dochter 1 nier vaak koorts en ziek

<p>Mijn dochter is geboren met 1 nier. Ze noemen dat tegenwoordig een mononier. Ze heeft geen beperkingen en is verder gezond. Gaat elk jaar op controle en die zijn ook altijd goed. Ik vind wel dat ze vaak ziek is en dat ze vaak/snel koorts heeft. Als ze bijvoorbeeld een korte nacht maakt heeft ze in de middag in ene verhoging/koorts. Laat je haar even (bij)slapen, trekt de verhoging weer weg. Ze is 3,5 jaar dus in de middag slapen is zeker niet meer gewenst want dan slaapt ze in de avond weer niet en heb je de volgende dag weer een opvang die belt dat ze verhoging heeft... soort cirkeltje waar je niet meer uit komt....</p><p>Ze is ook erg vaak verkouden of last van haar luchtwegen....</p><p>Het valt vooral op omdat we nog een zoon hebben van 1,5 jaar die bijna nooit ziek is.</p><p>Maar goed, mijn vraag is; heeft iemand een gezond kind geboren met 1 nier die ervaart dat zijn of haar kind vaker ziek is? En waar heeft hij of zij dan last van?</p><p> </p>
 
Heey, geen 1 nier maar onze zoon heeft in zijn eerste jaar 3 nierbekkenontstekingen gehad. Ook nog steeds nacontroles naar het functioneren van zn nieren. Hij doet het gelukkig erg goed, en is niet overdreven vaak ziek.
Toen dit aan het licht kwam hoorden we veel via via verhalen van mensen die met 1 nier zijn geboren. Van oudere mensen was niet eens bekend dat ze maar 1 nier hadden want vroeger had je natuurlijk niet van die goede echo’s. In ieder geval hoor ik alleen maar positieve verhalen van die mensen. Dat ze een gezond functioneren hebben (gehad). Misschien bestaan er ook wel (Facebook) contactgroeprn met ouders met hetzelfde verhaal?
 
Misschien heeft het geen verband met de ene nier? Hoor het zoals jij het zegt wel eens vaker, kindjes die heel snel moe of overprikkeld zijn en daardoor verhoging of zelfs koorts krijgen en echt ziek worden van vermoeidheid.
Misschien is het, na een te korte nacht, een optie om haar in de ochtend nog even een uurtje te laten slapen dan komt ze toch aan haar rust maar duurt het wel langer tot de nacht weer begint.  
Verder zou je haar vitamines eens kunnen laten doormeten? 
 
Is er, toen er ontdekt werd dat ze maar 1 nier had, ook naar haar hart gekeken? Sommige kinderen met een hartafwijking hebben namelijk vaker luchtwegklachten (en dan met name longontstekingen). Kan ze verder goed mee, of is ze ook sneller vermoeid dan andere kinderen? 
Waarschijnlijk heeft de rest gelijk hoor. Maar toch altijd goed om alert te zijn op andere dingen! 
 
Ikzelf heb we geen ervaring mee maar min collega wel. Haar dochter is 2,5 jaar, ook geboren met 1 nier en ook vaak ziek/koorts/last van luchtwegen, heeft ook een pufje. Maar verder is ze helemaal gezond. Ze heeft buisjes gehad en neusamandelen geknipt maar volgens mij nog niet echt veel verbetering. 
 
Terug
Bovenaan