<p>Mijn schoonfamilie woont in een ander land. Het idee is er 2 keer per jaar te gaan logeren. Steeds één of twee weken. </p><p>Mijn schoonvader rookt (veel). Hij doet dit altijd op het balkon, hij rookte vroeger binnen, maar is daar een jaar of 5 geleden mee gestopt toen zijn eerste kleinkind geboren werd. </p><p>Tijdens onze eerste bezoekjes heeft hij mijn zoontje niet vastgehouden (we hoefden hier niet zelf om te vragen). Hij wast altijd zijn handen. Het huis stinkt verder ook niet naar rook. Alleen hém ruik je soms van meters afstand.</p><p>Tijdens ons laatste bezoek gaf mijn zoontje aan dat hij bij opa op schoot wilde. Ik heb hem toen op schoot gezet. Het wennen aan de logeerpartij verliep de eerste dagen een beetje stroef en ik was blij om te zien hoe ze samen speelden. Mijn zoontje blijkt dol op zijn opa. Maar.. daarna pakte mijn schoonvader hem dus vaker op. Tijdens de laatste dag daar merkte ik dat zijn rompertjes gewoon stonken. </p><p>Ik wil mijn kindje beschermen tegen schadelijk stoffen, dus ook derdehands rook. Tegelijkertijd vind ik de band met opa minstens zo belangrijk en gaat het maar om korte momenten een paar keer per jaar. Ik merk dat ik steeds tot de conclusie kom dat het niet zo erg is, maar dan denk ik aan die stinkende kleertjes en aan een handje in zijn mond nadat opa hem heeft vastgehouden en dan vind ik 't gewoon zo smerig! Ik zou schoonvader kunnen vragen hem niet (vaak) op te pakken, maar misschien is dit overdreven en maakt dit hun contact onnatuurlijker. Daarnaast is oma niet in staat hem op te pakken en ze passen weleens op tijdens onze vakantie. Wat zouden jullie doen? Zoontje is nu 17 maanden. Stoppen met roken zal opa niet doen. </p>