Diarree van soja?

<p>Hey allemaal,</p><p>Ik heb even een vraagje.</p><p>Mijn dochter van 1 jaar heeft koemelkeiwitallergie en moest sinds 1 jaar over van kv naar sojamelk in de fles. Uiteindelijk dronk ze uit het niets kleine 2 weken geleden alleen sojamelk in haar fles.</p><p>Nu sinds 4 dagen heeft ze diarree.. vooral na haar nachtslaap.. heeft ook echt luieruitslag hier van, poep is ook wat zurig.</p><p>Nu kan het ook misschien komen van doorkomende tandjes(die heeft ze nog steeds niet)</p><p>Mijn partner is er van overtuigd dat het van de sojamelk kan zijn. Ze dronk deze melk voorheen amper en nu 2x 180cc.</p><p>Op internet lees ik dat je ook een allergie kan krijgen van soja producten. Zij heeft normaal last van buikkrampen, afwijkend ontlasting patroon/soms diarree en eczeem. Als zij melkproducten binnen krijgt is vooral haar nachtrust enorm verstoord.</p><p>We zien dat nu ook echter gaat ze nu ook naar een opvang sinds kort.. het is allemaal moeilijk te elimineren om uit te sluiten wat de diarree nu veroorzaakt..</p><p>Misschien kunnen jullie me helpen mbt soja?</p><p> </p><p>Groetjes</p>
 
Als ze het al 2 weken drinkt en pas sinds 4 dagen diarree heeft, dan lijkt mij dat het niet van de sojamelk komt.
Doorkomende tandjes kunnen inderdaad ook echt een zuur ruikende poep geven!
Succes, hopelijk is het snel weer over.
 
Lijkt me geen reactie op soja, want dan had je het wel eerder gezien. En dat lijkt me toch wel meer symptomen geven dan enkel in de vroege ochtend zure diarree. 
Maar je kan het testen door bijvoorbeeld havermelk te geven. Als ze dat wil drinken. 
Die zure diarree die veel uitslag geeft, hebben we hier ook af en aan over de periode van een maand gehad. De tanden zijn nu duidelijk zichtbaar in de kaak, maar niks komt door. En de poep is nu toch alweer een paar weken gewoon steviger en normaal. Dus of het daardoor kwam?? Ik denk dat het ook kan komen door verandering in voeding en dat de spijsvertering er gewoon weer even aan moet wennen. 
Mijn meisje heeft ook KMA, maar dan heb je het over poepexplosies en felrode eczeemplakaten in haar gezicht, en veel huilen dag en nacht.
 
Hi,

Wat vervelend zeg! Je hebt twee type reacties. Een directe en een vertraagde. Uit ervaring kan dit zeker van soja zijn. Ons kindje van anderhalf heeft ook KMA en gevoelig voor soja. De soja eiwitten lijken erg op de koemelkeiwitten. Ons kindje heeft ook een vertraagde reactie en komen de klachten ook pas na zeker 2 weken. Mocht je het willen testen door er nee te stoppen, het kan zeker een aantal dagen duren voor het uit het lichaam is. Daarna moet het lichaam weer zichzelf versterken.

Hopelijk komen jullie eruit! onze krijgt nog steeds KV voorgeschreven. Volgens de ka is dit tot 2 jaar toch belangrijk voor de groei.

Groetjes!
 
Oh nog een aanvulling. Sommige kinderen kunnen bepaalde producten tot een bepaalde hoeveelheid verdragen maar als het daar overheen komt weer niet. Net wat het lichaam aan kan.
 
Er werd hierboven gesuggereerd dat je over kon gaan op havermelk, maar dat zou ik echt niet doen. Daar zit echt onvoldoende nutriënten in voor een kind van 1. 
Het kan komen door de soja maar een grotere kans is dat het toeval is. Er heerst namelijk ook echt buikgriep, dus ik zou op het kdv eerst eens navragen of ze daar geen last van hebben.  Als je het wilt testen is dit de manier: minimaal 2 weken soja geven, vervolgens 1 maand niet waarna je opnieuw minimaal 2 weken soja geeft. Klachten bijhouden en opschrijven. 
PS. Soja eiwitten lijken niet zo erg op merk, maar een "kruisreactie" komt wel eens voor
 
Bezig bijtje, heb je een voorbeeld? 
Als ik sojamelk met havermelk vergelijk zit er in havermelk wat meer koolhydraten (geen snelle suikers) en wat minder eiwitten tov sojamelk. Teveel eiwitten zijn niet goed voor een baby/jonge dreumes. Daarnaast zijn er meer eiwitbronnen dan melk. Beide soorten zijn versterkt met vit D en B12. En hebben ongeveer net zoveel voedingsvezels en gezonde vetten. 
Het voedingscentrum raadt vanaf 1 jaar gewone melk aan, omdat uit onderzoek is gebleken dat peutermelk/opvolgmelk 3 niks toevoegt. 
 
 
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/zwanger-en-baby/zijn-geitenmelk-en-sojamelk-geschikt-voor-mijn-baby-.aspx
 
 
 
Terug
Bovenaan