Discussieer mee: wat is jouw mening over lang voeden?


De algemene aanbeveling vanuit de overheid is om de borstvoeding minimaal 6 maanden vol te houden. Lang voeden betekent in Nederland meer dan 1 jaar borstvoeding geven. Iets wat steeds vaker voorkomt. Ouders van Nu is nieuwsgierig naar jullie meningen en ervaringen hierover.
 
Ben een voorstander van borstvoeding.

Heb het zelf ongeveer 4 maanden borstvoeding gegeven in combinatie met flesvoeding. Omdat ik moet werken ben ik maar gestopt. Kolven is ook vermoeiend in het begin maar later niet meer als de productie toeneemt. Maar op werk is alles eigen tijd en het liefst wil je zo snel mogelijk naar huis naar je baby toe dan nog alle tijd in te halen dat je zat te kolven

 
Zelf heb ik tien maanden borstvoeding gegeven. Mijn doel was een jaar, maar ik ben alsnog tevreden.

Ik ben zeker een voorstander van borstvoeding. Helaas hoor ik veel dat het niet goed loopt... Jammer genoeg is er vaak te weinig correcte kennis over borstvoeding bij professionelen die moeders moeten begeleiden.

Borstvoeding geven is natuurlijk maar helemaal iet makkelijk! Dat heb ik zelf ondervonden. Gelukkig is mijn vroedvrouw ook lactatiekundige. Zij heeft persoonlijk de stuwing uit mijn borsten gemasseerd na de eerste drie dagen. Bij ieder probleem kon ik bellen en als het nodig was stond ze naast mijn bed! Dat is zo belangrijk!

Hoe lang je borstvoeding geeft moet ieder voor zich weten. Ik ben wel blij met de nieuwe richtlijn van zes maanden omdat je zoveel extra meegeeft aan je kind!

Fijn ook dat borstvoeding stil aan meer geaccepteerd wordt en uit de taboe sfeer komt. Nu nog genoeg goede begeleiding voor alle mama's die eraan beginnen! Verder de keuze aan de mama laten en niemand veroordelen...
 
Ik riep altijd dat ik graag BV zou willen geven, maar als het niet zou lukken dat ik dan gewoon KV zou doen. En toen kreeg ik een tweeling. Met hulp van een lactatiekundige is het me gelukt ze tegelijkertijd te voeden steeds. Ze hebben van het begin aan ook KV gekregen (ik kreeg niet genoeg gekolfd voor allebei en in het begin was live drinken te vermoeiend voor ze), maar drinken nu een jaar later nog steeds ook bij mij (ochtend en avond, soms nacht).

Eigenlijk is het gewoon zo gegroeid. Ik vind de momentjes samen heerlijk. Als ik thuis kom na mijn werk, en ze komen helemaal blij op me af voor een slok, weet ik dat ik de juiste keuze maak. Het is ook een deel gemakzucht. Ik vond dit makkelijker dan steeds in de weer met flesjes, afmeten, opwarmen, schoonmaken (x2!). Zeker midden in de nacht. Gewoon een slok geven, en ze slapen weer heerlijk door.

Soms denk ik dat het maar een keer klaar moet zijn, ze worden al zo groot ten slotte. Maar voor nu laat ik het ze zelf bepalen. Ze hebben nog een heel leven om zonder te doen. En ik voel me best trots en gezegend dat het me gegeven is toch BV te kunnen geven.
 
Ik voed mijn dochter nu 15 maanden. Vanaf 6 maanden eet zij uiteraard ook vast voedsel. Zoveel mogelijk met de pot mee :)

Zij heeft maar 1 maal een kort griepje gehad. Ik ben er wel van overtuigd dat de antistoffen in de melk haar voor veel behoeden:)
 
Mijn kindje is net een jaar en ik voed ook nog steeds, 2 of 3 keer per dag. Borstvoeding geven is bij mij heel goed gegaan, ik had heel veel voeding en ik vond en vind het prima te doen. Bovendien is het super voor de band met je kind. En ik vind het ook heel makkelijk want je loopt niet te rommelen met flesjes maken. Gewoon aanleggen, voeden en je kunt weer verder slapen. Ideaal!

Ik erger me wel een beetje aan mensen die iedere keer vragen of ik nou nog steeds borstvoeding geef en wanneer ik nu eens ga stoppen. Je gaat je zowat verontschuldigen dat je nog steeds voedt, alsof het eigenlijk niet meer kan op die leeftijd. Dit gezemel begon al met zes maanden, blijkbaar is dat de sociaal geaccepteerde termijn voor borstvoeding geven.

Ik vind borstvoeding geven gewoon heel leuk en gezellig. Bovendien is het simpelweg de beste voeding voor je baby. Lijkt me overigens vrij logisch want zo heeft de natuur het ook in elkaar geflanst. Gelukkig heb ik de mazzel dat het bij mij van een leien dakje ging, dan is het ook leuk. Als het niet lukt dan houdt het natuurlijk gewoon op en is flesvoeding top.

Ik vind het soms wel jammer dat sommige meiden zo raar doen over borstvoeding geven. Zo van: 'Oh bah nee hoor, ik moet er niet aan denken dat gesabbel aan m'n borst! Brrr!'. Of: 'Nee hoor, daar begin ik niet aan, mijn borsten zijn van m'n man!' Dan denk ik bij mezelf, zijn we nu zo ver aan het evolueren dat de normaalste natuurlijke dingen ineens raar worden gevonden? Waar zijn die dingen nou eigenlijk voor gemaakt dan?!

 
Hier de 1e 28 maanden ende 2e 20 maanden gevoed en nu de 3e een maand en ben wederom van plan lang te voeden.maar ik heb makelijk praten.bijna geen problemen gehad en nu pas bij de 3e voor het eerst een tepelkloof gehad.en ik ben thuisblijfmoeder waardoor ik niet hoef te kolven tenzij ik de deur uit wil zonder  baby.verder wel slecht advies gehad van het Cb , als ik dat had had opgevolgd had ik niet zo lang kunnen voeden.en 1 van de kraamverzorgsters bij de 3e had ook een advies waardoor ik heb gezegd dat ze haar borstvoedingskennis maar eens moest bijspijkeren.

Dus het grootste probleem is dat er nog maar weinig mensen weten hoe borstvoeding werkt omdat deze en onze voorgaande generatie veel vaker flesvoeding geeft en gaf waardoor veel kennis verloren is gegaan.en daardoor word er minder vaak en minder lang borstvoeding gegeven.
 
Terug
Bovenaan