Dochter 11 maanden eet weinig naast borstvoeding

<p>Lieve dames,</p><p>Mijn dochter eet erg weinig als ik kijk naar de richtlijnen. Zij wordt volgende maand een jaar en krijgt nog BV op verzoek. Zij drinkt vooral snachts veel en overdag nog gemiddeld 1 a 2 keer voor haar slaapjes. En ik vermoed dus dat ze hiernaast te weinig eet. </p><p>sMorgens ongeveer een halve boterham met smeerkaas oid, tussendoor wat fruit of kwark maar echt maar een paar hapjes. Soms houdt ze het na 2 stukjes/lepeltjes al voor gezien. Dan smiddags weer een klein beetje brood of wat diverse hapjes van onze lunch (wij wonen in het buitenland dus eten meestal warm). sAvonds eet ze een zelfgemaakt groentehapje, meestal zonder vlees want dat lijkt ze niet lekker te vinden. Qua hoeveelheid eet ze ongeveer de helft van een Olvarit potje. That’s it.. Ik probeer haar daarna nog wat yoghurt te geven en dat wil ze maar af en toe.  Tussendoor gedurende de dag eet ze nog weleens een gekookt worteltje of een beetje van een (volkoren) cracotte.</p><p>Moet ik me zorgen maken over tekorten? Of ben ik te streng voor Nadine en mijzelf?  Ze haalt natuurlijk nog wel veel uit de borstvoeding maar ze zou op haar leeftijd al wat meer moeten eten toch?  <br /><br />Mijn excuses als dit al eerder besproken is, ik kon nog nergens iets vinden over specifiek borstvoeding op “latere leeftijd” in combinatie met weinig eten. </p><p>Liefs! </p>
 
Hoi, dit is heel herkenbaar voor mij! Het duurde ook best lang voordat mijn dochter überhaupt echt ging eten, laat staan wat grotere porties. Inmiddels is ze 1,5 en nog steeds geen grote eter. Maar ze ontwikkelt zich prima, plast goed en is vrolijk, dus ik maak me geen zorgen. Ik volg ook bv het account van Rolinde Op de groei, op instagram, geeft fijne tips om op je kindje te vertrouwen met eten. Ik vertrouw erop dat ze eet wat ze nodig heeft. De ene keer eet ze een paar hapjes brood en de andere keer een hele boterham. Alles is goed. Gewoon regelmatig wat te eten aanbieden, je kindje kan dan zelf bepalen hoeveel hij eet. Dan is een volgend eetmoment nooit ver weg. Ik zou me geen zorgen maken over tekorten, kindjes weten heel goed wat ze nodig hebben! Succes, je doet het super! :)
 
Het zou idd kunnen dat ze snachts wat inhaalt en daardoor een soortvan omgekeerd eetritme heeft, en dus daardoor overdag minder eet... Het maagje alsmaar 24/7 aan het werk lijkt me ook niet fijn...
Kan je haar snachts op een andere manier troosten en overdag wat vaker aanleggen als daar behoefte naar is? Wellicht gaat ze dan iets meer eten en overdag drinken dan snachts...
En sommige kindjes eten gewoon niet zo veel helaas.. 
 
Precies mijn dochtertje. Ze is nu bijna 2 en eet nog steeds maar kleine hoeveelheden. En komt dus nog steeds snachts voor een BV. Sinds dat ze 1,5 is ben ik overdag gestopt met BV en krijgt ze gewoon meerdere eetmomenten omdat de hoeveelheid steeds maar weinig is. Ach ja ze heeft een gezond gewicht dus zal wel goed zijn.
 
Oh herkenbaar. Mijn dochter wordt donderdag (2-12) 1 jaar, maar ze eet eigenlijk ook soms niet veel, en andere dagen weer wel wat meer. Avondeten blijft een gedoe, maar lunchen is geen probleem. Drinken...meh, liever borstvoeding of opvolg melk. Water of thee is ze niet zo van.
Ze plast goed, groeit goed en is blij. En dat is toch het belangrijkste?
Zolang ze goed groeit, blij is, dan is alles in orde.
Mijn moeder zei ooit tegen mij toen m'n dochter net begon met eten 'zoveel jaren, zoveel hapjes', dit had zij van een consultatie bureau medewerker meegekregen. Eten moet leuk blijven, dus niet dwingen. Dan maar even wat minder eten en wat keer melk, zolang ze blij is en eten leuk vind komt het allemaal wel weer goed.
 
Oh wat fijn om te lezen dat dit niet raar is! Dat geeft me meer vertrouwen. Ik probeer mezelf ook maar voor te houden dat ze vast zal nemen wat ze nodig heeft. En dat in de melk eigenlijk heel veel zit. Maar toch soms die twijfel 'van gaat dit wel goed?'. Je leest toch het meeste over kinderen die de hele dag lijken te eten en bekers vol diksap wegdrinken. En gaat daarmee vergelijken. 

En hier inderdaad ook gewoon plasluiers, mollige beentjes en een goed huneur. :) Bedankt voor jullie hart onder de riem!!  
 
Terug
Bovenaan