Dikke enkels (nu al)

Hey,

Ik zal me eerst even voorstellen (ben hier niet zo vaak en lees meer dan dat ik reageer)

Ik ben Marije en 26 weken zwanger van ons 3e kindje. We hebben 2 zoontjes, één van 5 en één van bijna 2 (begin mei).

Nu heb ik al hele dikke enkels. Ben gisteravond en woensdag morgen aan het winkelen geweest voor mijn zoontjes. Misschien dat dat te veel is geweest. Vandaag de heledag gewerkt, wel zittend maar aan het einde van de dag waren mijn enkels erg dik. Nu zit ik met mijn benen om hoog op de bank met de laptop op schoot.

Hebben jullie hier ook last van? Bij mijn vorige zwangerschappen heb ik het niet gehad.
Wat moet ik hier aan doen.

Groetjes Marije

He Marije

Ik ben ook meer een lezer dan een schrijver. Ik ben nu 27 weken zwanger en sinds deze week ook last van dikke enkels. Mijn verloskundige gaf het advies om groene thee te drinken en selderij te eten. Ik heb het nog niet geprobeerd, dus ik weet niet of het helpt. Ik slaap wel met m'n benen een klein stukje omhoog...

Succes.

Groetjes Judith

Hoi Marije,

Voordat ik reageer op jouw vraag zal ik e ook even voorstellen. Ik ben Renate en bijna 26 weken zwanger van on 2e kindje. Ons 1e kindje is een meisje die in juni 3 jaar wordt.

Zowel bij mijn eerste zwangerschap als tijdens deze zwangerschap heb ik last van dikke enkels (benen) aan het eind van de dag. En ik heb nog wel en zittend beroep ;-). Het enige wat mij mij helpt is de voeten omhoog aan het eind van de dag (lees: als dochterlief in bed ligt). Dus als iemand nog andere tips heeft... ik ben ook benieuwd.

Groetjes,
Renate

Hey Judith en Renate,

Ben dus niet de enige met dikke enkels. Gister viel het wel weer mee gelukkig. Ik heb gister de hele dag mijn laarzen weer aan gehad. Dat had ik ivm het warmere weer niet anders zweet het zo hahaha. Ik heb het idee dat dat wel geholpen heeft. Hebben mijn enkels wat meer steun of zo.
Ik heb wat gegoogeld en daar gelezen dat je stevige sokken aankunt doen om het wat tegen te gaan en veel drinken, idd groene thee en water. Verder is er niet zoveel aan te doen volgens mij. Ja, met de benen omhoog zitten.

Als er nog meer tips zijn hoor ik het graag.

Groetjes Marije

Hoi dames.

Ik ben Petra, en dinsdag 27 weken zwanger van de 1e.

Ik heb al een week of 4 last van dikke voeten/enkels/kuiten. Het is per dag verschillend. De ene dag erger dan de andere dagen. Maar soms kan ik s morgens al merken dat mijn schoenen strak zitten. En soms doet het ook echt heel veel pijn.
Heb het nu zelfs ook al in mijn vingers als ik bijv. met de honden gewandeld heb.

Ik lig inderdaad ook met mijn benen hoog snachts, en drink ook veel thee. Er wordt gezegd dat zoutloos eten ook zou helpen, maar dit is volgens de verloskundige nooit bewezen. Ik moet morgen weer naar de verloskundige, en ga haar toch vragen of ze er echt niets aan kunnen doen.... want het is soms erg lastig.

Trouwens nog wel een tip..... het schijnt alleen te helpen als je je benen hoog legt op bijv de bank of bed. Als je bijvoorbeeld een krukje of andere stoel neemt, dan heb je altijd de rand van de stoel die weer in je been drukt, waardoor het vocht weer niet weg wil.

Als iemand de gouden tip heeft, ik hou me aanbevolen.

Hoi dames.

Ik ben Petra, en dinsdag 27 weken zwanger van de 1e.

Ik heb al een week of 4 last van dikke voeten/enkels/kuiten. Het is per dag verschillend. De ene dag erger dan de andere dagen. Maar soms kan ik s morgens al merken dat mijn schoenen strak zitten. En soms doet het ook echt heel veel pijn.
Heb het nu zelfs ook al in mijn vingers als ik bijv. met de honden gewandeld heb.

Ik lig inderdaad ook met mijn benen hoog snachts, en drink ook veel thee. Er wordt gezegd dat zoutloos eten ook zou helpen, maar dit is volgens de verloskundige nooit bewezen. Ik moet morgen weer naar de verloskundige, en ga haar toch vragen of ze er echt niets aan kunnen doen.... want het is soms erg lastig.

Trouwens nog wel een tip..... het schijnt alleen te helpen als je je benen hoog legt op bijv de bank of bed. Als je bijvoorbeeld een krukje of andere stoel neemt, dan heb je altijd de rand van de stoel die weer in je been drukt, waardoor het vocht weer niet weg wil.

Als iemand de gouden tip heeft, ik hou me aanbevolen.

hoi hoi

ik ben 27 weken zwanger van ons 1e kindje \
het is idd heeel erg lastig
ik had voor mijn zwangerschap al last van vocht in mijn enkels aan het eind van de dag zomers wel veel erger dan in de winter
nu met de zwangerschap heb ik soms een hele bult en heb het gevoel dat ik het ook in mijn knieën heb
hebben jullie dat ook ?
het klinkt gek maar mijn partner kneed in de avond nog wel eens mijn voetjes en enkels , heb wel het gevoel dat het iets verlicht ,

ook zegt mijn moeder dat als je beetje pech heb na de zwangerschap niet vanaf komt klopt dit ook ?

groetjes rianne

Hey Rianne,

Ik heb er soms wel eens last van gehad na mijn eerste zwangerschap, dikke enkels. Maar dat was toen niet heel erg. Dus wat je moeder zegt kan misschien wel waar zijn. Al heb ik met die zwangerschap geen last gehad van dikke enkels.

Ik heb nu geen last van dikke enkels meer. Kwam door het warmere weer denk ik. Kan de aankomende week dus mijn lol weer op met dikke enkels hahahaha.
Dikke knieën heb ik nog nooit gehad.

Heb de verloskundige ook gevraagd. Maar zij zei dat het er bij hoort en je er weinig aan kan doen. Gewoon 's avonds met je benen omhoog.

Nou succes allemaal met de dikke enkels en knieën aankomende week met het mooie weer.
En als het nou over een paar weken boven de 25 graden komt ................

Groetjes Marije

Terug
Bovenaan