Dilemma van een werkende moeder....

A

Anoniem

Guest
Stom forum, net een heel verhaal getikt!

Maar goed mijn dilemma. Komende week heb ik op donderdag en vrijdag een cursus van mijn werk. Maar we hebben geen opvang voor Stijn. Ik werk normaal op maandag, dinsdag en woensdag, dus donderdag en vrijdag zijn net de dagen dat ik thuis ben.

Mijn man vindt dat ik tegen mijn werkgever dat ik niet naar de cursus kan. Zelf vind ik het heel dubbel.
Ergens heel simpel, Stijn is het allerbelangrijkste, dus als er voor hem geen opvang is, ben ik zelf thuis. Maar tegenover mijn werkgever voelt het heel verkeerd. Het is naar mijn idee namelijk mijn probleem en niet dat van mijn werkgever. We hebben al geprobeerd of Stijn extra mag komen op het kinderdag verblijf, maar helaas geen plek. Mijn man kan echt niet thuis zijn ( afgelopen jaar al veel gedaan en bovendien heeft hij een aantal afspraken) En ook (schoon) ouders zijn wegens werk en / of net operatie gehad geen optie. Dus feitelijk gewoon geen keuze.

Maar zoals gezegd voel ik me knap vervelend tegenover mijn werkgever. De cursus is ook goed voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Bovendien wil ik niet voor mijn verantwoordelijkheden zakelijk gezien weglopen. Uiteraard kan en wil ik niet voor mijn verantwoordelijkheden thuis weglopen.

Wat vinden jullie, moet ik het het probleem van mijn werkgever maken en aangeven dat ik niet naar de cursus kan of moet ik toch nog proberen het anders op te lossen ( opties zijn dan welkom....)

Carina

Eigenlijk meerdere dillema's in één.

Allereerst vind ik dat als je echt geen opvang kan regelen, dan zit er maar één ding op en dat is thuis blijven. Dus als grootouders, kinderdagverblijf en vooral niet te vergeten papa geen optie is dan zit er gewoon niets anders op.

Wel   hoop ik dat je, direct toen het bekend werd van je cursus, gezegd hebt dat je alleen kan als je ook de opvang rond krijgt, in dat geval heb je je vooraf ingedekt. Mocht je dat niet hebben gedaan een tip voor de volgende keer.

Even los van dit concrete probleem. Naast je moederschap is ook je persoonlijke ontwikkeling tav je werk belangrijk. Immers jij en je man hebben   hebben samen besloten dat je blijft werken, dan hoort daar je ontwikkeling op dat vlak gewoon bij. En cursussen   zijn nou eenmaal niet altijd   te volgen op de dag dat je werkt. Dit is dus een probleem van   jullie samen en voor een volgende keer   denk ik ook iets waar je samen afspraken over moet maken.

Je hoeft je ten aanzien van je gezin dan ook niet schuldig te voelen als   je straks wel een keer op cursus gaat. En voor nu hoef je je niet schuldig te voelen omdat je gewoon niet kan. Je kan en wil je kind niet alleen laten, en je werkgever weet ook dat die cursus op dagen is dat je normaal gesproken thuis bent.

Dus mijn advies, maak goede afspraken met je man voor een volgende keer en stap met dat in je achterhoofd naar je werkgever en geef aan dat je alles geprobeerd hebt, en dat je volgende keer zeker wel graag op cursus wil en dat je alles in je vermogen zal doen om de zorg voor je kindje dan rond te hebben.

Succes

Miep

PS: en iedere werkende moeder komt vroeg of laat te staan voor dit dilemma.

Miep heeft eigenlijk al gezegd wat ik ook allemaal zou gezegd hebben.
Je hebt niet zo veel keus denk ik, als er geen oppas is, houdt het op.
Ik heb het ook al een keer aan de hand gehad.
En ik heb een keer 3,5 uur op een dag moeten rijden om opvang en cursus te kunnen regelen.
Op 1 of andere manier zijn mijn cursussen ook altijd op de dagen dat ik niet werk. Of precies in de weekenden dat mijn man dienst heeft.
Succes en als dit een uitzondering is zal je baas dat toch wel begrijpen?

groeten Elke

Ik sluit me bij Miep aan, dit is gewoon overmacht. Je hebt je best gedaan om oppas te regelen, helaas is het niet gelukt. Vraag idd naar een nieuwe mogelijkheid voor die cursus om deze alsnog te doen. Kan het niet op je werkdagen de volgende keer?
Of 1 dag in de baas z'n tijd en 1 dag in je eigen tijd bijvoorbeeld? Het is zowel in het belang van het bedrijf en voor jezelf dat je deze cursus volgt.

Ook hier zijn cursussen ed vaak op m'n dagen dat ik thuis ben. Gelukkig heeft m'n man heel veel vrije dagen staan en vaak valt er dus wel wat te regelen dat hij thuis is. Er zijn zelfs kinderloze collega's die hun vrije dagen verschuiven, zodat hij op z'n dochter kan passen. Lief he??

Ik hoop dat jullie er uit komen, succes met het vinden van een oplossing.

Ik zou het met je baas overleggen. Ik heb hetzelfde probleem in december, maar mijn teamleidster bood laatst aan of ze evt. kon helpen oppas te regelen. Nu heeft mijn vriend uiteindelijk wel vrij kunnen krijgen, dus ze hoefde niet te helpen, maar vond het wel erg aardig dat ze het aanbood. Hopelijk kunnen jullie een oplossing vinden.

Groetjes vlindertjes

Hallo,

Bedankt voor jullie reacties!! Ik had het inderdaad niet helemaal handig aangepakt. Van te voren had ik namelijk niet aangegeven dat het afhing van het wel of niet hebben van een oppas. Mijn leidinggevende was er helemaal niet blij mee. Ze vond het vooral vervelend dat ik het pas zo laat aangaf, terwijl het al zolang bekend was dat de cursus zou zijn. Gelukkig had ze ook wel door dat ik echt mijn kindje niet aan zijn lot ging overlaten en dus hebben we afgesproken de cursus later te doen. Wanneer is alleen even de vraag. Half feb. ga ik met zwangerschapsverlof, dus waarschijnlijk wordt het daarna.

We zien het wel. Misschien dat ik dan de cursus wel neit meer ga doen, want ben van plan tijdens mijn verlof een nieuwe baan te gaan zoeken. Ben er helemaal klaar mee, maar goed dat weet zij natuurlijk nog niet

Carina

Terug
Bovenaan