Dilemma: Borstvoeding of Flesvoeding

Ik was er vanaf het begin van overtuigd dat ik dit keer niet ging proberen om bv te geven, maar gelijk fv. De reden is dat ik de zorg heb voor een "groot" gezin (5 kinderen,12,11,10,8 en 2, 2 van mijn man, 2 van mij en 2 van ons samen), de jongste 2 is en ik bang ben me door de drukte niet te kunnen ontspannen, waardoor de borstvoeding niet op gang komt. Daarnaast heb ik bij de eerste maar 10 weken kunnen geven, bij de 2e liep het ook niet lekker en bij de 3e had ik zo'n last van kloven dat ik gestopt ben. Nu is bij mijn oudste dochter vorig jaar een koemelk en kippenei allergie ontdekt en bij mijn andere dochter vermoeden ze ook een allergie! Tja, dan ga je twijfelen....Mijn verstand zegt fv, mijn gevoel zegt bv. Ik weet dat ik zelf moet kiezen, maar wat zouden jullie doen?

Lieverd, eerst zou ik werken aan je angst voor bv. Ga naar een informatie avond waar je in ieder geval iets hoort over voorkomen van kloven.

Vervolgens staat niets je in de weg om na de bevalling en in je kraamtijd lekker te voeden met borstvoeding. Je hebt het bij je en tegelijkertijd heb je niks nodig om het je baby te geven. Kijk hoe lang het lukt. Probeer daarna te kolven gezien de allergie die nu bekend is.

Give it a shot.
Niemand verwacht dat je na week 2 up and running bent om je hele gezin weer op sleeptouw te nemen. Daarnaast heb je grote kinderen. Erken ze door ze een rol te geven in de huishouding of in ieder geval jouw ondersteuning.

Eerst proberen, baat het niet dan schaadt het niet.

Maak het misschien ook eens bespreekbaar met alle kinderen wat borstvoeding is en waarom er rust voor nodig is.

Ik moet het ook allemaal nog proberen hoor. Ben echt geen voorvechter van borstvoeding. Maar geef het een kans.

Vooral van te voren niet te veel over nadenken! Gewoon beginnen met borstvoeding en als het niet lukt, kun je altijd overstappen.

Ik heb mijn zoontje 1 jaar bv gegeven en ben me er volkomen van bewust dat het bij de tweede niet zo makkelijk hoeft te gaan. Ook ik ga gewoon beginnen en we zien wel waar het schip strand.

het allerbelangrijkste is dat je geniet van de kleine!

tja als je wijfelt is het lastig om een keus te maken en ik heb heel gemakkelijk praten, ben net een melkkoe zo gemakkelijk ging het bij de andere drie.
Ik vond het bij onze jongste (bijna 3) juist erg lekker om bv te geven. Even een moment voor mezelf en onze dochter. De jongens desnoods even voor de tv, zodat je even rust hebt. Dat is voor mij dan ook een heel groot voordeel even tijd moeten nemen om op je kont te gaan zitten.
Ik gok dat je anders snel de fles even overgeeft aan een van de oudere kinderen of visite en bv kun je niet overgeven, dus ben je verplicht om te gaan zitten.
En zoals de anderen al schreven, lukt het niet kun je altijd nog over op de fles, absoluut geen schande !!

Dank je voor jullie reactie!
@FFoontje: angst voor bv heb ik absoluut niet hoor! Achteraf zijn we er achter gekomen dat onze jongste veel met haar tongetje in weer is. Ze "sopt" er nu nog op als ze gaat slapen...geen speen, geen duim, maar haar tong! Tja...Daar kwamen dus de kloven vandaan...ze hapte niet goed.
@Cake: De oudsten hebben hier allemaal al een taak en daar zijn ze niet al te blij mee;-) Het gaat me meer om de jongste...dat is nogal een ondernemend typetje en klimt en klauterd en doet maar. Haar dus in de kinderstoel zetten tijdens het voeden gaat ech niet lukken, want ze wurmt zich uit de gordel. Tja...en als ik dan iedere x tijdens het voeden een hartverzakking krijg van schrik.....
@Jacqueline: Een tv hebben wij momenteel niet meer. Er kwam zoveel rotzooi op en de kinderen hadden er zo weinig belangstelling voor dat we die maar eens weggedaan hebben. Nu heeft onze kleine meid absoluut geen zitvlees, dus tja..... Een melkkoe ben ik dus ook absoluut niet...Wat ik al eerder schreef...'t heeft bij mijn oudste maar 10 weken geduurd en ik was/ben altijd vrij ontspannen.
Ach ik heb nog zeker een week of 6 om er over na te denken! Bij intake iig aangegeven te twijfelen, maar voorkeur te hebben voor de fles!

De keuze is idd aan jezelf. Zelf heb ik twee kinderen en de derde is op komst. De kids zijn bijna 4 en bijna 3. Ze zijn erg ondernemend en vragen nog genoeg aandacht. Wij gaan daarom flesvoeding geven om geen stress te veroorzaken bij onszelf. Zo kunnen we de kids ook bij de voeding betrekken en denken wij dat het er iets makkelijker op kan worden. Wens je nog een fijne zwangerschap en succes met je keuze

Poeee lastig he! Ik heb hier een kleintje van 17 maanden rondrennen en wil/moet ook borstvoeding geven iv, allergieen. Gelukkig heb ik de eerste 3 weken mijn moeder tot mijn beschikking en daarna met de bouwvak 4 weken mijn man. Dat maakte de keuze iets makkelijker! Ik weet niet hoe het lopen gaat met mijn kleine die al op het aanrecht kan klimmen als ik bv geef.. Maar ik ga het wel proberen.. Wie niet waagt die niet wint!

Misschien gelijk een tepel hoedje? ik heb ook veel kloven gehad in het begin mijn dochter had een heel kort tong riempje, kep 6 weken met tepelhoedje gevoed was een verademing, deed nog wel zeer maar minder gevoellig zeg maar. Nu met 9 weken voed ik zonder en gaat het prima! Ik was ook geen echte bv pro maar nu het eenmaal lukt ben ik blij dat ik heb doorgezet.. stoppen kan altijd nog!

Terug
Bovenaan