Diensten draaien na 6 maanden zwangerschap?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een discussie gehad met mijn werkgever. Ik ben nu 14 weken zwanger van mijn tweede kindje. Tijdens mijn eerste zwangerschap tot 36 weken doorgewerkt inclusief avond en nachtdiensten. Dit was achteraf veel te veel en veel te zwaar. Ik heb daar van geleerd en geprobeerd nu vooraf een regeling te treffen met mijn werkgever ivm avond en nachtdiensten (dierenarts). Deze vertelt mij nu dat ik in feite verplicht ben de oproepdiensten te doen (is geen nachtwerk maar oproep?!) en dat de extra diensten niet vallen onder overwerk maar bij het werk als dierenarts horen.

Ik ben erg teleurgesteld in deze reactie. De enige weg die ik eventueel kan bewandelen is via een arboarts die  mij voor een % arbeidsongeschikt  verklaart --> financieel gunstiger voor werkgever!!?

Wie herkent dit? of heeft hoopgevende opmerkingen?

Groet

Hoi Zulu,

Jammer (op zijn zachtst gezegd) dat je geen begrip krijgt! Er is wel het een en ander op internet te vinden. Kijk eens op de sited van de SWZ. Daarop staat o.a.:

Andere werktijden

Lukt het niet om uw werk volledig uit te voeren? Maak dan met
uw werkgever afspraken over aangepaste werk- en rusttijden. Hier hebt u
recht op, maar overleg onderstaande zaken altijd met uw werkgever:

regelmatige werk- en rusttijdenextra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd)een geschikte, afsluitbare ruimte om te kunnen rusten (met bed of rustbank)geen overwerk en nachtdienstenzwangerschapsonderzoek onder werktijd

Ook tot zes maanden na de bevalling gelden deze regels (behalve de onderzoeken).
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid kun je ook bellen voor informatie: 0800-9051 (gratis)

Weet wel dat je werkgever het niet bij het rechte eind heeft en kom op waar je recht op hebt! Bij ons zijn de rechten van de zwangere medewerker opgenomen in de CAO. Bij jullie toch vast ook? Ben je lid van de vakbond? Die zou je daarvoor ook in kunnen schakelen. En anders inderdaad naar de bedrijfsarts. Je komt dan niet in de ziektewet (je kunt immers gewoon werken en bent niet ziek door je zwangerschap), maar je werkgever moet zich aanpassen (en daar voelt hij duidelijk niets voor). Erg jammer, want dit zal de verstandhouding niet ten goede komen. Succes meid!

Groetjes, Ilse.

Terug
Bovenaan