Discussie: wanneer heb en teveel kleding?

Hoi..<br />Een vriendin en ik hadden laatst een discussie, wanneer heb je te veel kleding voor je kind. Mijn vriendin kon nooit te veel hebben zei ze, maar veel kleding heeft haar kind nooit aangehad. Ik vind dat zonde, maar zij had al mening dat mijn kindje elke week veel van het zelfde aan had.<br />Onze kindjes zijn beide onder de 1<br />Hoe zitten jullie hierin? Dit is niet bedoeld om te oordelen, maar gewoon nieuwsgierig .<br />

Ik denk dat het per persoon dus afhankelijk is van wat je belangrijk vindt. Ik hang er zelf bijvoorbeeld een beetje tussen in. Ik vind het zonde om kleertjes in huis te hebben die niet worden gedragen; lijkt mij een verspilling van geld en ook nog eens niet duurzaam.
Kleding vaker gebruiken heeft wat mij betreft ook geen nadelen. Je kunt ze wassen en ze groeien er toch snel weer uit dus hoe vaker gebruikt hoe meer waar voor je geld en het milieu. Maar als iemand mode heel belangrijk vindt kan dat ook een keuze zijn. En ik vind het ook wel leuk wat meer af te wisselen of af en toe wat nieuws te kopen, dus soms koop ik ook wel eens iets dat misschien feitelijk niet nodig is (maar dat dan zeker wel gebruikt gaat worden!).
Dus ik kan me in allebei jullie standpunt wel een beetje vinden. 

Mijn zoontje is bijna 2 jaar. Ik heb denk ik ongeveer 10-15 shirtjes en 10 broeken (excl korte broeken). Ik was sowieso elke week voor hem in ieder geval 1 keer. Ik vind niet dat je dan een gigantische garderobe nodig hebt.

Mijn zoon is net 1 jaar oud, ik zeg het eerlijk ik verander wel 2–3 keer zijn kleding per dag. Tijdens het boterham eten wordrn zijn kleren al vies ookal draagt hij een slabbetje, heel vaak heeft hij urine op zijn romper en pyama, terwijl wij toch pampers en etos luiers gebruiken. ??‍♀️ Wij hebben dus meer dan 10 kledingstukken per categorie.

Wel weet ik nog dat ik in het begin te veel
Had gekocht, 50-56-62 vond ik zonde hij had het helft niet eens aangehad. Maar vanaf 1 jaar heb je echt wel meer kleding nodig.

Ik was 1 keer per week alles weg en tussendoor enkel wanneer echt noodzakelijk. De was wegruimen (doet mijn man) duurt soms ook even. 
Mijn kindjes hebben daarom veel kleding. Maarrrr... Ik ben groot voorstander van tweedehands. Ik koop kledingpakketjes en krijg ook weleens dingen.
Mijn peuter mag dus op haar knieën in de tuin en gewoon lekker met zand en water spelen.
Ik vind vooral nieuwe kleding flink weggegooid geld, maar snap ook wel dat ik geen tweedehands kan kopen als een ander het niet nieuw koopt.
Mocht ik nieuw moeten kopen dan zou ik wel flink inbinden.
Zo af en toe krijgen ze wel wat nieuws hoor. Maar dat is meer een uitzondering dan tweedehands. 
Financieel is het overigens niet nodig, maar het hergebruik spreekt me gewoon erg aan. 
Kleding die ik over heb wordt ook weer doorgegeven, muv kledingstukken die niet meer te redden zijn. 

Mijn dochter is nu 15 mnd en heeft maat 86/92. Ik heb een setje of 15-20, weet niet precies hoeveel. Ik vind het erg leuk om kleding uit te zoeken voor mijn dochter. Nieuw, en ook van merkjes, en ik denk dat het wel aan de kant van teveel zit. Daar kom ik helemaal voor uit. 

Maar ik doe er nu wel een half jaar mee. Het zijn vaak stukken die wat langer mee kunnen, die wat groei kunnen doorstaan. Stretchy dingen, of dubbele maat dingen. Dus ze draagt alles wel regelmatig en vaak. En inderdaad, haar kleding haalt regelmatig niet het einde van de dag. Ik kan best wat vlekken hebben, maar als ze echt door het natte modderige gras is gekropen voor ze naar de opvang moet, of net haar broodje stroop over haar hele broek uitgesmeerd heeft.... tja dan gaat er een schoon pakje aan. Ook gaan er tegenwoordig meer dingen stuk. Broekjes met kniegaten vooral. 
In maat 50 t/m 68 had ik wel minder, 6-9 combinaties. 

Terug
Bovenaan