dochter miss de 5e ziekte...

mn dochtertje heeft miss de 5e ziekte.. gister moest ik met dat kleine arme ding bloed laten prikken.. echt zo zielig in zo'n klein armpje...
maar nu als t zo is kan t behoorlijk kwaad voor kindje in buik... zeker als ik op google kijk..
pff zie alleen maar dinge over kindjes die doodgeboren worden of bloedtransfusies moeten..
vanochtend eerst VK gebeld of ze bloeduitslag v dochter af willen wachten (duurt week) of dat gelijk onderzoek nodig is... moet toch bloeduitslag afwachten behalve als ik griepverschijnselen krijg of koorts krijg moet ik gelijk mobielenr bellen wat je ook moet bellen als je g aat bevallen... pffffffff maak me onbewust toch best druk..
 
Wikipedia: Zwangerschap
Voor zwangeren die de ziekte nog niet doormaakten (dus nog geen antistoffen tegen het parvovirus hebben) kan de ziekte voor de foetus fataal zijn. In het eerste trimester bestaat een verhoogde kans op een miskraam. Bij infecties van de foetus later in de zwangerschap kan zeer ernstige foetale bloedarmoede ontstaan (door remming van de bloedaanmaak) met groot risico op overlijden van het kind. Behandeling is mogelijk door het toedienen van een intra-uteriene transfusie.

Bij vermoeden op infectie tijdens de zwangerschap kan in het moederlijke bloed gecontroleerd worden of al immuniteit bestond of dat sprake is van een recente infectie. In het laatste geval bestaat een indicatie om tot acht weken na begin van de infectie wekelijks echoscopisch onderzoek te doen gericht op kenmerken van foetale bloedarmoede. Bij vermoeden hierop vindt meestal direct verwijzing naar de afdeling verloskunde (prenatale diagnostiek en foetale behandeling) van een academisch ziekenhuis.

Hopelijk heb jij "gewoon" antistoffen en valt het allemaal reuze mee. En je kunt dus je eigen bloed laten controleren hierop om het zeker te weten. We duimen voor je!

 
Beste Mariette,

Heel begrijpelijk dat je zorgen maakt. Die 5e ziekte is id alleen met bloedonderzoek vast te stellen. Tot die tijd blijf je ongerust. Misschien wil de verloskundige wel een keer extra kijken.
Wij hebben het ook meegemaakt met onze dochter! Ik was toen ook helemaal overstuur. De huisarts en verloskundige deden er nogal luchtig over. Ik heb me niet laten afschepen, en kon naar hard aandringen terecht.
Hoop dat je snel een goede uitslag krijgt. Heel veel sterkte.
 
dit is dus geheel onterecht!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik werk op een kinderdagverblijf en toen ik zwanger was van mijn eerste heerste daar heel erg de vijfde ziekte maar als je je hele leven in Nederland hebt gewoond en rond de 30 of jonger dan dat bent dan heb je vroeger een inenting gehad waar dat in verwerkt zat. ik heb gewoon mijn hele zwangerschap doorgewerkt bij die vijfde ziekte en het kan dus helemaal geen kwaad, behalve dan als je ouder dan 40 bent, maar dat ben je volgens mij nog niet haha. je hoeft je dus niet druk te maken ik ben het levende bewijs.
 
Terug
Bovenaan