Dienstplicht

Kon niet echt een categorie vinden, maar wilde er graag wel een discussie over starten. Het gaat mij niet om welke kant je staat of kortom het hoeft van mij geen politieke discussie te worden. Dat maakt het vaak niet gezelliger.
Maar er wordt weer gesproken over een dienstplicht i.v.m de oorlog met Oekraïne.
Hoe staan jullie hier tegenover?
Ik zelf ben erg bang. Ik wil absoluut geen oorlog en ook geen dienstplicht. Mijn vriend volgt alles op de voet (niet via mainstream media maar via andere kanalen) en krijg vaak updates van hem. Soms meer dan dat ik zin in heb.

Wel ben ik ervoor om jongeren die flink ontspoord zijn een paar maanden naar het leger te sturen om discipline bij te brengen.

Laten we hopen dat het niet zover gaat komen...die oorlog.

Dienstplicht is nooit afgeschaft. Hoe kom je daarbij? Van je vriend die het nieuws via andere kanalen volgt? Iedere 17-jarige krijgt gewoon een brief van Defensie.

Feitelijk is hij uitgesteld, niet afgeschaft. Maar praktisch is er dus al heel lang niemand daadwerkelijk opgetrommeld voor de dienstplicht.

Ik zou ook liever geen oorlog hebben, en in de vorige oorlog had de dienstplicht niet veel nut. Nederland was binnen een aantal dagen gevallen toen de Duitsers binnenvielen.

Ik denk wel dat de bevolking is veranderd, sinds afschaffing van de dienstplicht. Discipline die er niet wordt ingestampt, wordt ook niet doorgegeven. (Op mensen die van zichzelf gedisciplineerd zijn na natuurlijk.) De huidige generatie afgestudeerden wordt nogal aan de schandpaal genageld op LinkedIn, omdat ze niks meer zouden kunnen verdragen. Ik vermoed dat dat verband houdt, met het afschaffen van de dienstplicht.

Terug
Bovenaan