dochter logopodie

Hey Meiden,


me dochter was1/5 toen ze buistjes kreeg,neus amandelen geknipt
had daarvoor vaak oorontsteking koorts stuipen,verkouden.
in 2005 weer nieuwe buistjes geplaatst en neusamandelen+ keelamandelen geknipt.
daardoor ging ze erg vooruit, nog weinig last van oorontsteking soms verkouden.
dus daar zijn we heel blij om.
in 2006 moesten we naar de cb voor controle onze dochter was toen 3/5 jaar.
daar kwamen ze erachter dat ze door haar ooronsteking een spraak achterstand heeft.
ze zouden een verwijs briefje toesturen naar de arts voor de logopodie.
in dec van 2006 haar eerste les gehad.
we zijn nu 8 maanden verder en het gaat langzaam stukje vooruit.
in mei 2007 is ze 4 jaar geworden dus naar de bassisschool.
kinderen vinden het moeilijk haar tevolgen wat ze nu precies zegt.
en zo kan ze geen vriendjes maken.
haar spraak gaat de goede kant op maar kan nog een aantal jaren duren,
voordat ze echt goed alles uit kan spreken.
herkennen meer ouders dit probleem?
en zouden jullie er ook over willen praten?
dan horen we het graag.


we zitten er erg mee je hoort vaak van kinderen wat praat ze raar,
dat doet je als ouder echt pijn.
en dat door een oorontsteking kon ze slecht horen en de klanken hoorde ze verkeerd,
we blijven hopen en we weten zeker dat ze over een paar jaar alles kan zeggen wat ze wil.



liefs

 
Hallo,

Mijn dochter wordt n september 6 jr ze krijgt ook logopedie ongeveer 2 jr geleden is ontdekt dat ze aan haar rechteroor   80 decibel gehoorverlies had, daardoor heeft ze een fikse spraakachterstand opgelopen die ze nu nog steeds niet ingelopen heeft.
Vorig jaar april zijn ook haar neus en keelamandelen verwijdert en in   december heeft ze buisjes gekregen dat heeft wel geholpen haar gehoor is nu beter maar nog niet optimaal.
Ze heeft nu voor de tweede keer groep 1gedaan maar omdat het gewoon niet wil lukken gaat ze oktober van dit jaar naar een speciale school voor doven slechthorenden of kinderen met een ernstige spraakachterstand ik denk dat ze daar wel op haar plats is omdat het speciaal op de spraakachterstand gericht is en daarna stoomt ze weer in in regulier onderwijs tenminste dat is de bedoeling.
ik heb het ook heel moeiijk gehad als mensen zeiden ze praat wel sclecht of als niemand haar verstond het arme kind deed ze zoveel moeite om haar verhaal te vertellen begreep niemand haar, hier werd ze ook heel onzeker van.
gelukkig gaat het nu wat beter en praat ze rustiger dus is ze beter te verstaan.
hou het met je dochter maar goed in de gaten wij hebben nu 2 jaar verknald zeg maar door haar op een gewone basisschool te laten waar ze niet genoeg met haar zijn bezig geweest en haar maar links hebben laten liggen en ons vorig jaar wijsgemaakt hebben dat als ze nog een keer groep 1 zou doen dat het dan wel goed zou komen!!

heel veel succes met je meisje gr ellen
 
Hoi,

Onze zoon (bijna 4,5)  heeft sinds ruim een jaar logopedie. Bij hem komt het omdat hij epilepsie heeft. Uit onderzoek kwam naar voren dat hij zwakke mondspieren heeft, en erg nasaal is. Dit doordat hij vooral in de winter vaak verkouden is. Qua gehoor zijn er geen problemen gevonden. Maar toch is zijn uitspraak niet optimaal. Ook bleek onze zoon een ontwikkelingsachterstand van 9 maanden te hebben op taal en begrippen gebied. Nu we een jaar verder zijn blijkt hij zijn achterstand ingehaald te hebben, en hoeven we alleen nog aan de uitspraak te werken. Wij hebben veel steun gekregen van de peuterspeelzaal en van de juf op de basisschool. Ze kunnen hem steeds beter verstaan.

Inmiddels hebben we (na een gesprek met school en de kinderarts) ook moeten besluiten om hem fysiotherapie te gaan geven. Zijn grove motoriek laat te wensen over. De fijne motoriek is acceptabel. Ik ben bang dat hij zo'n "bijzonder" kind is door al die extra zorg. Maar dat valt volgens de juf wel mee. Hij vind goed aansluiting bij de kindjes in de klas. Heb het zelf ook al een paar keer mogen zien. (omdat ik hem voor de logopedie eerder van school moet halen.) Ik kan je alleen maar aanraden om bij twijfel contact te zoeken met de juf/meester van de basisschool. Evt een gesprek hebben van te voren. Onze kinderarts (vrouw en moeder van 3 kinderen) denkt ook erg met ons mee over dit soort zaken. Misschien moet je eens met de behandelend arts gaan praten over de toekomst.

Onze zoon gaat naar een gewone basisschool. Geestelijk kan hij goed meekomen. Lichamelijk en op spraakgebied  minder goed. Maar daar is wat aan te doen. Gelukkig werkt de basisschool daar goed aan mee.

Ik hoop dat jullie ook een oplossing vinden. Het kost veel tijd en energie. Geef niet op!
Groetjes, Cathy
 
Terug
Bovenaan