DNA testen

Misschien een stomme vraag, maar kan een vader zonder toestemming van de moeder een DNA test laten doen? Ook als de baby niet zijn naam heeft en hij het kindje niet erkent?

Er zijn op internet allerlei sites waar je DNA testen kan kopen, maar mag dat zomaar? Ik heb deze discussie met een zwangere vriendin gehad en ik denk dat dat niet zomaar kan, maar zei is er van overtuigd dat het tegenwoordig wel mogelijk is.

Lijkt me trouwens vrij stiekem als een man dat op die manier zou doen zonder dat de moeder er vanaf weet...

Groetjes,
Nephele 28wk,3dg

hoi,
ik heb geen idee of het wettelijk mag of niet, normaal gaat dit via de rechtbank, eker als hij het niet wil erkennen.
maar zou een moeder dat erg vinden dan?
zeker gelet op de allimentatie?

moeilijke discussie zeg ik denk dat een vader die zijn kind niet wil erkennen er totaal geen baat bij heeft zo'n test te doen...tenzij het om een vreemdgaankwestie gaat weer een totaal ander plaatje..
jeetje hoe langer ik erover nadenk hoe gecomplicerder het wordt...

ik vindt 2 dingen:
1 een vader heeft zo meer zekerheden, ik bedoel over vreemdgaan enzo
2 een vader die zn kind niet erkend zou di tniet moeten mogen, ik bedoel had er eerder aan gedacht.....

gr brenda

Klopt ook wat je zegt.....

En het ligt inderdaad ook wel aan de hele situatie hoe die dan is, maar dan nog.....zonder toestemming van de moeder......Ik heb ook geen idee of dat zomaar kan, mij lijkt het nog steeds van niet.

tja als hij het stiekem doet, dan is het leed al geleden. Wat wil je daar als moeder nog aan doen. Overigens vind ik dat een ieder het recht heeft om te weten of een kind van hem is. Maar dat is een andere discussie.

in ieder geval kan de man wel toestemming van de rechtbank vragen om een DNA test te laten doen, en ook om het kind te erkennen. Alsrechtbank toestemming geft moet de moeder meewerken.

Maar waarom zou een moeder niet mee willen werken aan zo'n test.

Heb je deze vraag niet al een paar keer eerder hier op het forum gezet of was het iemand anders.

Miep

Hai hai,

Ik heb het er ooit es een keer over gehad, dat klopt. :)
Maar eigenlijk door het item wat nog niet zolang geleden is geplaatst door een meisje wie niet wist wie eventueel de vader was van haar kindje, kwam deze discussie met mijn vriendin weer naar boven.

Ieder persoon heeft ten aller tijden de mogelijkheid met het verzoek tot DNA onderzoek  naar de rechtbank te gaan. Van belang hierbij is welk doel met de DNA test  beoogd wordt. Het belang van het eventuele kind staat altijd voorop! Hierover beslist de rechter.
Gedurende een mogelijke zitting is de rechter verplicht alle belanghebbende te horen.  
Moeder is daar zeker een van, haar stem weegt voor de rechter zwaar! Maar ook degene  wie het DNA onderzoek verzoekt.  
De uitspraak van de rechter is bindend en kan in conflict zijn met de wens van moeder. Natuurlijk staat de mogelijkheid tot in beroep gaan altijd open.

Medisch onderzoek naar kinderen onder de 12 jaar, gebeurt met toestemming van de  met het gezag belaste ouder! Hiervan kan door doctoren worden afgeweken wanneer het onverwijld noodzakelijk is dat de medische ingreep direct plaatvindt.  (levensgevaar  kind).  Erkenning is daarbij relevant. Maar niet vereist.  Het kind kan erkent zijn, maar  dan is er niet automatisch sprake van gezag over het kind.
Zomaar een onderzoek naar DNA van het kind om vaderschap te bewijzen is dus niet mogelijk.

Bedankt voor je reactie :)

Denk alleen dat die online verkrijgbare testen die je al voor 299,00 euro kan kopen een ander verhaal word. Die kunnen volgens mij gewoon uitgevoerd worden zonder dat de moeder daar iets vanaf hoeft te weten....

Knuf,
Nephele 28wk.5dg

Terug
Bovenaan