discussie; verwachten we teveel van onze kleintjes?

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik zat net nog even de discussie door te lezen over het wegzetten van spullen en er was laatst ook al iets met zindelijk. Hierbij dus mijn discussie punt;

Verwachten we niet een beetje te veel van onze kleintjes?

Ten eerste, ik wil he-le-maal niemand aanvallen en ik heb totaal niets tegen goed opgevoede kinderen, maar waarom moeten ze van alles al kunnen? Ze zijn de hele dag druk bezig met de wereld te ontdekken, groter te groeien en weet ik wat nog meer en dan komt mama daar ook nog eens aan met haar 'afblijven' en een potje. En niet te vergeten de spelletjes om de ontwikkeling te stimuleren. Draaien we niet een beetje door zo?

Jullie beurt!

KT

Ik denk zelf dat het niet iets is van moeten, maar een stukje opvoeding....
Bij mij ligt er iig niet iets in  dat ze het moet!Je probeert ze dingen te
leren en/of af te leren(bij te brengen)ik wordt er soms ook een beetje 'gek'
van als ze op het bureau beginnen met hun lijstje van met zoveel mnd
'moeten'ze dit doen en met zoveel mnd dat....En ik denk dat je speelgoed
koopt waar ze op dat moment aan toe zijn, een kindje van 1,5 daar koop je
bijv geen speelgoed voor van aanbevolen leeftijd van 3 mnd....
Bij mij ligt er iig geen moeten in, niet in mijn ogen dan.

xxx

Grappig, mijn man en ik hebben ons ook zoiets afgevraagd afgelopen week!

Maar ik vind niet dat wij teveel van Lara verwachten; ja, we proberen wel of ze al klaar is voor iets nieuws (uit beker drinken, zelf eten, zelf gaan staan, woordjes nazeggen). Maar als we nog geen reactie krijgen, nou dan niet! Ik denk dat het wel goed is om je kind hier en daar te stimuleren om iets nieuws te leren. En als het lukt is het onwijs belangrijk om enthousiast te complimenteren; goed voor 't zelfvertrouwen. Lara kan dan ook helemaal glimmen van trots!
En met dingen als corrigeren; als je daar te laat mee begint, dan heb je een groot probleem! We doen haar geen kwaad als we nu zeggen dat ze iets niet mag en haar er weghalen. We doen haar wel kwaad als we dit over 3 jaar pas gaan doen; want dan moet ze heeeeeel veel afleren en da's pas moeilijk!

En in 't algemeen vind ik dat je kinderen ook lekker kind moet laten; dus hier geen schema's dat ze elke dag 10 minuten moet oefenen met lopen of 15 minuten moet kruipen! (heb ik wel eens van gehoord dat iemand dat deed!) Ga maar lekker zelf spelen, ontdekken, uitvinden en groeien!

Jacoline.

nog even een aanvulling; aan sommige dingen die ze "al zou moeten kunnen" volgens het CB kom ik nog niet toe. Ze drinkt dus nog gewoon uit een flesje; af en toe proberen we de tuitbeker of een beker van onszelf. Maar ik kom er nog niet toe om daar elke dag mee te "trainen", als dat al zou moeten!

CB is prima voor de grote lijnen, maar verder blijft het een advies dat zij geven. Dus geen wet!

ik denk dat het heel belangrijk is dat we vooral niet teveel gaan vergelijken. Prima om je kindje te stimuleren om nieuwe vaardigheden te ontdekken en ontwikkelen als het maar zonder een bepaalde druk is. Juist dat presteren is zo jammer en zonde. Dus ieder kindje zijn/haar eigen tempo en   "oefenen" moet vooral leuk zijn voor de kleine.
Wij proberen dit goed voor ogen te houden, maar natuurlijk zijn ook wij hartstikke trots als onze knapperd weer een mijlpaal heeft bereikt.

groetjes Ida

Hoi!

KT, ik ben het voor een groot deel wel met je eens hoor. Het lijkt wel omdat onze gehaaste maatschappij in het teken staat van presteren, dat dat van onze kindjes ook verwacht wordt. Belaantje drinkt dus nog steeds niet uit een gewone beker, en het kan me eerlijk gezegd (nu) ook niet boeien.

Wél is het zo, dat de kindjes van tegenwoordig zowiezo wel sneller blijken te zijn, dan "vroegâh"

Groetjes Debby

Ik ben het helemaal met je eens KT.
Er is niks mis met stimuleren, maar laat een kind lekker kind zijn.
Ze moeten al zoveel de rest van hun leven.
Ik bedoel hier niet mee dat je kind dan helemaal maar niks moet bijbrengen, want dat is dan weer het andere uiterste.
 Ik kijk per sitiuatie of het de veiligheid van mijn kinderen in gevaar brengt. Zo ja, dan grijp ik in, zo niet, dan mogen ze het ook wel zelf ontdekken.
Dat ik niet heel de dag voor politie-agent wil spelen heeft ook niets te maken met consequent zijn. Maar ik bied mijn kinderen graag de gelegenheid om de eigen grenzen te ontdekken en dingen uit te proberen.
Met de oudste heb ik het ook zo gedaan en ik kan hier met trots vertellen dat ze een welopgevoed meisje is, die ik zelfs mee kan nemen naar een heel chique restaurant.
En dat heb ik dus niet bereikt door heel de dag tegen haar te roepen dat iets niet mag.
Sil

Terug
Bovenaan