Diarree tijdens zwangerschap

A

Anoniem

Guest
Hoi allemaal,

Ik zal mezelf eerst even voorstellen als nieuw lid van dit forum. Mijn naam is Lucy, ik ben 26 jaar en momenteel 21 weken zwanger van ons eerste kindje.

Afgelopen zomer is er bij mij Colitis Ulcerosa geconstateerd, dit is een chronische ontsteking in de dikke darm. Na een ziekenhuisopname van meer dan 5 weken, en 12 kilo te zijn afgevallen, was ik blij dat ik weer lekker naar huis mocht.
Ik veel veel zware medicijnen geslikt, waaronder prednison (daar heb ik ook veel last van bijwerkingen van gehad). Uiteindelijk kwam ik in een rustige periode terecht en kwam ik zelfs helemaal van de prednison af. Wonder boven wonder ben ik zwanger geraakt. Wij zijn ontzettend blij met onze zwangerschap!
Helaas, ongeveer 3 weken geleden ben ik plotseling geopereerd aan een cyste in mijn eierstok. Ze hebben het kunnen verwijderen, maar we hebben heel wat angstige momenten gehad. Gelukkig is met de kleine alles goed.
Nu heb ik sinds 2 weken weer last van diarree en sinds een paar dagen ook weer bloed in mijn ontlasting. Volgens mijn arts heeft deze terugval te maken met de stress van de operatie. Waarschijnlijk moet ik volgende week weer gaan beginnen met prednison.
Ik baal hier echt van, want sinds ik zwanger ben gaat het alleen maar beter met mijn darmen. Een echt wonderkindje dus!
Nou, een heel verhaal........ misschien heeft iemand van jullie wel ervaring met deze ziekte of zelfs wel goede tips?

Groetjes, Lucy

Hoi,

Poeh wat zul je in de zenuwen hebben gezeten.
Ik heb helaas weinig kennis van dit ziektebeeld, en dus
ook geen ervaring ermee.
Volgens mij kan diarree geen kwaad tijdens de zwangerschap,
zolang je maar niet uitdroogt. Maar bloedverlies is natuurlijk
wel iets ernstigers, zo dit ook met je verloskundige bespreken.
Mag je wel gewoon prednisolon gebruiken tijdens de
zwangerschap? Lijkt me toch een heftig middel.
Veel sterkte met alles, en geniet van je kleine!

xx Syrah

Hoi Syrah,

Bedankt voor je snelle reactie!
Ik loop vanaf het begin van mijn zwangerschap al bij de gynaecoloog i.p.v. verloskundige. Diarree is inderdaad niet zo heel erg (mits het natuurlijk langdurig wordt) de gynaecoloog vertelde mij gisteren nog dat ons kleintje al mijn eten als eerste inpikt en die dus wel heel goed voor zichzelf kan zorgen......
Prednison is inderdaad een sterk medicijn, maar het is belangrijker om de ontsteking in de darm rustig te maken, dan dat het weer zo heftig wordt dat ik in het ziekenhuis beland. Laten we hopen dat het maar van korte duur is!!
Hoe gaat het met jouw zwangerschap?

hoi hoi
ja herken veel in je verhaal,bij mij zijn ze er nog niet helemaal uit van wat ik heb ,ze zitten te denken aan de ziekte van crohn.heb ook heel erg veel last van m,n darmen.
kan het zelf wel een beetje onder controle houden door onstekinksremmers,en vaste tijden eten,geen kruiden of vet te eten maar soms ontkom je niet aan een ziekenhuisopname of een onderzoek(coloscopie).heb er al tal van gehad en vindt het een verschrikkelijk onderzoek,vooral vooraf want tijdens het onderzoek wordt je weg gemaakt,al voel ik het altijd wel.ke dus echt het probleem met de darmen,en ook wat jij zei dat het goed gaat tijdens de zwangerschap klopt bij mij ook,heb er nu echt minder last van.ik zeg altijd je kunt beter last hebben van je dikke teen dan de darmen.en vooral net als jij met stress slaat het bij mij meteen op de darmen,rot is dat he.
nou meid wens je verder een hele fijne zwangerschap zonder klachten en als je wilt mailen om er over te praten mag dat hoor.mijn email adres is silvia_schoemaker@hotmail.com.
liefs sil

Hoi,

Ik ben momenteel 27 weken zwanger en het gaat eigenlijk allemaal
wel heel goed. Heb geen complicaties, en wel wat kleine kwaaltjes maar
dat hoort erbij. Ben sneller moe, slaap veel meer, en soms wat hoofdpijn
of rugpijn. Gelukkig niks ernstigs ofzo.
Ik kan haast niet wachten tot het moment zover dat ik m'n kleine zal
gaan zien!!!

xx Syrah

Terug
Bovenaan