Dikke nekplooi 10+3

<p>Beste lezers,</p><p>Met 9 weken en 3 dagen was er op de echo te zien dat er vocht zal onder de baby...dit mocht er volgens de intake arts nog zitten maar kon ook wijzen op bijvoorbeeld een chromosoomafwijking. Een week lang onzekerheid gehad en gehoopt dat het mee zal vallen.</p><p>Gisteren bij 10+3 dagen een termijnecho gehad en hier was op te zien dat het vocht nog steeds aanwezig was, een verdikte nekplooi van 3.7 mm werd er gemeten. Er werd gezegd dat de kans groot is op een chromosoomafwijking, ook aangezien naar leeftijd (36 jaar). Het zal bijvoorbeeld down kunnen zijn of turner. Zij adviseerde vervolgonderzoek, de gynaecoloog gaat mij vanmiddag bellen over de mogelijkheden. Op mijn vraag hoeveel kans er op een miskraam is bij een vlokkentest gaf zij aan dat de kans op een afwijking vele malen groter is dan de kans op een miskraam bij een vlokkentest. Zijn meerdere ouders die dit hebben meegemaakt en hoe gingen jullie hier mee om? Ik ben echt erg emotioneel en kan alleen maar huilen.</p>

En eerst een nipt evt met nevenbevindingen?
Ik vind het persoonlijk nogal harde uitspraken die gedaan worden. Een verdikte nekplooi vergroot de kans op afwijkingen, maar zoals het er nu staat lijkt het meer een zekerheid dan een kans en dat kunnen ze er zo toch niet zo makkelijk uithalen met deze echo. Tenminste, zo lijkt mij.
Laat je goed voorlichten door de gynaecoloog. Vraag om getallen als je wil weten wat de kans is op een afwijking en kans op een miskraam door vlokkentest oid. 
Sterkte.

Ik vind het best raar hoe ze dit gebracht hebben. Een verdikte nekplooi geeft inderdaad een vergrote kans op afwijkingen (80% van de kindjes met bijvoorbeeld down heeft een verdikte nekplooi), maar 60 tot 70% van de kindjes met een verdikte nekplooi in deze periode heeft geen afwijking..
Laat je inderdaad goed voorlichten over eventuele cijfers zoals hierboven ook al gezegd wordt! Persoonlijk zou ik in jouw geval wel de vlokkentest doen (omdat ik gewoon zo snel mogelijk duidelijkheid zou willen hebben), maar is makkelijk praten voor mij zo.. Sterkte :(

Bij mij zagen ze met 9 weken ook een verdikte nekplooi. Toen een nipt test gedaan en met de 12 weken echo was het weg! Niks meer van te zien. Daarna kwam de uitslag en die was ook goed. Dus het kan ook de goede kant opgaan. Positief proberen te blijven, hebben wij ook gedaan en ik geloof daar echt in! Heel veel sterkte!

Ik kom niet meer in aanmerking voor de Nipt omdat ze op de echo al een afwijking hebben gezien, dat is wat er vertelt wordt. Dit ga ik nog wel even navragen aan de gynaecoloog.

Dat vind ik toch vreemd... Waarom zou je dan geen NIPT meer mogen doen? Dat zou ik zeker navragen! Met de NIPT ben je alleszins zekerder.
Volgens mij wordt de nekplooimeting ook later gedaan (tussen 11 en 14 weken) omdat de nekplooimeting voor 11 weken niet betrouwbaar is. Mijn gynaecoloog deed dat op 12 weken en daarna werd er bloed getrokken voor de NIPT.
Ik hoop dat je snel meer zekerheid krijgt!

Ik zou toch echt proberen om die nipt test alsnog te krijgen. Dan heb je tenminste geen extra risico op een miskraam en ze weten gelijk waar het om zou kunnen gaan. Vriendin van mij had dr kindje ook een verdikte nekplooi maar die mankeerde uiteindelijk niks

Hoi,
Wat afschuwelijk die onzekerheid. Als je het geld kunt missen, kun je in België (ZH Antwerpen bijvoorbeeld) zo een NIPT laten doen. 
Ik weet niet of je een second opinion kunt vragen. Wij hebben echo’s gehad in Tilburg en in het Radboud in Nijmegen. Wereld van verschil wat betreft apparatuur en kennis. 
Heel veel sterkte!

Terug
Bovenaan