Direct na de geboorte aan de fles: tips?

Hoi allemaal,

Ik ben overmorgen (23 november)  uitgerekend van mijn eerste kindje (als het goed is een meisje) en ik heb besloten om geen borstvoeding te geven, maar gelijk de fles aan te gaan bieden.

Zijn er dames met ervaring die tips en adviezen kunnen geven? Bijvoorbeeld: kreeg je erg last van stuwing, hoe ging je dit tegen, ging het goed om de fles te geven, kreeg je veel kritiek van buitenaf etc.

Bedankt alvast!

Groetjes,
Rens
 
Hoi Rens,
Onze dochter is inmiddels bijna 14 maanden en ik ben ook meteen na de bevalling flesvoeding gaan geven omdat ik me er niet goed bij voelde om borstvoeding te gaan geven en ik weet dat in kunstvoeding ook voldoende voedingsstoffen zitten die belangrijk zijn voor je kindje.

Omdat onze dochter niet goed lag met haar hoofdje moest ik halverwege naar het ziekenhuis en ik heb na de bevalling, toen ons dochtertje bij ons lag, zelf aangegeven bij de verpleging dat ik dacht dat ons dochtertje honger had. Zij hebben toen een flesje gehaald en aangegeven hoeveel ze ervan mocht hebben en ze dronk het gulzig op.

Mocht je gewoon thuis bevallen dan zal de kraamverzorgster uitleggen hoe je de flesvoeding moet bereiden en om de hoeveel uur (om de 3 uur) je je kindje een flesje moet geven en mocht je in het ziekenhuis bevallen en je denkt dat je kindje honger heeft geef dit dan gewoon aan bij de verpleging. 's Nachts (als dat nodig is)zullen zij dit van je overnemen zodat jij lekker kunt slapen.

Ik wens je samen met mijn man veel succes toe en geniet van de tijd die komen gaat, het gaat toch al zo snel.

Groetjes Daantje mmv Michelle
 
Hallo Rens,
mijn dochtertje isnu 14 weken en heeft ook vanaf het begin flesvoeding gehad. Mijn plan was om borstvoeding te kolven en dat in een flesje te geven. Ik had namelijk de ervaring dat bij mijn oudste dochter (bijna 3) de bv niet op gang kwam en het arme kind was al heel erg licht en had nauwelijks kracht om te drinken, dus bij deze wilde ik dit voor zijn door  meteen flesvoeding te geven en eventueel bv.
Nou, ook deze keer kwam er helemaal niets (echt niets) van bv. Ben ook na 3 dagen gestopt met proberen te kolven want dat was een lijdensweg.
Ik heb inderdaad ook veelbetekenende blikken gekregen toen ik op voorhand zei zelf geen bv te gaan geven maar het anders wilde doen. Ook bij de uitleg warom kwam er niet veel begrip.
Mij heeft zelfs een verpleegkundige, hoe professioneel..., verweten dat ik mijn kind heel veel onthield door haar niet zelf te voeden.
Dan voel je je best wel lullig, terwijl ik er dus gewoon niets aan kon doen.
Mijn advies is je hiertegen te wapenen en iedere discussie af te houden en bij jou gevoel te blijven..
'Ze" (ziekenhuis, kraamzorg, cb) proberen je toch te overreden (mijn ervaring) om bv te geven, omdat dat "het beste is wat je kunt geven", maar dat geldt dus niet voor iedereen.
Succes hiermee!!!
Ook wens je ook heel veel succes de komende tijd! Spannend he, die laatste loodjes.
probeer zoveel mogelijk te genieten van alles (ook van de bevalling) want het gaat zo snel allemaal!
Ik wens je alle goeds, groetjes, Claudia.


 
Hai Renske,

Ik ben na de geboorte van mijn zoontje wel begonnen met BV,maar dat werd één groot drama omdat het niet op gang wilde komen. Uiteindelijk ben ik na 10 dagen gestopt, omdat er toen nog maar 10 cc na een half uur kolven uit wilde komen...heel frustrerend. Ik heb geen stuwing gehad en mijn zoontje accepteerde de fles direct. De voeding bereiden had ik al van de kraamhulp geleerd, omdat ik onvoldoende BV had moest mijn zoontje al vanaf de eerste dag bijvoeding hebben. Het zou zomaar kunnen dat de stuwing heel erg meevalt, gezien het feit dat je je kindje niet gaat aanleggen. Ik kreeg de tip van de VK om bij stuwing zachtjes de harde plekken onder de douche weg te masseren en eventuele extreme stuwing af te kolven. Nou, de kolf heb ik niet meer nodig gehad (ik was dat ding ook helemaal zat na die ellende) en een paar kleine harde plekjes waren inderdaad zo weggemasseerd. Heel veel succes met je bevalling en heel goed dat je bij je eigen beslissing blijft. Ik ben nu zwanger van de tweede en reken maar dat de flessen al klaar staan! Zet 'm op! Cato
 
Hoi

Lieke is nu 10 weken.
Ik heb er ook bewust voor gekozen om de fles te gaan geven.
Ik heb de Friso voeding dit werd vooraf aangeraden door de kraamverzorgster die de intake kwam doen, ivm hardheid water.
Ben in het ziekenhuis bevallen. Daar hebben ze de eerste fles klaargemaakt met de voeding die wij wilde. Hebben hem zelf gegeven. Wilde toen nog niet goed drinken> Ze was erg misselijk van de bevalling.
Vanaf dat we thuis zijn gaat het drinken uit de fles erg goed. Ze heeft hem snel op. De kraamverzorgster vertelt je hoe je hem klaar moet maken, hoeveel voeding enz. Moet zeggen dat bij ons de kraamverzorgster alle voordelen ging benoemen van flesvoeding.

Om te zorgen dat je zo min mogelijk last hebt van stuwing moet je matig drinken, veel drinken brengt de borstvoeding op gang, zelf weinig beschuit met muisjes, anijs doet hetzelfde. Slapen met een strakke bh aan. Ik heb twee dagen goed last gehad van stuwing. Je hoort ook dat mensen koolbladeren in de bh doen. Schijnt goed te helpen.

Succes straks met het geven van flesvoeding. Je moet doen waar jij je het prettigst bij voelt en ga straks maar lekker genieten van je kindje.

Liefs Jannie
 
Ook mijn beide dochters zijn direct aan de fv gegaan. Maak gewoon goed duidelijk aan de vk en de kraamhulp dat je keuze is gemaakt en deze echt niedt meer gaat veranderen.

Wat betreft flessen en dergelijke: wij hebben hier altijd avent flessen gebruikt en het bevalt ons heel goed!

Heel veel sterkte bij je bevalling en veel geluk daarna. Geniet van de laatste loodjes!

Bevertje
 
Hallo Rens,

Omdat ik regelmatig last heb van mijn nieren was mij geadviseerd geen borstvoeding te geven omdat dit een te grote belasting voor mijn nieren zou kunnen zijn. Ik  had dit aan gegeven aan de verloskundige en zij  had dat op mijn papieren genoteerd. Ik ben in het ziekenhuis bevallen en moest drie dagen blijven ivm infectiegevaar. De meesten kraamvrouwen gaven borstvoeding, maar er werd niet raar gekeken dat ik voor flesvoeding had gekozen. In het ziekenhuis hadden ze kleine flesjes Friso en thuis  zijn we met Friso verder gaan.  

Ik heb wel erg veel last gehad van stuwing, met koorts enz. De kraamverzorgsters adviseerde kompressen die je in de vriezer kan leggen en dat heeft bij mij wel geholpen. Ik wens je nog een fijne zwangerschap en voorspoedige bevalling en geniet van je kleintje!
 
Hoi Allemaal!

Bedankt voor alle wijze adviezen en opbeurende woorden!

Ook al sta ik zelf 100 procent achter mijn beslissing om geen bv te geven, toch hou ik inderdaad het gevoel dat ik naar de buitenwereld toe moet verdedigen. Maar als ik jullie verhalen zo lees, weet ik weer zeker dat ik gelijk aan de flesvoeding ga!

Dat lijkt me voor mijn vriend ook echt leuker! Hij staat al zo 'op de zijlijn' (al leeft hij wel heel erg met mij mee hoor!!!!), en met de fles kan hij ook echt een actieve bijdrage leveren.

Ik heb vandaag toch nog maar vrouwenmantel thee gekocht, omdat dat het krimpen van de baarmoeder schijnt te activeren... Ach ja, baat het niet ;-)

Ik zit nu dus rustig te wachten op de eertse bevallingstekenen... Spannend hoor! Gelukkig voel ik me nog super, dus wat dat betreft ben ik het nog niet zat ofzo, maar ja, je leeft toch naar de datum toe!

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen en ga in elk geval strakke BH's, koolbladeren en zoogcompressen klaarleggen. Joepie, wat vrouwelijk allemaal ....


Groetjes,
Rens!
 
Terug
Bovenaan