Dochter 7+ jaar niet zindelijk

Hoi,

Ik ben nieuw hier en het voelt wat onwennig maar ik ben heel hard op zoek naar de ervaringen van andere ouders.

Zoals de titel al zegt, onze dochter van 7,5 is nog niet zindelijk. Nog nooit geweest ook. Voor ontlasting is ze weleens een maand en dan weer eens 6 weken bijna zindelijk geweest maar daar heeft ze sinds begin december een terugval in. Ze plast elke dag meerdere keren in haar broek. Ze lijdt er enorm onder. We hebben al erg veel geprobeerd om haar te helpen maar niets lijkt te werken. En we weten het niet meer. Ik word er zo intens verdrietig van om te horen als ik haar in bed leg vandaag met een sip teleurgesteld gezicht dat ze het allerliefst van de hele wereld van haar poep en plas probleem af zou willen. Het belemmerd haar in haar vrijheid en onbevangenheid, maakt haar onzeker, zorgt dat ze geheimzinnig moet doen.

Ik wil er niet een te lang verhaal van maken en zal een opsomming geven van wat we hebben geprobeerd samen. Alles is voor langere tijd dus zeker 6 weken geprobeerd.

In het begin een stickerkalender, beloningssysteem, cadeautje in het vooruitzicht.

Bezoeken aan de poeppoli, onderzoek kinderarts, bezoeken aan de plaspoli. Meer drinken, betere wc houding, meer rust op de wc nemen, boekje op de wc, positieve motivatie, een vakantie zonder onderbroek lopen, negatieve motivatie, het loslaten ( zeker 6 maanden gedaan ), plashorloge en nu bij een kindertherapeut om haar spelenderwijs proberen meer bewust te maken van de seintjes van haar lijf.

De ene keer zie ik haar naar de wc rennen met de boodschap dat ze moet plassen. De andere keer zegt ze dat ze de seintjes niet voelt.

Toevoeging, het probleem speelt overdag, ze is al sinds haar 5de snachts vrijwel uit zichzelf zindelijk.

Is dit herkenbaar voor iemand en wat heeft jouw kind geholpen?

Liefs

Een terugval begin december is echt heel normaal. Sinterklaas is echt nog superspannend op die leeftijd. En spanning bouwt op in het buikje. Maar als ze daarvoor poepzindelijk was, komt dat echt wel terug.

Ik vind het bijzonder dat je aangeeft dat ze 's nachts wel zindelijk is. Want mijn algemene indruk is dat kinderen 's nachts zindelijk worden, moeilijker vinden. Daaruit trek ik de conclusie dat ze het fysiek wel kan, want haar onderbewustzijn regelt het 's nachts gewoon eventjes. Dus dat het iets met de mindset te maken heeft.

Misschien doe je het al, maar een bepaalde timing aanleren kan ook helpen. Een kwartier nadat ze gedronken heeft haar even naar de wc sturen.

Wat ontzettend vervelend voor jullie dochter! Zo te zien hebben jullie al heel veel geprobeerd.

Onze dochter van 8 is ‘s nachts niet zindelijk, overdag inmiddels wel vanaf dat ze ruim 6 jaar was. We zijn destijds ook bij de plaspolie geweest waar bleek dat ze een wat kleinere blaas had, dus we moesten haar toen extra veel laten drinken zodat haar blaas groter werd.

Bij haar viel vooral op dat het op schooldagen altijd mis ging, maar in weekenden en vakanties het bijna altijd goed ging. Ze zat op school helemaal niet goed in dr vel. Toen we verhuisden en ze naar een andere school ging, was ze ook zomaar ineens zindelijk. Bij haar was het dus vooral een mentaal dingetje, maar daar kwamen we dus pas later achter.

Terug
Bovenaan