dilemma

Al geruime tijd zijn er spanningen tussen mij en mijn schoonouders. Ze negeren alles wat ik niet wil t.o.v mijn kinderen. Bijvoorbeeld niet kussen op de mond, niet wakker maken, geen snoep meteen na het eten. Na diverse ruzies hierover (flinke verwijten naar mij toe en grof taalgebruik), is het resultaat dat ik ze nooit daar heen breng voor op te passen en hen mij verwijten dat ze nooit iets mogen. Mijn man neemt het helaas nooit voor mij op. Laat het maar gebeuren en verwacht dan dat ik maar weer een glimlach op zet en vrolijk verder ga. Ik ben dit echter beu! Weet gewoon niet meer wat ik met de situatie aan moet. Tips??

Hoi,
Erg lastig inderdaad! Vind het ook moeilijk om er iets over te zeggen omdat ik jullie familie en situatie verder niet ken, dus daarom praat ik maar even van uit mezelf.
Om te beginnen denk ik dat kinderen heel goed snappen dat regels thuis anders zijn dan bij bijv. opa en oma en dat als ze bij oma iets mogen wat thuis eigenlijk niet mag, dat niet betekent dat dat dus voortaan thuis ook altijd mag. Met dat in mijn achterhoofd laat ik het altijd maar een beetje los en gun ik zowel mijn (schoon)ouders als mijn zoontje echte opa/oma-momenten met allerlei dingen die wij zelf niet snel zouden doen. Toen ik geboren werd waren al mijn opa's en oma's al overleden en ik keek altijd jaloers naar vriendinnetjes die zo lekker verwend werden bij hun oma's. Ik ben dan ook heel blij dat mijn zoontje dat wel kan hebben en neem de hoeveelheden snoep en andere niet-pedagogische zaken dan voor lief. :)
Hierbij moet ik overigens wel opmerken dat ons zoontje naar de creche gaat en de opa' en oma's dus geen 'opvoed' rol hebben omdat ze een of meerdere vaste dagen op hem passen.

Succes met de situatie!
Groetjes, 10e

Lastig voor je. Maar ik ben het met 10e eens. Kinderen snappen echt wel het
verschil in regels bij opa en oma, creche, thuis etc.
Ik ben eerlijk gezegd van mening dat opa en oma's de kinderen "horen te verwennen". Tot op zekere hoogte dan natuurlijk.
Een voorbeeld bij ons is bijvoorbeeld dat 1 x in de twee weken opa de kindren van school haalt en dan gaat hij ijs met ze eten. Ze mogen dan zoveel ijs eten als ze op kunnen. Gevolg is dat mijn dochter dan 7 bollen ijs weg eet. Zou bij mij noiit gebeuren. Maar dat is echt iets tussen haar en opa. Ze genieten er zo van. Kan mij die 7 bollen dan schelen.
Zelf heb ik zoveel leuke herinneringen aan opa en oma (ook omdat daar juist alles anders was).
Ik kan natuurlijk niet oordelen over jou situatie maar probeer los te laten waar je tovh geen invloed op hebt. Natuurlijk moet je kind veilig zijn maar voor de rest kunnen reges toch af en toe wel verschillen.
Wat zit er bijvoorbeeld achter dat je niet op de mond mag kussen bijvoorbeeld? Nog nooit van gehoord. Wat is de reden daarvan?
Grof taalgebruik naar jou toe is natuurlijk nooit goed en al helemaal geen voorbeeld voor de kleine.
Wens je wel veel succes met de situatie
groetjes hanneke

Terug
Bovenaan