Dillema, leren of kinderwens

<p>Hallo iedereen,</p><p>voornamelijk om advies en even mijn hart te luchten dit topic. Mijn partner en ik zijn ondertussen 3 jaar bezig om zwanger te worden met alleen 1 miskraam als gevolg. We zijn bij een arts geweest maar die wil me niet onderzoeken omdat ik overgewicht heb en een aantal kilo’s kwijt ben. Hieee ben ik ook aan de slag, maar nog niet waar het moet zijn.</p><p>nu doet de kans zich voor dat ik een werk/leer traject kan volgen in de droombaan die ik altijd wilde; juffrouw worden. Dit zou dan twee jaar duren maar er word aangeraden vanwege de zwaarte niet zwanger te worden tijdens het traject of met een pasgeborene. Nu duurt de kinderwens al drie jaar en geen idee wanneer er echt een succesvolle zwangerschap zal volgen... Ik zou heel graag de studie willen doen maar ik wil ook niet de kinderwens opzij zetten.. Dillema dus want wie weet hoe lang een zwangerschap nog zal duren.. en dit kan ik nu doen (start februari) en dan ben ik na twee jaar juf. Indien de zwangerschap toch optreed tijdens het leer werktraject dan kunnen ze eventueel het contract beëindigen en dan moet ik de kosten zelf terug betalen. Ik zit in een tweestrijd en weet nier goed welke kant ik op moet. Iemand tips of advies?</p>
 
Ik heb zelf de Pabo gedaan (en afgerond) en kan je wel vertellen dat het een opleiding is waarbij je veel moet doen. Het is niet persé moeilijk, maar wel zwaar qua werkdruk en stages. Bedenk je dat je geen verlof kan nemen van je studie, maar dat heb je zeker nodig. Je kan niet na de bevalling een dag later weer verder gaan. Ik denk dat het belangrijk is dat mee te laten wegen in je beslissing, aangezien je de opleiding moet terugbetalen als je het moet onderbreken. Misschien kan je een open gesprek met je werkgever hierover aangaan? En afspraken maken over wat er gebeurt als je zwanger raakt tijdens het traject?
 
Waarom wil de arts je niet onderzoeken vanwege overgewicht? Je geeft zelf aan dat je al bent afgevallen en het lukt nog steeds niet. Ik zou een andere arts zoeken als ik jou was. En aan de hand daarvan de beslissing nemen of je gaat starten met de opleiding of niet.
 
Hangt denk ik ook wel en beetje af van je leeftijd, en hoeveel je nog wilt/moet afvallen. Soms is het goed om even ergens anders mee bezig te zijn, in die tijd kun je ook meteen aan je gewicht werken. Met een beetje geluk wordt je daarna juist vrij snel zwanger, of kun je dan wel een onderzoeks traject in voor vruchtbaarheid.
 
@ NewMomL; mag ik vragen in welke variant je de opleiding hebt gedaan en was je op dat moment ook zwanger? Ik heb een open gesprek gehad en ik krijg alleen als reactie terug dat het aan het moment ligt waar dat op gebeurd en hoe dat dan verloopt, dus dat het op dat moment van veel dingen afhangt die ze nog niet kan beoordelen maar dat ze het afraad om het tegelijkertijd te doen en dat het, mocht de zwangerschap niet soepel verlopen of ik teveel missen, het inderdaad een reden is tot beindiging.
 
@ Gebruiker10084718; omdat mijn BMI te hoog is. We hebben er al over na zitten denken om een ander ziekenhuis te bezoeken want we voelden er ons allebei niet prettig bij...
 
@Pooh-beer; ik ben nu 27, bijna 28. Ik moet nog een paar kilo voordat ik onderzocht kan worden (volgens deze arts dan). Maar mijn ideaal plaatje was voor mijn 25e zwanger zijn, dat is het helaas niet geworden. Dus ben het liever nu dan over 2 jaar.. Ik denk ook dat het misschien helpt om me ergens anders op te focussen, maar ik wil niet dat ik het voor niets doe zeg maar.
 
Ik zou lekker aan de pabo gaan beginnen en je kinderwens niet opgeven. Mocht je hopelijk zwanger raken in die periode, pas je er wel een mouw aan. En als het echt niet te combineren valt dan ga je een jaar later verder met je opleiding. Mogelijkheden genoeg met dit lerarentekort
 
Ik vraag me af of het verstandig is om je voor 2 jaar zo vast te leggen met zulke risico's. Nu is 2 jaar misschien niet heel erg lang. Maar als je zo'n duidelijke kinderwens hebt + al zoveel moeite moet doen om zwanger te raken. Dan zou je dat eigenlijk op een andere manier moeten doen. En niet ene met een financieel zwaard boven je hoofd. 
 
Waarom niet deeltijd pabo?
 
Terug
Bovenaan