Dochter 2 jaar met 'slaapproblemen'

<p>Hoi allemaal,</p><p>Hier een mama met een lief meisje van 2 jaar en 3 maanden dat tot voor kort heerlijk doorsliep (op enkele uitzonderingen in de nacht na). Sinds 1.5week is het echter drama. Het gaan slapen gaat gepaard met 1-3 uur lang huilen en gillen dat de deur open moet blijven (en dat blijft de deur dus tegenwoordig ook). Met een beetje geluk valt ze dan dus oververmoeid in slaap en slaapt ze daarna door, maar soms word ze snachts ook wakker en begint het van voren af aan.</p><p>Voor een beter beeld:</p><p>Tussen 6.30 en 7.30u word ze wakker, na de lunch gaat ze nog naar bed en slaapt ze ongeveer vanaf 13.00u tot 14.30/16.00u (dit wisselt nog weleens, maar we laten haar zelf wakker worden). Rond 20.00u starten we met het avondritueel en gaat ze naar bed, alles zonder problemen tot het moment dat wij welterusten wensen en weg (willen) lopen.</p><p>Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Is dit zoals men zegt een fase of moet ik er toch meer achter zoeken? Zijn onze slaaptijden heel gek voor haar leeftijd? Tot voor kort ging het zo prima, maar nu begin ik overal aan te twijfelen.</p><p>Bij voorbaat dank voor reacties/tips :)!</p><p>Liefs Danielle</p>
 
Hoi Danielle, wat vervelend zeg! Op zich klinkt je verhaal prima, dat werkte ook prima bij ons zoontje toen hij die leeftijd had. Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn. 1: angsten. Je schrijft dat de deur open moet blijven. Heeft ze een nachtlampje? Vraag haar eens of ze dat fijn vindt en laat haar een mooie (extra) uitkiezen. Verbind er desnoods een beschermend verhaal aan. ‘Met dit lampje kan je ‘s nachts goed slapen, dit lampje past op jou’. Wat ook weleens wil werken zijn boeken met dat thema voorlezen. Verzin dan desnoods een extra regel in het boekje, iets als ‘kindjes kunnen heus wel in hun eigen bedje slapen’ en dan betrek je het op haar. Want dat kun jij vanavond ook, toch schat? Als je dat avond aan avond herhaalt, en ook ‘s nachts op terug komt gaat het een plaatsje krijgen in haar hoofd.

2. Niet moe genoeg. Experimenteer eens met een dutje in de auto of in een buggy. Ga lekker op pad en zie wat er gebeurt. Waarschijnlijk pakt ze dan maar 1 slaapcyclus van 45 minuten en is ze weer wakker. Ze is dan ‘s avonds waarschijnlijk moe. Zou wel alsnog het lampje en het boekje toevoegen.

Heel veel succes! Zo vervelend als je kleintje niet slaapt.

Groetjes
 
Ik zou in ieder geval het middagslaapje tot maximaal 15.00 doen. Ik vind 20.00 bedtijd s'avonds ook erg laat op deze leeftijd. Maar ik hoor dat wel vaker hoor dus als dit bij jullie gewoon goed werkt, blijven doen. 
Is er onlangs iets gebeurd in haar leven wat impact heeft gehad. Dat hoeft overigens niets ernstigs te zijn. Peuters kunnen inderdaad last krijgen van angstdromem. Ze kunnen echt en nep nog niet onderscheiden. Dat kan situaties heel spannend voor ze maken. 
Je kan de kie-ke-boe methode inzetten. Elke keer als ze huilt loop je naar haar toe. Je stelt haar gerust, stopt haar onder, geef een kus o.i d., zeg dat mama terug komt wanneer ze haar nodig heeft en verlaat de kamer weer. Je blijft dit herhalen. Ze leert hierdoor dat het veilig is, dat ze niet alleen is , dat mama er ks om haar te troosten maar dat het oke is om te gaan slapen. Peuters hebben een heel l ge adem. Dit vraagt dus ook veel geduld van jou in de nacht. En dat is niet altijd makkelijk. Maar jullie gaan hier doorheen komen ?
 
 
Bij ons is de oudste nu 2.5 en paar weekjes zelfde verhaal. Die heeft egt behoefte aan ritme. Standaard hetzelfde iedere dag. 0730 opstaan dan tussen 1230 en 1300 naar bed tot uiterlijk 1500. Zwz niet meer dan 2 uur tussen middag anders ist hier savonds ook een gedoe. Savonds 1930 weer na boven en dan slaapt ie over algemeen om 2000. Ik doe smiddags egt niet langer dan 2 uur anders savonds wakker tot half 9 en dat is niet goed. Volgende dag chagrijnig kind dan. Werkt hier perfect. Slaapt altijd lekker door. Zou idd proberen de middag te verkorten. Is de eerste 3 weken ff doorbijten maar dan gaan ze eraan wennnen
 
Ik vind van 13 tot 16 slapen ook wel heeeel lang hoor.. mn dochter van 23 maanden slaapt 1.5 uur in de middag, van 12.30-14.00. Om 14.00 maak ik haar wakker omdat ze anders s avonds niet voor 21.00 slaapt. Zelfs nu is het vaak 19.30 of wat later voor ze eindelijk slaapt.

Ik werk op een kinderdagverblijf en alle kindjes met 1 dutje slapen van 13.00 tot max 15.00. Dan maken we iedereen wakker, een kind slaapt nooit tot 16.00 omdat dat gewoon te lang is en ouders dan 's avonds gedoe hebben. Wakker maken na 2 uur is echt niet zielig hoor,a
 
Bedankt allemaal! 
We gaan de slaapjes smiddags inkorten en haar dan vroeger naar bed brengen.
Ze heeft afgelopen week een nachtlampje gekregen maar die wilt ze ook niet aan, dus we gaan proberen het nachtlampje van haar babytijd aan te zetten en kijken wat ze daarvan vind!
 
Terug
Bovenaan