dilemma....

Vanmiddag bij de vk geweest en ik kreeg een informatiebrief van het zh in mijn handen gedrukt. Het is nl. zo dat het nieuwe ziekenhuis in Den Bosch overuren draait op de verlosafdeling en dus zijn er een aantal verloskamers gesloten. Dit betekent dat wanneer je poliklinisch (zonder medische indicatie) wil bevallen en niet uit Den Bosch, het kan gebeuren dat alles vol zit en je wordt doorverwezen naar het zh in Tilburg. Vanaf mij naar Den Bosch is 15 minuten, van mij naar Tilburg is het zeker 30 minuten (buiten de spits). Nu is mijn 2e bevalling in sneltreinvaart gegaan en heb ik echt gedacht dat ik op de vluchtstrook zou bevallen. Uiteraard wil dit niks zeggen over een derde bevalling, maar het heeft me wel aan het denken gezet om evt. thuis te bevallen. Reden dat ik bij de anderen voor het zh heb gekozen, is puur vanwege mijn gevoel. Maar, bij een thuisbevalling moet ik in de woonkamer bevallen. Dit omdat wij op zolder slapen, hoeft geen probleem te zijn, maar omdat ik te zwaar ben, is het protocol dat wanneer de ambulance moet komen, zij niet mogen tillen. Daarnaast zal het ook lastig worden met al die trappen in huis.
Dus wat nu, ik weet het even echt niet. Gelukkig heb ik nog tijd genoeg om een beslissing te nemen en er kan nog van alles gebeuren (alsnog een medische indicatie krijgen), maar toch, ik blijf er wel aan denken.

Zijn er meer meiden die na een zh-bevalling een thuisbevalling hebben gedaan en hoe is dit "bevallen"?
 
Hey Ugly Betty,
Hier een mama van het aprilforuM (en ken je ook van het zwangerwordenforum) Ik kreeg 2 weken geleden te horen dat je bij een te hoog BMI in het ziekenhuis moet bevallen dit is nieuw voor mij! Bij mijn 2 dochtertje in 2006 en 2008 was dit nog niet zo. Erg jammer wilde eindelijk wel eens thuis bevallen. Ik zou doen wat jouw gevoel aangeeft want dat is nl ook belangrijk. Want stress tijdens je bevalling is ook niet goed.

groetjes
 
Je moet natuurlijk luisteren naar je gevoel. Als je thuis wilt bevallen (en het kan) dan moet je dat doen, en als je liever naar het ziekenhuis gaat, moet dat ook kunnen. Raar dat je eigenlijk middels deze brief gestuurd wordt in je keuze. Je zou daar vrij in moeten zijn en je zou het zelfs op het laatste moment moeten kunnen beslissen.
Feit is wel dat steeds meer moeders in het ziekenhuis willen bevallen. De ziekenhuizen spelen daar helaas niet op in.

Vorig jaar ben ik in Amsterdam bevallen tijdens een geboortegolf. Amsterdam telt in ieder geval zes ziekenhuizen. Ik wilde halverwege mijn bevalling naar het ziekenhuis, maar er was geen plek. Aangezien ik geen medische indicatie had MOEST ik thuis verder... ai. Ik woon op 2 hoog en mocht dus niet in m'n eigen bed op 3 hoog bevallen en moest ook in de woonkamer. Dat wilde ik niet. De VK bleef alle ziekenhuizen afbellen tot er ergens een gaatje was. Ik snel met de ambulance daar heen. Ik kreeg geen pijnbestrijding meer, want ik bleek 10 cm ontsluiting te hebben.

Je moet voor jezelf eerst beslissen wat je graag zou willen. Thuis of ziekenhuis. Als je liever het laatste doet, dan zou ik kijken of je een medische indicatie kunt krijgen. Desnoods vanwege je BMI. Je zou ook kunnen afspreken met je VK dat je sneller naar het ziekenhuis vertrekt vanwege de afstand.
 
Hay meid,

Ik wilde graag thuis, maar ook ik MOET dan in de woonkamer. Ik heb een brede trap, ben niet zwaar, en slaap op de 1e verdieping maar om deze reden heb ik er vanaf gezien......

ik kan mijn buren horen hoesten, heb een onbehandelde houten vloer én moet dan de hele woonkamer verzetten......ik woon in een ééngezinswoning met drie slaapkamers dus vraag me af voor wie het dan nog wel mogelijk is.........

wij gaan nu naar het ziekenhuis...........

Liefs
 
@ micromuis: wat raar dat je niet in je eigen bed mag bevallen! Hebben ze je daar geen rede voor gegeven?

Ik mag wel gewoon thuis in mijn eigen bed bevallen.
Ik ben de vorige keer in het zkh bevallen. Dit was omdat mijn zoon in het vruchtwater had gepoept, niet omdat ik het wilde. Deze keer ga ik het weer thuis proberen. Het zkh is dichtbij dus mocht het nodig zijn kan ik er altijd nog heen.
Wat een gedoe is het toch tegenwoordig. Je 'mag' kiezen zeggen ze, maar zo vaak is er helemaal geen keuze mogelijk!

Succes allemaal!
Liefs,
Mar
 
Terug
Bovenaan