DKTP prik

Hoi Meiden,

Hoe lang duren de bijwerkingen van de DKTP prik? En dan bedoel ik het huilen, pijn aan de beentjes en koorts.

Niels heeft vanmorgen zijn eerste prik gekregen. In het begin nog niets aan de hand (behalve bij het prikken natuurlijk), hij was nog vrolijk en lag lekker te lachen. Maar na 2 uurtjes slapen (het was toen ongeveer 3 uur na de prik) werd hij gillend wakker en was niet meer te troosten. Echt heel zielig. Hij heeft trouwens twee prikken gekregen, ook nog Hepatitis B. We hebben Arniflor zalf op z'n beentjes gesmeerd. En hem lekker rondgedragen en vastgehouden, maar het gillen hield niet op. Dus toch maar een paracetamol zetpilletje gegeven. Ik vind hem zo zielig. Nu slaapt hij. Maar nu vroeg ik me dus af of het morgen al over is, of dat het nog langer duurt. Hij moet eigenlijk naar het kinderdagverblijf morgen, maar ik hou hem lekker thuis als hij niet lekker is. Ik wil hem liefst zo weinig mogelijk paracetamol geven, natuurlijk. Bij het cb de gebruikelijke tegenstrijdige adviezen: hele zetpil geven, halfje, preventief, alleen als hij koorts heeft, daar kon ik dus niet zo veel mee.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden.

Groetjes,
Machteld
 
Hoi Machteld,

Akim, ons knulletje, heeft de eerste keer niet ze heel erg gereageerd. Hij was wat huilerig en zijn beentje was stijf. Daar had hij wel last van. De tweede keer was hij heel huilerig en sliep hij alleen in mijn armen. De volgende dag was dat ook alweer over. Zijn stijve beentje had hij nog wel last van. Maar was snel over.
De derde keer had hij wat vehoging maar dat was ook al snel weer weg.

Ik heb gehoord dat het onzin is om paracetamol preventief te gebruiken. Wanneer hij of zij er erg veel last van krijgt kun je het alsnog geven. Ik heb het helemaal niet gebruikt ookal heeft hij er wel last van gehad. Ik vind het gewoon niet zo goed om snel met medicijnen te gaan werken.
Maar dat moet ieder voor zich weten.

Groetjes Vivian
 
Bij mijn Duncan duurt het meestal 24 uur ongeveer. Dus als Niels de prik laat in de middag heeft gehad kan het zijn dat hij morgenochtend weer een beetje hangerig/huilerig zal zijn.
 
Bij al mijn kids (4) duurde het 2 dagen, de eerste dag heel veel pijn en verhoging, de tweede dag al een stuk minder, maar nog wel vervelend.
Wat ik pas bij mijn 3e kind van iemand te horen kreeg, was de plekken direct na het prikken goed masseren (dus niet als je thuis bent, maar voor dat je hem weer aankleed). Dat werkt(e) bij mijn jongste meiden geweldig, de beentjes worden een stuk minder stijf.
Groetjes Esther
 
Het is normaal dat zo'n 3 uur na het prikken de bijwerkingen beginnen, hoeft niet per definitie bij elke baby hetzelfde te zijn, soms zijn er helemaal geen reacties.
Als er reacties zijn (huilen, hangerig, etc) dan zouden deze binnen 24 uur over moeten zijn. Bij koort hoger dan 39 graden kun je beter je huisarts bellen en paracetemol geven (zetpilletje). Waarschijnlijk zijn de klachten die jij nu hebt omschreven nu al weer over op dit moment dat ik dit typ. Anders, sterkte.

Nadia
 
Hoi Meiden,

Bedankt voor jullie reacties. Hij heeft vannacht redelijk geslapen. Wel vaak wakker en een beetje huilerig, maar niet meer zo hard gillen. Vanmorgen ging het ook ok, tot ik hem even alleen liet: hij gilde opeens weer heel hard! En echt van pijn, heel anders dan normaal. Gelukkig is de koorts uitgebleven. Ik ben benieuwd hoe het vandaag verder gaat.
Groetjes,
Machteld
 
Hoi Nadia,

Nu na drie dagen (het lijkt alweer langer!) is hij weer een beetje in z'n oude doen. Sinds gistermiddag ongeveer. Hij lacht wel iets minder heb ik het idee. En hij slaapt wat meer. Maar daar kunnen we alleen maar blij mee zijn, want dat deed hij niet zo veel. En of dat door de prikken komt weet in niet, want hij was al begonnen met meer slapen voordat hij zijn prik kreeg. Wel hoest hij een beetje. Hij heeft er zo te zien geen last van.
Groetjes en bedankt voor je interesse!
Machteld
 
Terug
Bovenaan