Diksap (6 maanden)

Hallo moeders,

Mijn zoontje is bijna 6 maanden en langzaam willen we hem aan vast voedsel en andere smaken laten wennen. Tot nu toe heeft hij alleen maar bv&fv en rijstepap gehad.Ook zou ik hem diksap kunnen geven. Nu is mijn vraag: Wanneer geef je dat? Het vervangt volgens mij geen flesvoeding van 200 cc. Geef je je kindje diksap (of ander vocht)  omdat hij/zij het 'nodig' heeft of om hem/haar met andere smaken in contact te brengen? Hoeveel cc geven jullie?

Ben erg benieuwd

Groetjes van Martine
 
Hoi Martine,
Je geeft diksap en groente enzo om je kind eraan te laten wennen. Je moet wel rustig beginnen, niet op 1 dag een heleboel nieuwe dingen, anders weet je niet hoe je kind erop reageert. Het ligt aan je voedingstijden hoe je het doet. Mijn dochter van 7 maanden  heeft de volgende voedingen:
7 uur pap, 11 uur fles, 12.30 uur broodkorst met 70cc diksap, 15 uur fles, 17 uur potje groente met yoghurt na, 19.30 uur fles. Als het warm weer is heeft je kind  meer drinken nodig, dan kun je water geven of thee, maar het vervangt geen fles. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groetjes Astrid  
 
Hoi,

Bij 6 maanden is het de bedoeling dat er 1 flesvoeding/borstvoeding komt te vervallen. Je kindje heeft dan inprincipe nog maar 500cc ''melkvoeding'' nodig. Dit wordt vervangen door een fruithap, groentehap en evt wat diksap. Ik heb wel begrepen dat het verstandig is om  wat extra vocht te geven, ivm  opstopping, door al dat vaste voedsel wat ze nu krijgen.  Maar diksap hoeft niet. Tijn is 6 maanden en een week. En is sinds een week over op 't volgende schema:

 8.00   uur: Fles 200cc opvolgmelk
10.30 uur: Fruithapje van 2  stuks fruit + beetje diksap
12.00 uur: Broodkorst, dat stelt niks voor, het is om te oefenen.
13.00 uur: Fles van 200cc opvolgmelk
16.00 uur: Diksap
18.00 uur: Groente + Aardappel totaal 200 gram, wil binnenkort ook vlees toevoegen.  
19.30 uur: Fles 200cc opvolgmelk met 4 schepjes rijstebloem.

Ik maak 's ochtends een flesje diksap van 125 ml, daar drinkt hij na het fruit vaak maar 20-40 cc van en om 16.00 uur drinkt hij de ene keer 60 cc en de andere keer drinkt hij 'm leeg. Maar het is niet zijn favourite drinken, al heeft hij gisteren ontdekt dat hij het zelf kan met zijn flesje, dat vind ie zo leuk dat hij in 1x is gaan drinken. Dus wie weet heeft hij nu de smaak te pakken.
Succes.

Groetjes Kirsten.
 
Mijn dochter is ook bijna 6 maand en dan begin ik ook met fruit en groente.
Maar die hoeven voorlopig nog geen voeding te vervangen.
Ik geef borstvoeding en dan is bijvoeding het tot het eerste jaar ook echt bijvoeding, de borstvoeding blijft hoofdvoeding. Ook hoef je bij borstvoeding niet perse extra vocht te geven. Je kunt er natuurlijk wel mee oefenen.
Ik weet niet of je met flesvoeding wel extra drinken moet geven.

Groetjes,

Linda
moeder van Rebecca 11 november 2005
 
Hoi,

Mijn zoontje krijgt 's ochtends zijn fruithapje en dat bevalt mij prima en Lucas ook! Diksap krijgt hij ook. 's Ochtends maak ik een klein flesje van Avent klaar en hiervan drinkt hij. Als de fles leeg is, vul ik hem soms nog een keer, maar hangt er van af hoelaat het dan is. 's Middags krijgt Lucas een koekje en wat diksap. Dus eigenlijk; 's ochtends fles, fruit + sap, broodje + melk, koekje + sap, avondeten + danoontje en om 7 uur een fles en te bed. Lucas is nu 8 maanden. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
 
Hoi,
Ik wilde onze dochter ook diksap geven met 6 maanden, maar ze lust het niet!
Ik probeer het al een week, maar helaas...
Fruit en groente vindt ze wel lekker. Ook een flesje water hoeft ze niet.
Ik heb alles geprobeerd. Flesje uit de koelkast, flesje wat verwarmen, flesje voor fruit, na groente, tussendoor enz.
Maar ze weigert het gewoon. Ik heb peer/perzik. Misschien dat ik eens een ander smaakje moet proberen? Ik kan je niet verder helpen dus...
Groetjes Esther
 
Terug
Bovenaan