Depressief na bevalling, wie heeft ervaring ?

A

Anoniem

Guest
Hallo meiden,

Op dit moment ben ik 31 wkn. zwanger van de derde. Na de vorige 2 heb ik de eerste maanden als heel moeilijk ervaren. Verdrietig, somber, helemaal niet blij.
Ik ben bang dat dit opnieuw zo zal zijn. Wie kent dit en heeft tips of wil gewoon meepraten ?

Groetjes, Sophie

Ik heb ook na de bevalling van mijn oudste in een depressie gezeten. Kon absoluut niet genieten van de dingen die om me heen gebeurden. Het enige wat ik je kan adviseren, maak het kenbaar. Praat over je angst dat je nu voelt zodat je omgeving weet waarom je reageert zoals je nu reageert. Ook kun je eens een gesprek met je huisarts aangaan. Deze kan je wellicht betere adviezen geven dan wij. Ik moet trouwens zeggen dat ik wel bang was om weer depressief te worden na mijn laatste bevalling maar dat dit dus helemaal niet het geval is geweest. Dus angst om niets (gelukkig) Ik hoop voor jou dat het allemaal meevalt en dat je nu echt kunt genieten van je kleine baby.

Jolanda trotse mama van Jorick en Milan

Hé meid,

Ik wil je alleen zeggen dat ik het super vind, dat je erover durft te praten, en hoop dat je dit ook in je omgeving doet.

Ik vind  het heel dapper, en je bent echt geen slechte moeder als je meent ooit dat gevoel te krijgen. Ik vind dat je er juist goed aan doet om er in ieder geval hier over te willen praten.

Ik ben zelf niet depri na m'n bevalling geweest, maar heb van die dagen, dat het even niet lekker loopt. Als je erover praat, en je krijgt steun op de een of andere manier, althans zo ervaar ik het, lijkt het alsof die druk wat minder wordt.

Heb je ooit eens een reiki behandeling gehad, misschien kun je dat eens proberen, word je in ieder geval ontspannen van.
X

Hoi Sophie,

Ik heb wel ervaring met een depressie na de bevalling eerst dacht ik dat het door de bevallling kwam omdat deze ontzettend moeilijk verlopen is. Na 2 maanden voelde ik me echt zo slecht dat ik naar de huisarts ben gegaan, daar is mijn schildklier onderzocht en daar bleek dus niks mee aan de hand te zijn en vrij vlot daarna kreeg ik antidepressiva en daar knapte ik langzaam weer van op. Inmiddels ben ik weer zwanger en ik heb besloten om direct na de bevalling weer aan de antidepressiva te gaan ook op advies van de huisarts want de kans is gewoon groot dat je weer in een depressie terecht komt en dat wil ik dus voor zijn! Ik wil straks kunnen genieten van mijn kinderen en als dat met een beetje hulp van een pilletje moet heb ik daar vrede mee want kinderen zijn gebaat bij een blije en rustige moeder.

Suc6 met de laatste loodjes!

Puk

Hoi Sophie,
Ook ik ben depressief geweest na de eerste, haar eerste jaar is dan ook volledig aan me voorbij gegaan. Na een jaar durfde ik pas aan de bel te trekken en ben ik er mbv medicijnen en therapie uitgekomen.
Toen werd ik zwanger van nr 2 en ik was zó bang dat ik een terugval zou krijgen.
Gelukkig was dit niet het geval en heb ik deze kraamperiode heel anders ervaren dan de eerste.Het kan dus ook goed gaan.
Jij bent je er iig al van bewust en dat is al een grote stap. Houd jezelf goed in de gaten en vraag hulp als je maar denkt dat het niet gaat.
Ik hoop dat je nog kan genieten van deze laatste weken en dat het je straks beter zal gaan dan bij de anderen.
Sil

Hoi meiden,

Bedankt voor jullie lieve reacties. Fijn om te horen Sil, dat je de angst herkent, maar ook dat het de tweede keer zo goed ging. Heb je toen med. gehad na de bevalling ?
Ik heb inmiddels een goed gesprek met de huisarts gehad en met de vk. Ik vond het heel moeilijk om aan te geven, maar ben er nu wel blij mee. We hebben afgesproken dat zowel de ha als de vk in de kraamtijd extra alert zullen zijn   - de huisarts komt in de kraamtijd ook langs - en dat ik zelf het ook veel eerder aangeef als het niet lukt. Dan krijg ik alsnog med. ( na de tweede heb ik een tijdlang Seroxat geslikt met goed resultaat. ) Hier ben ik toen alleen pas na een jaar mee gestart. Je wilt het zo graag zelf oplossen he.
Nu gaat het prima. Mijn zwangerschap verloopt goed en ik geniet van de laatste maanden tot nu toe.
Groetjes, Sophie

Voor Puk,

Bedankt voor je reactie. ( zie eerder bericht )
Ik vroeg me alleen nog af welke med. je gaat slikken. Bij de meeste anti-depressiva duurt het volgens mij 2 wkn. voor je er iets van gaat merken. Hoe ver ben je nu in de zwangerschap ?

Groet, Sophie

Terug
Bovenaan