Dochter 16 weken slaapt slecht overdag

Hoi dames, onze dochter is morgen 16 weken. Sinds een week of 3 slaapt ze overdag erg slecht. Voorheen sliep ze Smorgens een poos en dan smiddags 2.5 A 3 uur achter elkaar. Eind van de middag nog even slapen is altijd al een gedoe geweest. Nu sinds 3 weken of zo slaapt ze Smorgens 45 a 60 mimen dan smiddags is ze na een uur ook weer wakker. Ze is dan nog wel moe maar komt bijna niet meer in slaap. Na een half uur tot een uur heen en weer lopen om haar speen terug te geven, valt ze toch weer in slaap en dan moeten we haar uiteindelijk weer wakker maken voor de fles van 3 uur. Savonds en snachts slaapt ze gelukkig goed. We moeten savonds wel een aantal keer terug als ze net in bed ligt om haar speen terug te geven maar daarna slaapt ze tot de volgende morgen. Voorheen sliep ze altijd ingebakerd maar of we haar inbakeren of niet, dat maakt overdag dus niks uit om beter te slapen op het moment. Heeft iemand een idee of dit een fase is of wat we kunnen doen? Want ze wordt er niet echt gezelliger Van als ze zo weinig slaapt.

Klinkt eenbeetje alsof je teveel je eigen beeld van hoe ze moet slapen en eten probeert te volgen.  Wakker maken omdat het etenstijd is hebben wij nooit gedaan.
En ik heb zelf een veel makkelijkere slaper gekregen toen ik los liet dat ze nog langer zou moeten slapen. Wakker is wakker. Ze gaat dan weer naar bed als ze weer moe is. Rond 4 mnd was ze ongeveer 2 uur wakker. En zo kwamen we op drie keer slapen uit. Waarvan 2 keer 45 min. En dat gebeurde niet exact op dezelfde tijdstippen. Dus flessen schoven wel eens een half uurtje tot een uurtje mee. 
Oh en gerommel met ritme is bij ons nog steeds het snelst opgelost door haar te volgen en kijken waar we op uit komen. 

Volg je kindje! Als ze wakker wordt, haal je haar uit bed en als ze moe wordt, leg je ze in bed. Wij hebben hier ook nooit wakker gemaakt voor een fles en heen en weer lopen voor een speen deden we ook niet :)

Idd wat hierboven gezegd wordt. Is ze wakker na een uur? Even proberen of ze terug in slaap valt met het speentje, maar slaapt ze na 5 a 10 minuten nog niet, dan is ze dus gewoon wakker en gaat ze eind van de middag wel weer even naar bed.

Jij kan wel willen dat ze 2.5 a 3 uur slaapt, en het is fijn dat ze dat even gedaan heeft. Maar dat verandert dus ook gewoon weer! Eenmaal zo'n lange middagdut betekent niet dat ze dat altijd blijven doen ;)

Het wisselt toch steeds met die kleintjes. Sommige dagen/periodes slapen ze uuuuren, sommige periodes is 2 a 3x 45 minuten per dag voldoende voor ze. Nu ben je krampachtig bezig om haar weer in slaap te krijgen omdat jij dat wilt, en ALS ze dan eindelijk weer slaapt moet je haar weer wakker maken. Beetje krom ;) Dus hop, gewoon uit bed en dan tussen 16 en 17u nog een klein dutje proberen!

En dat ze de hele nacht doorslaapt zonder voeding is echt heel knap! Verkijk je daar niet op. Mijn beide dochters hebben tot 12 a 14 maanden geregeld nog een nachtvoeding (of 2) nodig gehad. Op de leeftijd van 4 maanden kwamen ze nog gerust om 23.00-2.00-6.00 voor een voeding. En ook dat is heel normaal, al vond ik het zeker nier altijd leuk ;) Tel je zegeningen! :)

In tegenstelling tot sommige anderen zou ik denk ik wel op en neer lopen voor een speentje om haar weer in slaap te helpen zodat ze een wat langere ruk maakt en hierdoor ook langer leert slapen. Ik zou haar dan alleen vervolgens niet wakker maken voor een fles inderdaad, maar gewoon voeden als ze wakker wordt uit zichzelf. Hier soms ook vaak lopen en dan toch opeens weer een hele slaap van 1,5 uur die ze ook echt nodig had.

Ik snap het wel hoor, dat je haar probeert nog in slaap te krijgen, als je ziet dat ze nog moe is!
Meestal is het gerommel met slaapjes een teken dat ze toe zijn aan een verandering in het ‘schema’. Misschien handig om hiernaar te kijken en proberen of een ander ritme werkt.

Terug
Bovenaan