Diensten tijdens zwangerschap

<p>Hoi. Ik ben zwanger van de derde en moet bepalen wanneer ik geen diensten meer doe. Ik werk in het ziekenhuis en op 1 vd 5 dagen heb ik de avond en nacht ook een bereikbare dienst. Wat betekent dat ik telefonisch bereikbaar moet zijn en dus ook regelmatig gebeld wordt. Ook moet ik 1 vd 5 weekenden werken en dan moet ik wel echt naar werk om uren te maken. Dit komt allemaal gewoon bovenop de 36 uur die ik werk (in 4 dagen en dit telt als 0,8 fte). Wat ik lastig vind is dat als ik geen diensten doe, mijn collega's het moeten overnemen. Bij de eerste ben ik met 23 weken in het ziekenhuis belandt met teveel harde buiken en met de tweede ben ik tijdelijk uitgevallen omdat mijn moeder onverwachts overleed. </p><p>Iemand tips of ideeën?</p><p>Ik denk er zelf aan om na 20 weken geen dienst meer te doen of minder diensten en dan tot 30 weken. Volgens mijn arbeidsvoorwaarden hoeft het in principe niet meer na 12 weken.</p>

Luister vooral heel goed naar je lichaam en voel je niet schuldig naar je collega's. Je kunt beter na 12 weken geen diensten doen en de normale uren dan volhouden tot je verlof, dan dat je zo vroeg al over je grenzen gaat en vroeg helemaal uitvalt. Bovendien heeft je kleintje je harder nodig dan je collega's!
Succes en een fijne zwangerschap!

Is niet zo dat alle collega's dit zullen begrijpen denk ik, zwangerschap is geen ziekte. Er zijn heel veel dames die dit aantal uren moeten werken vrees ik... Nu uiteindelijk moet jij idd luisteren naar jouw lichaam, dat telt nog altijd het meest. Echter, als je nu al beslist om minder diensten te gaan doen is het alsof je al beslist hebt dat het je te lastig zal worden en dat kan bij velen in verkeerde aard vallen. 
Misschien gewoon afwachten en als het echt niet meer lukt heb je toch een doktersattest?

Tot 20weken diensten en daarna niet meer..die regels zijn er niet voor niks!
Ik werk zelf ook als vpk in ziekenhuis en was zo blij dat ik kon stoppen met de nachten en bereikbaarheidsdiensten. 
Je werkgever hoor jouw diensten op te lossen, je moet je niet schuldig voelen naar je collega's. Als je weer uitvalt door bv weer harde buiken etc belast je ze misschien wel meer.

Dank voor jullie reacties!
Ik denk dat ik ga aangeven dat ik geen diensten meer wil doen na 20 weken. Zo heb ik het bij de tweede ook gedaan. Alleen toen dus uitgevallen door overlijden van mijn moeder.
Ik ben nu 12 weken en ben dit weekend zo ontzettend moe dat mij wel duidelijk is dat ik moet oppassen dat ik niet weer te hard werk. Zwanger zijn kost gewoon veel energie. En mijn collega's zeggen ook dat ze liever op tijd weten dat ze extra moeten werken dan dat het op het laatste moment is en ik ook overdag uitval. 
Tja als zorgverlener is het soms lastig om ook goed voor jezelf te zorgen! Dat ik nu ook voor het heerlijke kleine mensje in mijn buik moet zorgen helpt gelukkig wel een beetje om grenzen aan te geven.

Terug
Bovenaan