dochter 4.5 pest zoontje 1,5

hallo allemaal
Aan alle moeders die hun wijze raad kunnen geven
Mijn dochter pest mijn zoontje, ik denk dat ze het doet om de aandacht die ze er voor krijgt.
Ze gaat bijvoorbeeld bovenop hem zitten of geeft hem een duwtje zodat hij omkukelt of pakt zijn boekje af dat hij net op zijn gemakje zit te lezen,niet eens geniepig, maar zodat ik het zie of hoor zodra de alarmbel van mijn zoontje afgaat. En ik dus aan kom draven en zeg dat dat niet zo leuk is en waarom ze dat nu elke keer weer doet, dus negatieve aandacht en het beste is negeren. Maar hoe kan je zoiets nu negeren.  
Ze is 4 jaar dus er gebeuren natuurlijk nog meer dingen waarbij ik mijn opvoedkundige eigenschappen moet gebruiken, maar daar  ik ben niet zo snel  op de kast, maar hiermee weet ik me  eigelijk geen raad.  
Heeft er iemand  ervaring met dit soort dingen en kan mij tips geven.
groetjes  
 
moeilijke kwestie maar vooral vermoeiend lijkt me
je wilt ook geen politie agent zijn.

ik heb geen ervaring hierin omdat ik maar 1 kind heb
maar heb wel geleerd van opvoed progamma s en boeken
dat je degene die het veroorzaakt in dit geval je dochter geen
aandacht moet geven maar degene die geplaagt word dan negeer
je haar als t ware tenzij er echt onacceptale dus gevaarlijke situaties
zijn dan moet je wel bij je dochter zijn

voorbeeld: dochter pakt het boekje af zoon zet het op brullen of
zoals sommige kindjes ook doen iets anders pakken om te spelen
jij ziet dat en gaat niet naar je dochter toe maar naar je zoon pak ev
het boekje terug en ga m even kort voorlezen of vertel wat over het
boek dit hoeft niet lang hoor als je maar laat zien dat afpakken of
gemeen zijn geen aandacht opleverd en wat vooral belangrijk is als
je dochter is een x mooi aan t spelen is of niet aan t plagen is beloon
haar geef haar een compliment of speel even met haar

afleiden is misschien ook een optie laat haar bijv een taakje doen
laat haar zien dat lief gedrag beloont word en laat haar trots voelen
maar zorg dat als ze gemeen is altijd degene die geplaagt word aan
dacht geeft en negeer haar even helemaal(ze zal nl er alles aan doen
om wel jou aandacht te trekken) til je zoontje bijv even op of knuffel
m even als er weer een plaag moment is en laat m dan weer gaan maar
doe deze spontane actie ook bij dochter(als ze lief gedrag vertoont of
zomaar)

succes
 
Hoi 2004
Heel erg bedankt voor je reactie
En wat je zegt klinkt heel logisch, dit is mijn manier van opvoeden ook. Ik beloon positief gedrag en weet ook zeker dat ze haar broertje pest omdat ze me daar wel mee op de kast krijgt, ik knuffel en kus mijn kinderen bijna de hele dag soms zegt me dochter ook nou mam ik heb genoeg kusjes gehad. Ze glimmen allebei van trots als je ze beloont als ze wel heel lief zijn en dat zijn ze gelukkig ook het meeste van de tijd, maar ik word zo boos op der als ze haar broertje pest en ik probeer dat ook te negeren, maar de nonverbale communicatie zegt ook heel veel en dan dat glimlachje van je dochter ooooh er komt nog net geen vuur uit me hoofd. Maar heb er nog nooit zo bij stil gestaan dat ik beter mijn zoontje wat aandacht kan geven als ze weer eens besluit om me op de kast te jagen.
Ik heb er echt wat aan en ga het proberen op deze manier en laat je over een tijdje weten of het in de praktijk ook werkt
Groetjes
 
Hallo,
Zijn er voor uw dochter rond de geboorte van uw zoon nog andere 'ingrijpende' veranderingen geweest? Bv. zorgen  voor uw zoon na de bevalling waardoor (begrijpelijk) de aandacht naar uw zoon ging, overlijden grootouders, situaties die stress voor jullie opleverden (bv. onvrijwillige werkloosheid), etc.  Uw dochter kan die verandering  (die daardoor voor haar zijn ontstaan) onbewust koppelen aan  de komst van haar broertje en daardoor hem onbewust de schuld geven en dat uiten door te pesten.    
Groetjes en heb het goed, Knof
 
Hoi Knof
Naast de geboorte van mijn zoon, zijn er rond die tijd geen ingrijpende dingen gebeurt. Ja natuurlijk moet ze de aandacht delen en moest ze haar plekje weer vinden binnen het gezin. Het is eigelijk begonnen toen ze naar de basisschool ging, ze gaat nieuwe dingen altijd met veel plezier tegemoet, maar ondertussen moet ze dan altijd heel erg wennen.
Het zou kunnen dat het daar mee te maken heeft, omdat het tegelijkertijd begon. Maar ik denk toch dat ze het doet, omdat ze me daar wel mee op de kast krijgt en ik weet ook dat ze het niet doet om mij eens ff lekker te pakken te nemen, zo werkt het niet met bij een kind. Het ligt ook niet aan haar ik moet me gewoon niet zo kwaad maken als ze haar broertje weer eens pest. Ze is ook helemaal gek van haar broertje en hij op haar, zodra ze elkaar zien smorgens of na school dan toveren ze bij elkaar een lach op het gezicht en om een klein voorbeeld te noemen bij de bakker kreeg mijn dochter een mini eierkoekje en voor mijn zoontje moest de verkoopster even naar achteren om er daar 1 te halen, ondertussen had mijn dochter wel haar eierkoek met haar broertje gedeeld en dan vergeet je alles en smelt je weer. Ik denk ook dat het er wel een beetje bij hoort pesten van broertjes en zusjes, ik heb het ook gedaan.
groetjes
 
wat ook nog wel eens helpt? ik neem aan dat jullie
zoontje s avonds eerder naar bed gaat om bijv als zoontje
op bed ligt even iets leuks met dochter doen een dochter/
mama/papa moment even de volle aandacht zonder dat je
zoonlief ook nog in veiligheid moet stellen reken maar dat ze
dat waardeerd het doet me deugt om te lezen dat allebei de
kindjes blaken van aandacht daar twijfelde ik ook niet aan

je dochter laten kiezen wat ze wil doen en ook lekker uitgebreid
vertellen dat jullie samen de tijd hebben voor elkaar zonder
broertje

laat even weten wanneer het al beter wordt succes met
je kanjers
 
Terug
Bovenaan