Dilemma: de knoop is door

Allereerst allemaal heel hartelijk bedankt voor jullie reacties op mijn dilemma.

Inmiddels is de knoop door, ik ga volledig over op flesvoeding. De frustratie werd steeds groter. Hoe meer ik 'vocht' voor de bv hoe minder het opleverde. Ik kon absoluut niet genieten van ons kleine ventje en keek steeds jaloerser naar mijn vriend die alle vrijheid van de wereld leek te hebben doordat hij niet op de klok hoefde te leven en de deur uit kon wanneer hij wilde. Af en toe stond ik bijna smekend in de deuropening van Nielsje zijn kamer of hij ajeb nog niet wilde wakker worden omdat zijn flesje nog niet vol was. Ik gunde mezelf zelfs geen tijd om de telefoon aan te nemen.

Kortom ... ik was volledig geobsedeerd en dat werkt niet.

Ik hoop dat ik mezelf nooit verwijten zal maken als blijkt dat Niels straks toch eczeem of hooikoorts krijgt. Ik heb tot nu toe gedaan wat voor mij mogelijk is. Langzaamaan begin ik te genieten van ons kleine mannetje en dat lijkt mij het allerbelangrijkst.

Wie weet gaat het bij een eventueel volgende keer beter met bv, minder gestressed en zonder obsessie.

Groetjes,
Meike
 
Lieve Meike, Ga je aub niet af vragen of je jezelf later verwijten zal maken! Je kiest op dit moment het beste voor jouw en je kind! Het klinkt heel egoistisch maar jij bent op dit moment nog het belangrijkste stukje van Niels zijn leven, als jij je zelf zo in de stress werkt door BV heeft hij daar helemaal niks aan en word er ook alleen maar gestrest van. Als jij er niet van geniet doet hij dat ook niet en wat heeft hij daar aan??? Ik had ook de obsessie en kon daar door ook niet echt genieten van Romi en zij ook niet van mij want ze huilde steeds en werd erg zenuwachtig van al dat gedoe Ik was stikjalours op alle vrouwen die zo de tiet bloot doen en aanleggen en ondertussen bellen, stofzuigen enz... Maar iedereen is verschillend!!!Na 8 weken aanmodderen toch de knoop doorgehakt. Toen we eenmaal over waren op de fles had ik een heel ander kind heel tevreden enz... ook ik was rustig en kon echt gaan genieten van het moederen! Flesvoeding is tegenwoordig ook heel goed en er zijn heeeel veel mensen met de fles gevoed zijn zonder allergieen groot geworden hoor!

Ik moet wel zeggen dat ik het nog steeds mis en weleens relactatie heb overwogen maar ik heb me er nu bij neer gelegd want doe ik Romi daar een plezier mee nu, weer al die stress, nee dat denk ik niet en je gaat dat natuurlijk niet doen omdat je het zelf zo mist! Want het is natuurlijk wel een heel speciaal iets!

Als je goed wilt afbouwen moet je eens op de site www.nutricia.nl kijken daar staat een goed scheme! Ik ben vrij abtrupt gestopt en heb heel veel pijn gehad van de stuwing! Romi kreeg wel vaker de fles en deed heel veel beter op de KV dus die heeft daar gelukkig geen last van gehad!

Mocht je nog vragen hebben als ik het kan wil ik ze graag voor je beantwoorden.

Mijn schoonzus zegt altijd: Op de eerste plaats komt de moeder..als die goed in haar vel zit dan zit het kindje het ook! (ik vond het eerst gek klinken maar het is toch wel zo)


suc-6
Groetjes Corine
 
Hoi Meike,

Inderdaad, vraag je dat niet af!!! Ik heb precies hetzelfde meegemaakt. Ook bij de deuropening en hopen dat hij nog niet wakker wordt omdat het flesje nog niet vol is. En dan zit je al een 30 min te kolven. Ik ben blij dat ik ook overgestapt ben naar FV. En je mag best aan jezelf denken hoor!!! En je hebt gedaan wat binnen je bereik zat. En daar mag je zeker trots op zijn!!!! Ookal zul je nog horen van anderen (vooral op CB): "WAAROM ben je in godsnaam overgestapt op FV!?

Heel veel plezier nog met de kleine! Geniet ervan!!

groetjes vivian
 
Hoi Meike,

Hartstikke goed hoor, dat je de knoop doorgehakt hebt! Ik sluit me graag bij bovenstaande moeders aan: een kindje heeft zijn/haar moeder hard nodig en daarom kun jij maar beter goed in je vel zitten.

Ga jezelf ajb geen verwijten maken en sta gewoon achter je keuze: bij de ene moeder gaat bv prima bij de ander niet, nou ja, dan is het maar zo. Bv is leuk als het goed gaat maar moet geen obsessie worden.

Als jij zelf achter je keuze staat hoef je ook niet "bang" te zijn voor meningen van anderen (bijv. het cb), want jij bent nog altijd degene die weet wat het beste voor je kindje en jou is en er zijn zoveel mensen op de wereld die denken dat zij het het beste weten: laat ze maar lekker kletsen.

Bovendien is het helemaal niet zeker dat je kindje bij volledige bv geen allergieen krijgt.

Wat betreft het afbouwen: ik ben (op advies van het cb) in 2 weken overgegaan naar fv. Om de dag verving ik 1 bv door 1 fv. Je kunt het beste als eerste de voeding vervangen waar je het minste bv hebt geproduceerd (na de nacht zijn je borsten vaak erg vol dus de ochtendvoeding kun je het beste als een van de laatste voedingen laten vervallen). Je gaat dan met steeds grotere tussenpozen kolven. Zo kun je borstontsteking voorkomen. Houd wel goed je borsten in de gaten op rode en/of harde plekken want dat kan wel wijzen op een (beginnende) borstontsteking. Dan kun je je borsten (bijv. onder de douche) voorzichtig masseren zodat het verstopte melkkliertje leeggemasseerd wordt.
Langzaamaan produceer je dan steeds minder bv en op een gegeven moment is het helemaal gestopt.
Produceer je nog veel bv, dan kun je dit afbouwen ook wat langzamer doen (per 3 of 4 dagen een bv door een fv vervangen).

Mocht je een keer niet genoeg gekolfd hebben voor een voeding dan kun je dit aanvullen met fv tot een volledige voeding (niet samen in een flesje, maar gewoon fv na de bv geven tot de gewenste totale hoeveelheid).

Heel veel succes met alles en hopelijk kan het genieten voor jou nu ook beginnen.

Groetjes,
J
 
Hoi!
Hartstikke goed van je!
Ik ken het bevrijdende gevoel zelf ook. Ik heb 10 weken aangemodderd en zowel ik als m'n kindje werden steeds ongelukkiger. De eerste paar keren flesvoeding deden wel even pijn. Maar ik trok me ook teveel aan van al die verhalen dat bv zo goed is enz. Natuurlijk is het heel goed, ik wou dat het mij gelukt was, maar het ging gewoon niet. Ik was helemaal op en mijn kindje huilde alleen maar (achteraf door allergie). Dan kun je niet eens meer genieten en loop je gewoon gespannen door huis: o nee, als hij maar niet wakker wordt , want dan moet hij wéér drinken. Het was echt een moeten voor me.
Als je er zelf niet gelukkig mee bent en 't niet lukt, merkt je kindje de spanning en gaat het alleen maar slechter. Prent jezelf inderdaad in, dat je in dit geval het beste gezocht hebt voor je kind. En het beste was dit keer FV, omdat je kind (en jij) daar gelukkiger van worden. Ik vind dat het vaak wel zo overtrokken wordt, dat 't haast lijkt of FV gif is. Zo is het gewoon niet. Als BV lukt, is het beter, als 't niet lukt is FV perfect!
Heel veel succes! Ik ben ook sinds die tijd pas gaan genieten. Ik heb echt wat gemist die eerste tijd, want ik was alleen maar moe, moe, moe en in de ban van de BV.
Je gaat een heerlijke tijd tegemoet. Heel veel geluk!
Groetjes, Lies
 
Fijn dat je een keuze hebt gemaakt. Ookal was het moeilijk je hebt het beste voor jou en je kind gekozen.
En krijgt hij straks hooikoorts of eczeem wie zegt dat hij dat met bv niet had gekregen.
Kijk maar hier. Mijn dochter heeft eczeem en een koemelkallergie en krijgt vanaf dag 1 bv dus dat zegt niets.

Geniet van je kind en doe lekker wat goed voelt voor jullie.

Over de volgende keer denk daar nog niet aan joh geniet lekker nu en kijk dan als het zover is eens verder.

Groetejs joyce mama van Mara
 
Terug
Bovenaan