Beste leden,

Ik ben moeder van een prachtige dochter (11) het wordt al een echte vrouw en de puberale veranderingen vinden gestaag plaats, ze krijgt al borsten en het haar begint ook overal te groeien.

Tot zo ver de inleiding: Ik stond laatst onder de douche en dochter lief was alvast haar tanden aan het poetsen, ik stapte de douche uit en mijn dochter vroeg ineens "Mam wanneer mag ik eigenlijk die haren op mijn benen, oksels en daar beneden weghalen?" Ik stond een beetje ongemakkelijk te doen want ze is pas 11 jaar en zit in groep 7.

Na deze vraag succesvol te hebben ontweken en ik mijzelf verder aankleden kwam de volgende vraag...."Mam hoe oud moet je zijn om een string te mogen dragen?"

Je ziet inderdaad al haartjes onder dr oksels, op dr benen en down under maar wat is nou een geschikte leeftijd om dit weg te scheren, van mezelf zou ik het echt niet meer weten dus vandaar mijn vraag. Het liefst zou ik gewoon zeggen voorlopig niet maar ze begon er al over dat bij het douchen bij de sportvereniging en bij de gym er opmerkingen over gemaakt werden en dat doet je moederhart wel pijn.

Dus mijn vragen aan jullie zijn:

Wat is een goede leeftijd om te beginnen met het scheren van benen, oksels en schaamstreek?

En vanaf welke leeftijd kan je dochter best een string dragen?

Te lange haren in de oksels houden het zweet vast, dat gaat stinken. Dus je ruikt het vanzelf.

Ik heb als kind die opmerkingen ook gehad, voordat mijn moeder mij aan scheren toe vond. Mijn moeder beweerde dat van scheren de haren sterker terugkomen. Nooit wat van gemerkt. Waarom zou je het uitstellen, als er nare opmerkingen mee kan voorkomen?

Met strings begon ik de 3e of 4e van de middelbare school. Maar feitelijk zitten die dingen vreselijk, dus snap ik niet meer hoe ik me de noodzaak heb laten aanpraten. Ze zijn alleen van nut onder (semi) doorschijnende kleding, waar je de belijning van het ondergoed dus doorheen ziet. Dus niet nodig voor ze wettelijk oud genoeg is om seks te hebben. (Mijn mening.)

Beste F, ik snap dat deze veranderingen voor jou net zo spannend en nieuw zijn als voor je dochtertje. Fijn dat je dit met ons deelt. Het is voor jou als ouder zijnde ook fijn om dit met andere ouders te bespreken. Zelf denk ik dat het begrijpelijk is, dat je dochter vragen stelt over scheren als zij lichaamsbeharing krijgt. En dat ze praat/nieuwsgierig is naar o.a. strings nu ze pubert. Wat mooi en fijn dat ze zich zo veilig voelt om dit met jou te bespreken. Er is denk ik geen vaste leeftijd vanaf wanneer een kind mag gaan beginnen met scheren; dit hangt af van haar eigen behoefte en op wat voor manier jij als ouder daarmee omgaat en zelf denkt of dit nu al wel echt nodig is of niet. Stel je geeft aan, het is goed als je dat doet, is het denk ik belangrijk om haar te laten zien en uit te leggen hoe je je moet scheren.
Daarnaast, uit mijn ervaring zijn het dragen van strings in de puberteit vaak een keuze vanuit nieuwsgierigheid of om mee te doen met anderen die dat ook dragen. Ik denk dat het echt super goed is dat ze bij jou komt om dit te bespreken en te vragen, gebruik deze kans dan ook om samen te praten over haar zelfbeeld, groepsdruk en mogelijk seksualiteit. Voor mij als moederzijde denk ik dat het belangrijkste is, dat je haar gehoord laat voelen, niet oordeelt over haar gedachtes, luistert en haar leert veilig en verantwoordelijk leert om te gaan met zelfbeeld, groepsdruk en mogelijk seksualiteit.

Ik heb trouwens nog een mooi en mogelijk relevant artikel voor je gevonden betreft de pubertijd:

Mogelijk hebben we je hier iets mee geholpen!
Ben jij een ouder en herken jij jezelf in dit verhaal laat ons weten hoe jij hier overdenkt, hoe jij dit hebt opgepakt of andere eventuele tips/advies. Het is een kleine moeite, met een hele grote (positieve) impact!

Heb je nog vragen of zit je ergens mee, dan helpen we je graag verder!
-Jetske

Terug
Bovenaan