Dilemma, advies nodig

<p class="p1"><span class="s1">Hi lezers,</span></p><p class="p2"> </p><p class="p1"><span class="s1">Ik hoop op wat advies. Zonder uitgelachen te worden. </span></p><p class="p2"> </p><p class="p1"><span class="s1">Ik ben verhuisd naar een grotere en duurdere woning. Ben alleenstaand met een kind van 6 maanden  en sinds begin september werkeloos. Ik heb een toeristische opleiding gedaan en altijd in het toerisme gewerkt en de afgelopen jaren bij de overheid als trainer/coach. Ik solliciteer me rot maar word veelal afgewezen. Ik heb mij ingeschreven voor diverse workshops en extra begeleiding in de hoop snel iets te vinden. Ik wil iets totaal anders gaan doen. Richting verpleegster of pedagogisch medewerker. Voor dat laatste zag ik bbl opleidingen die volgend jaar starten. 1 dag school en daarnaast 20 uur werken. Ik krijg dan betaald conform schaal 5 (€1939) gebaseerd op 36 uur werken. Netto is dat erg erg weinig. Heeft iemand hier ervaring mee? Is het mogelijk om in overleg meer uren te werken? Tot nu toe heb ik nooit recht gehad op zorg en huurtoeslag omdat ik goed verdiende. Wellicht mag ik deze straks wel ontvangen. </span></p><p class="p1"><span class="s1">Is het gek dat ik als 30+ voor zoiets ga, een bbl?  </span></p><p class="p1"><span class="s1">Ik wil graag iets nieuws maar tegelijkertijd ook mn rekeningen kunnen betalen en goed voor mijn dochter kunnen zorgen. Zij staat altijd op nummer 1. </span></p><p> </p><p class="p1"><span class="s1" style="background-color: rgba(255, 255, 255, 0);">Op dit moment voelt het soms zo uitzichtloos. Ik ben bang voor de toekomst, wil absoluut niet in de bijstand komen te zitten en heb het wel gehad met thuiszitten.. </span></p>

Qua zorg opleiding kun je altijd meer werken - maar ga er niet vanuit dat je ook structureel meer uren hebt.
Bij de stichting waarin ik werk kan je als leerling BBL-er geen 36 uur werken en volgens mij is 36 uur in de zorg ook zeer zeldzaam. Vaak werk je in totaal 28 uur waarvan 4 uur school, is dus 24 uur op de werkvloer... dan zit je rond de (het is even geleden voor mij het leerlingensalaris) €1800 met onregelmatigheid toeslagen van weekenden, nachtdiensten (1e jaar heb je die niet) en avonddiensten + dan werkte ik extra in de vakanties of pakte ik een extra weekend, en dit was voor een revalidatie afdeling.
Vind het verder totaal niet gek dat je zoiets wilt gaan doen, ik begeleid op mijn werk ontzettend veel vrouwen die zij instromers zijn en opeens op hun 40e de zorg in willen, alle handen zijn welkom maar helaas is het geen vet pot.
Het verschilt ook per stichting wat je gaat verdienen zo zit je bij "mijn" stichting als niveau 3 in schaal 40, en zit je bij de stichting om de hoek in schaal 45..
Verder is een flexibele opvang echt wel noodzakelijk en heb je ook in het weekend oppas nodig want een "vast" rooster heb je vaak helaas niet..

Een vriendin van mij van 34 heeft de opleiding net afgerond en ze zegt dat het de beste beslissing ooit was. Ze js veel gelukkiger in haar werk nu. Dus als je denkt dat dit bij je past zou ik het zeker doen! 
Ja, je zou in de klas kunnen zitten bij meiden van 17 ofzo, maar doordat je al een stukje verder bent in je leven zul je de opleiding waarschijnlijk ook heel anders aanpakken. 
Ik wens je heel veel succes met je keuze

Uit welke regio kom je? In Zeeland en Friesland bestaan praktijkroutes zorg. Dat is flexibeler dan BBL, je kan versneld afstuderen en meer werken. Vaak betaald je werkgever dan ook je opleiding. Niet onaantrekkelijk in jouw situatie. Daarbij zijn studenten bij BBL of praktijkroutes ook vaak ouder.

Terug
Bovenaan