op national geographic over onder andere een laag geboortegewicht bij het kind, maar er zijn ook andere gevolgen.
Het gaat erom dat de vrouw al depressief was voor de zwangerschap, maar tijdens de zwangerschap is het erger geworden. Ook veel stress is niet goed voor het kind, maar wat kan er gebeuren met het kind? Moeder kan stress niet vorkomen, moeilijke echtgenoot en moeder, tja, je hebt het nu eenmaal niet voor het kiezen......

bedankt alvast,

Groetjes
 
hallo

stress is echt slecht voor het kind tijdens de zwangerschap.het kan de groei beperken en een vroeggeboorte veroorzaken. je kan hier een hoop info over opvragen bij de verloskundige of je huisarts.
de depressie maakt je zwangerschap zwaarder dan nodig is.ik heb zelf heel erg last gehad van een depressie. waardoor ik me echt verschrikkelijk voelde maar ook hier is hulp voor te krijgen. er  is een hoop info hoe je je beter kan voelen en uit je deopressier kan komen. ik heb nu nog wel gauw last van depresieve aanvallen die een paar dagen kunnen duren maar ik ben niet meer constant depri.gewoon door dat mensen in mijn omgeving me eruit hebben geholpen.door leuke dingens met me tegaan doen en me te helpen mij problemen opzij te zetten hoe ik zwanger ben.
ze hebben me het mooie laten zien van het zwanger zijn.
dat wil niet zeggen dat ik het altijdt positief zie. maar ik doe mijn best. omdat ik weet dat het niet goed is voor de baby.
en je voelt jezelf ook beter minder depri bent of stresst.

succes.
 
Hoi.

Ik ben werkzaam als psychiatrisch verpleegkundige en via mijn werk begeleid ik ook vrouwen die een postpartum-depressie hebben of hebben gehad.
Stress tijdens de zwangerschap kan de kans op een postpartum-depressie vergroten. Dit o.a. onder invloed van hormonen. Erg belangrijk om professionele hulp te zoeken, eventueel medicatie te gebruiken om hier weer uit te komen. (pillen en praten...).
Vaak wordt een depressie na de geboorte veel onderkent door huisartsen, verloskundigen etc. omdat een moeder natuurlijk moet wennen aan het nieuwe leven in haar leven, de drukte, de verantwoordelijkheden etc.
Maar je geeft aan dat je al depressief bent dus dan is professionele hulp zeker belangrijk ook voor de band met je kindje wanneer het eenmaal geboren is!
Zorg goed voor jezelf en daarmee ook voor je kindje!

Sterkte,
groetjes Ineke
 
Terug
Bovenaan