depressief of einde zwangerschap?

<p>Hallo andere mama's, </p><p>Ik vroeg mij af of er andere dames zijn die dit herkennen. Ik ben nu 39.5 weken zwanger. Ik heb een zwangerschap achter de rug die medisch ongecompliceerd is, maar qua kwalen echt pittig. De lijst met fysieke klachten is lang, en ik heb zo ongeveer alles uit de boekjes geprobeerd om klachten te verminderen. </p><p>De afgelopen 3 weken merk ik dat ik vooral mentaal het erg zwaar heb. Veel huilbuien, duistere gevoelens en gedachten, voel me soms echt somber en heb nergens zin in. Of voel me juist super gefrustreerd dat ik niks meer kan. Ik lig hele dagen op de bank (als mijn kindje op de opvang is). Ik heb enorm betrokken vriend/familie/vrienden, ze doen echt alles voor me. En toch voel ik me enorm eenzaam en ook voel ik me alsof ik faal, naar mijn omgeving, mijn dochter, mijn eigen lijf en naar mijn aanstaande baby. Voel steeds minder connectie met de baby en alleen maar de wens dat de zwangerschap stopt. </p><p>Zijn dit nou echt gewoon de zware laatste loodjes of is er meer aan de hand? </p>
 
Hallo,

Het kan natuurlijk beide zijn. Ik heb tijdens de zwangerschap een depressie gehad en voelde idd me erg somber/ geen connectie met de baby. Ben erg goed geholpen door psycholoog.
Mijn einde zwangerschap was ik van de depressie af maar voelde ook wat jij ook aangeeft, kan niks meer, ben er klaar mee enz. Bespreek het met je verloskundige, daar zijn ze voor. Succes!!
 
Ik herken het heel erg van allebei mijn zwangerschappen. Blijf erover praten, vooral als het gevoel aanhoudt na de bevalling. Ik denk achteraf dat ik twee keer een post partum depressie heb gehad. Sterkte! ❤️
 
Wat naar dat je je zo voelt en ook herkenbaar. Daarom had ik tijdens mijn zwangerschap een psycholoog ingeschakeld, om dit achter de hand te hebben voor het geval dat het niet goed ging tijdens of na de zwangerschap. Er gebeurt nou eenmaal zo ontzettend veel. Misschien een idee om je gevoel met de huisarts of verloskundige te bespreken zodat ze met je kunnen mee denken. Je hoeft niet alleen te dealen met dit vervelende gevoel. Zet 'm op en probeer een beetje lief te zijn voor jezelf :)
 
Hi, ik vond de laatste loodjes ook erg zwaar! Veel kwalen gehad en had nergens fut voor. Ik voelde me ook slecht en somber. Ik heb hele dagen alleen maar naar Netflix gekeken als mijn oudste naar school was. Toen kreeg ik weeën en zette de bevalling niet door. Ik was daarna een week echt helemaal kapot. En toen ineens niet meer. Ik kon weer fietsen met 38 weken. Ik had een geplande keizersnede en ging er fris en vrolijk heen. En na de bevalling was ik zo vrolijk (op de kraam tranen na). Nu 8 weken later voel ik me langzaam aan weer de oude. Ik kan weer wandelen, fietsen en bijdragen aan het gezinsleven. Ik denk dus dat het wel “normaal” is dat je zo voelt. Dat het komt door de hormonen. Maar praat er eventueel over met de verloskundige. En hopelijk gaat het over als de eerste weeën komen. Je bent er bijna! Die laatste loodjes zijn echt zwaar, maar ook eindig. Sterkte!
 
Terug
Bovenaan