derdehands rook

<p>Mijn schoonfamilie woont in een ander land. Het idee is er 2 keer per jaar te gaan logeren. Steeds één of twee weken. </p><p>Mijn schoonvader rookt (veel). Hij doet dit altijd op het balkon, hij rookte vroeger binnen, maar is daar een jaar of 5 geleden mee gestopt toen zijn eerste kleinkind geboren werd. </p><p>Tijdens onze eerste bezoekjes heeft hij mijn zoontje niet vastgehouden (we hoefden hier niet zelf om te vragen). Hij wast altijd zijn handen. Het huis stinkt verder ook niet naar rook. Alleen hém ruik je soms van meters afstand.</p><p>Tijdens ons laatste bezoek gaf mijn zoontje aan dat hij bij opa op schoot wilde. Ik heb hem toen op schoot gezet. Het wennen aan de logeerpartij verliep de eerste dagen een beetje stroef en ik was blij om te zien hoe ze samen speelden. Mijn zoontje blijkt dol op zijn opa. Maar.. daarna pakte mijn schoonvader hem dus vaker op. Tijdens de laatste dag daar merkte ik dat zijn rompertjes gewoon stonken. </p><p>Ik wil mijn kindje beschermen tegen schadelijk stoffen, dus ook derdehands rook. Tegelijkertijd vind ik de band met opa minstens zo belangrijk en gaat het maar om korte momenten een paar keer per jaar. Ik merk dat ik steeds tot de conclusie kom dat het niet zo erg is, maar dan denk ik aan die stinkende kleertjes en aan een handje in zijn mond nadat opa hem heeft vastgehouden en dan vind ik 't gewoon zo smerig! Ik zou schoonvader kunnen vragen hem niet (vaak) op te pakken, maar misschien is dit overdreven en maakt dit hun contact onnatuurlijker. Daarnaast is oma niet in staat hem op te pakken en ze passen weleens op tijdens onze vakantie. Wat zouden jullie doen? Zoontje is nu 17 maanden. Stoppen met roken zal opa niet doen. </p>
 
Als ze elkaar maar zo weinig zien, dan zou ik er niet een te groot probleem van maken. Snap heel goed dat je de geur in z'n kleertjes vies vind hoor. Hier ook zo'n opa die rookt en daarna m'n kids een kusje geeft bijv. Ik denk dat het ook iets is waar opa niet bij nadenkt verder. Tenminste hier niet. Ik doe m'n kids dan thuis in bad en schone kleren aan.

 
Ik zou er ook geen probleem van maken. Inderdaad schone kleren aan, in bad of handjes wassen na het spelen en klaar. Het is niet elke dag uren blootstelling. 


Voor mij weegt het hebben en ontwikkelen van gezonde en belangrijke relaties zeer zeker zwaarder dan eventuele, mogelijke risico's bij het derdehands roken. 
 
Mijn ouders zien we ook ongeveer twee x per jaar en roken beiden. De geur zit daar ook echt in huis. Maar ja, ik wil ze het contact ook niet ontnemen. En vroeger, toen ik zelf klein was, rookten m'n ouders zelfs in de auto. Met de ramen op een kiertje. Je kunt je er niks meer bij voorstellen. Of ik mijn kuchje daar aan over heb gehouden, ik weet t niet. Maar ik vind t ook echt goor die lucht en t liefst zou ik m'n dochter van 14 mnd er niet aan blootstellen. M'n ouders doen hun best en roken buiten als wij er zijn. Maar toch komt die lucht, ook buiten, soms haar kant op. Tja, ik probeer t maar zo te zien dat je het niet helemaal kunt uitsluiten en het op een regulier terras ook zou kunnen gebeuren. Dat is dan enkele keren per jaar. Een stukje acceptatie, maar vind dat, net als jij, wel moeilijk. En goed dat je er over nadenkt!
 
Lastig begrijp je dillema. Mijn schoonvader rookt zelfs waar de kleinkinderen bij zijn. Heb hier veel gezeur over gehad met mijn partner, maar die wil zijn vader niet verbieden om in zijn eigen huis te roken. Omdat we hem maar eens in de paar weken zien heb ik t los gelaten.

We hebben nu een kleine van een maand en gaan er zondag naar toe, maar heb mijn vriend nu wel gezegd dat ik echt niet wil dat er gerookt wordt. Daar vind ik hem veelste klein voor.

Je schoonvader doet er wel moeite voor. Gaat buiten roken, wast netjes z'n handen. Meer kan je denk ik niet verwachten. Stoppen met roken omdat jullie 2x per jaar komen is ook niet echt een optie. Ik denk dat je moet proberen die 2x per jaar voor lief te nemen. Dat kleine beetje wat hij dan mee krijgt zal allemaal wel meevallen. Zeker als er niet in het bijzijn van jullie wordt gerookt
 
Terug
Bovenaan