Derde kind

Ik heb een tweeling van 3 jaar oud. Mijn zwangerschap was niet gemakkelijk en de kans op herhaling is groot. Mijn man verwacht dat het minder erg zal zijn bij een eenling. Maar zekerheden zijn er niet. De kans is dan ook groot dat veel van de zorg op mijn man zal vallen en dat ik minder zal kunnen bijdragen. Mijn man zegt dit wel aan te kunnen. Al merk ik ook dat hij verwacht dat deze zwangerschap minder heftig zal zijn.
Omdat de kans op herhaling van een soortgelijke zwangerschap groot is hebben we de wens voor een derde uitgesteld. Mijn idee was dat de kinderen en mijn man er het minst onder zouden lijden als ze vier jaar zijn en naar school gaan. Tegen die tijd zouden mijn man en ik het gesprek weer aangaan en eventuele plannen maken. Echter merk ik nu dat steeds dichterbij komt (sept 2025) dat ik er dan ook helemaal voor ze wil zijn.
Daarbij voelt het uitstellen van de kinderwens ook vervelend. Mijn angst is dat de derde buiten de boot zal vallen aangezien de jongens dezelfde leeftijd hebben en er tussen hen en de derde sowieso een gat zal vallen. Wel zijn de jongens heel andere persoonlijkheden en denk ik ook dat ze erg zorgzaam zullen zijn.
Een vierde zie ik niet voor me, gezien de mogelijke zwangerschapsziekte, maar ook vanwege aandacht verdelen.

Mijn vraag is op dit moment voornamelijk: zal de derde buiten de boot vallen (gezien het leeftijdsverschil en het feit dat de broers tweeling zijn)?
 
Voorzover ik weet, brengt een tweeling tijdens de zwangerschap veel meer hormonen in het spel. Dus zou je vermoedelijk kunnen stellen, dat direct door de hormonen veroorzaakte klachten, minder heftig zijn.
Het is wellicht een idee je zorgen op dit gebied, voorafgaand aan een nieuwe poging, met je verloskundige of gynaecoloog te bespreken.

Misschien kunnen bijvoorbeeld je (schoon)ouders of andere familieleden wat vaker op de jongens passen tijdens de zwangerschap, als het toch weer tegen blijkt te vallen?
 
Ik zie dat je teveel je focust legt op de zwangerschap met de mogelijke klachten en het leeftijdsverschil / buiten de boot vallen tussen de kinderen. Kijk eens verder. De tijd dat kinderen met elkaar doorbrengen als volwassen duurt vele malen langer dan de kindertijd. Daarbij is een broer of zus zoveel meer dan een speelkameraadje. Een collega van mij heeft een zoon en kreeg drie jaar later een tweeling. De jongens kunnen het prima met elkaar vinden. Dat heb je toch ook een beetje zelf in de hand.

Je kan de fysieke kanten van een mogelijke derde zwangerschap het beste bespreken met je gynaecoloog. Die weet van de hoed en de rand. Wij niet.
 
Terug
Bovenaan