Dochter 4.5 mnd ontroostbaar bij naar bed brengen door haar vader.

Hallo Iedereen,

Graag jullie advies/ervaringen of tips.

Onze dochter van 4.5 maand raakt hysterisch overstuur wanneer mijn man haar naar bed brengt.
Bij het naar bed brengen voor de dutjes gaat het prima.
Hij houdt ongeveer hetzelfde bedtijdritueeltje (verschonen, wasje, pyama, fles, rustig zitten/knuffelen en slapen) aan maar als de fles op is en het tijd wordt om naar bed te gaan raakt ze mega overstuur en is niet meer door hem te troosten. Zoo zielig voor hem en haar. En aangezien ik over 2 weken weer moet gaan werken (onregelmatige diensten dus ik ben er niet altijd in de avond) zie ik hier nu ook mega tegenop. Ik was er vanavond zelf bij en mijn hart breekt echt gewoon.
Mijn man heeft veel late diensten gewerkt in de tijd van mijn verlof dus ook niet veel of regelmatig haar naar bed gebracht.
Afgelopen weken zijn we aan het oefenen maar tot nu toe elke keer drama. Overdag is er niets aan de hand, kan haar op bed leggen/verschonen/spelen/flesje geven/wakker maken etc..

Herkent iemand dit? Hoe gingen jullie hiermee om of heeft er iemand tips?

Slim dat jullie al oefenen. Zou zeggen ga hiermee door. Wellicht helpt een T-shirt of doek met geur van jou tijdens de laatste avondvoeding en het knuffelen? 

Herkenbaar. En geen tips. Hier werd het na een half jaar overdag beter. En vanaf 1 jaar kon hij haar voor de nacht op bed leggen. Het werd dus vanzelf beter. We oefenden ook maar na een half uur hysterisch krijsen en geen succes met pappa kon ik het gewoon niet meer aanhoren en nam ik het over. Het hielp ook niet als ik niet eens in huis was. Of er juist dichtbij was. Het was op een gegeven moment gewoon makkelijker om eraan toe te geven. Mijn man vond het ook frustrerend. Maar wij hebben altijd ingebeeld hoe er vast een peuter pappa fase komt die mij erg gaat raken. Het was ook niet persoonlijk. Het lukte niemand behalve mij om haar voor de nacht op bed te krijgen. Het is sowieso een slechte slaapster trouwens, nu met 16 maanden nog.

Hebben jullie ook al geprobeerd dat je man de kleine naar bed brengt en jij er op dat moment niet bent, dus echt uit huis? Mijn kinderen hadden dat zo snel door. Als ik er niet was, ging het probleemloos, als ze me wel hadden gezien nou dan was het inderdaad drama..

@gebruiker1012486: Die hadden we nog niet geprobeerd! Dank voor de tip, gaan we proberen.

@lewis.. Nou precies, ik kan dat volledig overstuur echt niet aanhoren en ga me er toch mee bemoeien na zo'n 15 min krijsen van dochter. . En mijn man wordt er ook aardig onzeker van. Bij mij is ze dan ook gelijk rustig en binnen 10 min lachend in slaap gevallen. Vindt het mega sneu voor hem want volgend weekend 2 late diensten en hoop zo dat ze redelijk rustig gaat slapen maar zoals het er nu uitziet wordt het drama :(. Werkt toch minder fijn! Mijn moederhart breekt echt een beetje.

@famkeh: ja 3 weken geleden voor het eerst uit eten geweest (zonder man en kind dus).. groot drama, al snikkend is ze in slaap gevallen.Stomme is dat mijn man haar wel op bed kan leggen voor dutjes, ook als ik er ben! Het is echt met avond bedtijd. Normaal ook een heel makkelijke baby die niet snel hysterisch is :(. Ze zal er helaas aan moeten wennen want ik ben er niet altijd (en oo wat zou ik het graag wel willen zijn maar helaas).

Sowieso al fijn dat het herkenbaar is en dat het ooit minder wordt. Dank voor jullie reacties!

Terug
Bovenaan