Dingen die je niet wilt horen tijdens je zwangerschap

Hoi allemaal,

Ik moet echt even wat dingen kwijt die alleen andere zwangeren begrijpen. Ik ben zwanger van ons eerste kindje en vanaf het begin hoor ik al: "nou wat een grote buik heb je zeg" "zeker een groot kind" "ik schrok van je buik" "zijn het er geen twee?" "je bent zeker bijna uitgerekend? (Ben je 32 weken)" "wat ben je dik geworden mens"

Nu is ons kindje ook wat aan de grotere kant, maar wel nog gewoon gemiddeld en een grotere of kleinere buik schijnt niks te zeggen over de grootte van je kind. Het heeft me wel echt ontzettend onzeker gemaakt. Ik durfde de laatste weken amper de straat op, omdat mensen me constant aankeken of opmerkingen maakten. Volgens mijn man "hoort het erbij" en moet ik me niet zo druk maken. Maar juist omdat ik weet dat hij iets groter is, wat ik al spannend vind, helpt het niet dat heel Nederland wat te zeggen heeft over mijn buik. Het maakt me bang en geeft me het idee dat ik een peuter draag.

Nu ben ik 40+5 en word ik morgen ingeleid. Vanaf week 39, maar zeker vanaf de uitgerekende datum word ik beladen met (volgens mijn man goedbedoelde) appjes. Van collega's, kennissen, buren, familie, vrienden, "is hij er al?" "Nou hij laat wel op zich wachten he?" "Duurt wel lang hoor zeg" "gebeurd er al iets?" En per persoon appt iedereen gemiddeld 5x per week. Ik vind het al niet leuk dat ik ingeleid moet worden en dat ie niet zelf komt, ik wacht zelf ook al weken. Als ik zeg: je hoort het heus wel, dan appen ze gerust 2 dagen later opnieuw. Ik heb besloten ze nu te negeren, maar heel m'n telefoon blijft volstromen.

Alsof ik of mijn baby iets fout doen, alsof die fucking uitgerekende datum iets magisch is. De meeste baby's komen tussen 40 en 41 weken dus mensen chill en kap met die druk opvoeren. Ik ben er echt overstuur van.

Hebben jullie dit ook zo ervaren..? Hebben jullie tips?

Heel herkenbaar! echt alles wat je schrijft :) zo bijzonder en ik hoor het zo vaak! why? mensen why?? 
ik had (blijkbaar) ook een grote buik, niet een groot kindje (gewoon, gemiddeld) maar enorm veel vruchtwater.. en ik ben 1.61 en ja, dat kindje in je buik moet toch ergens zitten? 
ik snap je frustratie helemaal! Nu ben ik iemand die niet op haar bekkie is gevallen en ik weet dat niet iedereen zo maar een antwoord paraat heeft.. maar ook ik stond af en toe met de bek vol tanden.. ik had op een gegeven moment een aantal vaste antwoorden die ik terug gaf om mensen de mond te snoeren. Voorbeeld:
- Zo, je hebt al een aardige buik voor iemand die pas halverwege de zwangerschap is! ~ jij hebt een aardige buik voor iemand die helemaal niet zwanger is!
Toch proberen er boven te staan, hoe moeilijk ook.. en misschien ook gewoon eerlijk een keer zeggen van joh, die vraag is eigenlijk helemaal niet leuk. zou je daarmee kunnen stoppen? 
En wat betreft de 'aandacht' in de laatste weken (mijn dochter kwam met 42 weken pas.. so I feel ya!).. ik was daar heel makkelijk in. Mensen die oprecht vroegen hoe het met mij ging gaf ik antwoord. Alle andere vragen beantwoordde ik of met 'ze komt op haar verjaardag' of ik reageerde gewoon helemaal niet. Laat ze maar lekker speculeren.. en blijven ze vervelend, je kunt ze ook (tijdelijk) blokkeren. Ik heb voor mezelf al bedacht dat als ik gezegend mag zijn met een 2e zwangerschap ik mijn uitgerekende datum niet ga delen!
Succes morgen! Zet lekker je telefoon uit en focus je op een hele mooie en bijzondere tijd! Liefs!

Ik heb het juist andersom. Momenteel ben ik bijna 30 weken zwanger van de 1e en heb ik volgens veel mensen een klein buikje. Dat krijg ik dus ook continu te horen, vooral van mensen die wat verder weg staan. 
Dus ik kan mij voorstellen dat je al die commentaren niet echt waardeert en het je ook wel wat onzeker kan maken. Vind het ook bizar dat mensen vinden dat ze op het moment je zwanger bent ze continu het over je lichaam mogen hebben en hoe het al dan niet groeit. Misschien even heel hard en duidelijk je grens aangeven? Ik ben daar zelf vrij goed in waardoor mensen die mij kennen wel wat afstand houden. Zoals dat niemand ongevraagd aan mijn buik mag zitten plukken, ik wordt daar heel ongelukkig van en zelf zit ik ook niet continu aan mijn buik dus waarom een ander wel... 
Misschien je meldingen van Whatsapp uitzetten en alleen kijken als je er zin in hebt? Dan kun je je in alle rust voorbereiden op wat komen gaat... Succes morgen! 

Ik herken het helemaal Ik had ook altijd een grote buik tijdens de zwangerschap kreeg ik altijd te horen weet je zeker dat het er maar een is.
Ik ben nooit overtijd gelopen dus die apps van wanneer komt ze nu kreeg ik niet wel elke keer de vraag weet je zeker dat het nu wel gezond is omdat wij ons zoontje zijn verloren 3 dagen na zijn geboorte aan leukemie.dan reageerde ik altijd bij Quinten kwamen wij er ook pas achter na zijnn geboorte dus weet ik nu nog niet.

Ja ik herken het heel erg iedereen heeft een me ing over de grootte van je buik terwijl dat niks zegt over de groei van je kindje heel irritant 

Heel herkenbaar, ik ben bij beide zwangerschappen flink dikker geworden. Bij mijn tweede kreeg ik de opmerkingen over de laatste loodjes al voor ik 20 weken zwanger was... Erg vervelend. En dat het niet eerder begon heeft waarschijnlijk meer met de lockdown van toen te maken dan met de omvang van mijn buik... Hij was uiteindelijk ook wel groter dan gemiddeld (3780g bij 38+6 (ingeleid o.a. omdat hij toen al ruim 4 kg zou wegen...)), terwijl ik zelf maar 1.60 ben, maar ik had vooral enorm veel vruchtwater.

Bij de eerste was ik ook snel dik, toen had ik met 32 weken een dreigende vroeggeboorte, wat we moeilijk stil konden houden omdat we twee dagen erna zouden trouwen... Omdat we het feest hebben moeten afzeggen wist dus ook iedereen daarvan en kwamen die appjes 'of er al nieuws is' dus al vanaf week 32. Gelukkig kwam hij wel spontaan met 40+4 al, maar dan nog is dat dus 8 weken aan appjes van mensen die bang waren "Het Nieuws ;)" te hebben gemist... En helemaal ergerlijk als mensen dan in een groepsapp vroegen of iemand al iets gehoord had over mij, terwijl ik zelf ook gewoon in die appgroep zat... (Hallo, ik ben er zelf ook nog hoor!)

Veel tips ervoor heb ik niet, ik vond het gewoon vervelend en probeerde niet teveel op mijn telefoon te kijken. 
Wat ik ook best gek vond was dat ik bij het zwemmen (heb ik tot de week van de bevalling gedaan bij de 2e) iedereen telkens vroeg naar de zwangerschap (zonder ooit te vragen naar mijn naam ofzo), maar dat toen ik na 6 weken weer ging zwemmen niemand me nog leek te herkennen of gevraagd heeft hoe het gegaan is. Ze hebben al die tijd dus echt alleen mijn enorme buik gezien. 

Heel veel succes met de bevalling!

Terug
Bovenaan