Dochter heeft niet het geduld om in kinderstoel te blijven zitten

Hallo mama's

Onze dochter, Marit, is 20 sept alweer 1 jaar geworden.
Het eten ging eigenlijk altijd goed...ze lust echt alles.
Sinds 1 1/2 week gaat het eten moeizamer. Dat heeft een beetje met geduld te maken.

Na een aantal hapjes groente of brood wil ze alweer uit haar kinderstoel. Tegenwoordig zet ik haar maar in een tuigje. Als ze er niet uitkomt dan is het echt krijsen. Kortom gedrag wat we echt niet gewend zijn van haar. Jullie raden het al, kort daarna geeft ze toch weer signalen van honger af.

Ik wil eigenlijk dat ze 's avonds meer gaat eten. Van een groot olvarit potje eet ze nu de helft (als het mee zit), maar ik weet zeker dat ze meer op kan.

Hebben jullie adviezen?

Hoi MamaMarit,

Zelf ken ik dit probleem nog niet, ons dochtertje is nu 10 maanden. Wat betreft het tuigje zou ik volhouden, als je daar consequent in blijft zal ze vanzelf ophouden met krijsen. Ze zal merken dat ze er toch niet uit mag!! En met het leegeten van een potje, ik zou haar in ieder geval niet dwingen! Probeer het gezellig te houden met eten, anders heb je elke avond een drama aan tafel. Bij ons eet ze de ene keer ook minder als de andere keer, nou ik vind het prima. Wel geef ik haar dan voor alle zekerheid voor ze naar bed gaat nog zo'n 80cc melk.

Succes Essie

Op die leeftijd vroeg ik altijd aan mijn zoontje "ben je klaar?" en als ik dan het idee had dat hij eruit wilde, dan haalde ik hem gewoon uit zijn stoel.
Hij kreeg dan niet meer te eten. Had hij snel genoeg door: uit de stoel, dan is het eten voorbij.

Dat hij de ene keer meer eet dan de andere keer, vind ik zelf juist fijn. Dat is voor mij een teken dat hij goed naar zijn eigen lichaampje luistert en eet wat hij nodig heeft. Ik eet zelf ook niet iedere dag evenveel!

Groetjes,
Helena

wat ik bij mijn dochtertje wel eens deed is even een speeltje pakken.
Dan is ze afgeleid en kun jij ondertussen wat te eten erin stoppen.
Een kind van die leeftijd is zo ondernemend, spelen is nou eenmaal belangrijker dan eten, spelen is ontwikkelen en bijna ieder kind heeft een grote drang zich te ontwikkelen, dus zie het positief.
Maar vervelend is het wel, bij mijn dochtertje werkte het speelgoedje vaak prima.
neem wel een speeltje die makkelijk schoon te maken is ....
groetjes Martine

Terug
Bovenaan