Dochter begint enorm hard te huilen en schreeuwen als de baby huilt

<p>Beste leden,</p><p>Drie maanden geleden is mijn vrouw bevallen van een tweede dochter, en waren we uiteraard intens gelukkig. We hebben daarnaast ook een dochter van bijna 2 jaar, nog een weekje te gaan.</p><p>Sinds een week is het plezier echter een stuk minder geworden. Wanneer de kleinste begint te huilen gaat de oudste opeens keihard meehuilen en schreeuwen, en soms gooit ze hierbij spullen hard op de grond. Dit levert ons ontzettend veel spanning op, en hierdoor zijn we zelfs bang dat de kleinste een geluid begint te maken omdat onze oudere dochter dan zo heftig te keer gaat. Hebben jullie tips wat hier tegen te doen?<br /><br />We hebben geprobeerd het te negeren, maar dit werkt niet. Haar straffen door op een stoel te zetten lijkt ook niet te werken. We worden er gek van!<br />Het CB heeft geen idee, dus wellicht dat jullie ons kunnen helpen of iets herkennen?<br /><br />Alvast bedankt!<br /><br />Gr,<br />Joey</p>
 
Klinkt alsof ze er gestresst van raakt waardoor ze zo emotioneel reageert.
Hebben jullie haar geprobeerd uit te leggen waarom de baby huilt? Dus als voorbeeld bijvoorbeeld: ach hoor je dat? De baby huilt, ze heeft honger, misschien kun jij een kusje geven en vertellen dat pappa een flesje gaat maken? Wil je mij komen helpen met het flesje?

Uitleggen werkt hier heel goed met heftige emoties, benoemen dat je het zelf ook een vervelend geluid vindt, maar dat het vooral zielig is dat de baby zo verdrietig is. Dat zij een grote zus is en pappa heel goed kan helpen.

Probeer de frustratie en boosheid om te buigen naar iets constructiefs, dat is soms even zoeken, maar vuur met vuur bestrijden werkt niet

En is er tijd voor je dochter om even uit de situatie te zijn? Dus samen met pappa of mamma (zonder baby) even naar de kinderboerderij/bos/strand? Even bijtanken en zien dat zij nog net zo belangrijk is als voordat de baby kwam.

Veel sterkte en ik hoop dat je dochter het snel makkelijker heeft met de situatie
 
Is denk ik ook beetje jaloers. Baby krijgt aandacht als die huilt dus ik wil ook aandacht. Misschien idee als de een met baby bezig is haar er helemaal bij betrekken? Ze hoeft niks te doen maar haar erbij zetten. De baby laten troosten door te aaien of zoiets? Onze oudste was 2 jaar en 3 weken maar die betrekken we overal bij en is superlief tege zijn broertje. Verder denk ik ook gewoon peutergedrag
 
Bedankt allebei, we gaan dit uitproberen.
We hadden haar er al bij betrokken en in eerste instantie was ze altijd heel lief naar haar zusje, maar zodra ze huilt veranderd dat gedrag.
Inmiddels zijn we rustig met haar gaan zitten en proberen we haar zoveel mogelijk erbij te betrekken als de kleinste huilt, en het lijkt iets te helpen. We gaan dit dus een aantal dagen proberen vol te houden om te kijken of haar gedrag veranderd.
Nogmaals bedankt!
 
Terug
Bovenaan