Dochter slaapt steeds slechter

<p>Help! Mijn dochter is bijna 6 maanden en slaapt steeds slechter. Al sinds zeker 2 maanden slaapt ze niet voor half tien ‘s avonds. Eerst sliep ze overdag nog goed, twee langere slaapjes en een korte. Inmiddels zijn de slaapjes overdag ook vaak een drama. Als ze 2x 45-60 min slaapt hebben we geluk. Vaak is ze vanaf 14.30 wakker, slaapje daarna lukt niet meer. Draagdoek werkt niet, bij je houden niet. In de wagen valt ze in de middag heel soms in slaap, maar dan moet je echt een uur met haar wandelen. Dat is lastig voor me, want ik heb nog twee kinderen. Nou vind ik het echt niet erg dat ze pas om half tien gaat slapen, maar ze is nu bv (22u) al vanaf 16u wakker. Dus veel te lang, oververmoeid, te alert etc. Bij je houden werkt niet, ze maait constant met haar armen, is aan het trappen met haar beentjes en wil zich steeds los wurmen. Ze heeft tot een paar weken geleden ingebakerd geslapen, maar het moeilijk in slaap vallen ‘s avonds was toen ook al. Wie heeft de gouden tip voor me... Op een gegeven moment is echt niks meer goed. Ze is gewoon moe en wil slapen.. maar dat lukt niet, ook niet met onze hulp. Ik probeer ook weleens in slaap te voeden, maar dan valt ze weg tijdens het drinken en wordt ze wakker zodra ik haar los koppel (geef borstvoeding). Ze heeft overigens geen honger.. Sliep door van 23-7 maar nu met het warme weer zijn ook de nachten een drama.</p><p>Zo, bedankt dat je aan het einde bent gekomen van mijn halve boek ?</p><p>Maar inmiddels ben ik echt wel wanhopig en weten we het gewoon niet meer... Help!</p>

Wij hebben ook zo'n spartel. Ik houd onze dochter in de houdgreep en ondertussen zing ik een liedje voor haar of praat ik zachtjes. Ondertussen klop ik op haar billetjes of wrijf ik over haar been. Werkt heus niet altijd, maar wel vaak. 
Onze dochter is overigens 6 maanden en krijgt nu tandjes ? Voor het eerst in 6 maanden hebben we gebroken nachten nu. Daarnaast droomt ze nu veel. Hopelijk wordt dat snel beter ?

Is het geen slaapregressie? Ik herken het..weet alleen niet wanneer dit was..
Onze dochter deed ook vansf 2/3u vaak geen dutje meer. Nu is dit ons 1e kindje dus makkelijker om hier al je aandacht aan te geven. Wij probeerden dan te wandelen in de kinderwagen of haar in de kinderwagen in slaap te krijgen. Wij gebruiken met slapen een slaapzak, speen, knuffeldoekje+knuffel en van zazu slaapliedjes. Kamer helemaal donker. Moet zeggen, ze is nu 9 maanden en sinds een dikke week doet ze pas alle dutjes prima.. 
Is het niet te druk om haar heen? Doe je van te voren veel drukke dingen met haar erbij (te veel prikkels). Ik merk dat onze dochter hier erg op reageert, als we dan iets gedaan hebben ga ik even met haar voor de tv zitten met haar speen en knuffel en dan naar bed met alle rituelen... 
Ik hoop dat je hier iets mee kan...

Voordat ze naar bed gaat, gaan we even rustig met haar zitten. Boekje lezen, liedje zingen, knuffelen. Dus ik probeer de ‘drukte’ wel af te bouwen voor haar. Los van haar broer en zus om haar heen is er niet veel drukte, ga niet vaak met haar weg. Uiteraard gewoon een stukje wandelen ofzo, maar ze wordt niet overal mee naar toe gesleept.

Bij de overgang van 2 naar 3 slaapjes hebben wij onze zoon eerder naar bed gebracht, rond 18.15. Is dit een optie? Als we later deden was hij oververmoeid en ging hij slechter slapen. Als hij nog wel een derde keer even kort sliep ging hij wel later. 

Ik heb wat slapen betreft niet bepaald de wijsheid in pacht met onze slechte slaper thuis, maar wat ik wel nog weet is dat mijn zoontje rond 6 maanden naar 2 slaapjes (op heel vaste tijden) overdag ging. Het slapen overdag ging toen wonderbaarlijk veel beter en 's avonds sliep hij ook makkelijk in (dat is bij ons nooit een heel groot issue geweest, maar slapen overdag wel). Dus misschien kun je zoiets proberen? Wij deden hem overdag toen in bed rond 9:30/10 en weer om 13:30/14:00. Dan sliep hij twee keer zo'n anderhalf uur.
Succes en hopelijk gaat het snel beter!

Onze tweeling ging rond de 6 maanden ook over naar 2 slaapjes per dag. Ik hield gewoon vaste tijdstippen aan, ook al leken ze dan nog niet heel moe. Dus ochtendslaapje om 10.00/10.30u, max 1,5 uur dus tot 12.00u (desnoods rustig wakker proberen te maken), dan om 15.00u weer naar bed tot 16.30u en 's avonds rond 19.30u naar bed. Dat was in het begin lastig voor ze, maar door het vaste ritme wenden ze er snel aan en vielen ze ook steeds makkelijker in slaap. Om ze in slaap te laten vallen, legde ik ze wakker op bed met een speentje (of een flesje gekolfde melk) en op YouTube 'baby music' zachtjes aan (dat is een melodie van 2 uur lang) en die muziek vonden ze heel rustgevend! En als ze toch overstuur aan het huilen waren, ging ik wel troosten maar haalde ze niet uit bed. Dus ik bleef dan naast het bed zitten en troostte door zachtjes tegen ze te praten of over hun hoofd te aaien, als ze dan weer rustig waren dan ging ik de kamer weer uit. 
Ik deed overdag tijdens de dutjes trouwens expres de gordijnen open, kamer zo licht mogelijk, en 's avonds de gordijnen dicht zodat ze beter wennen aan een dag- en nachtritme.
Misschien heb ik gewoon geluk gehad dat bovenstaande goed werkte bij mijn meiden, ben nu zwanger van de 3e dus hopelijk werkt het dan ook! 

Hier is het probleem dat ze 3 uur wakker eigenlijk nog niet redt. Maar is dus wel snel weer wakker na een slaapje. Dus 2 slaapjes op een dag redt ze echt nog niet. Als ik haar in de namiddag nog voor een kort slaapje naar bed doe, doet ze die soms wel. Maar dat levert dus niet op dat ze ‘s avonds goed gaat slapen. Om een keer 18.15 al naar bed heb ik ook geprobeerd, dan wordt ze na 40 min weer wakker en slaapt ze daarna ook niet meer verder. Troosten in bed lukt vaak niet als ze niet in slaap komt. Ze blijft huilen. Dus haal ik haar er maar weer uit, het lukt me niet om er 1,5 tijd in te steken om haar in slaap te krijgen. Heb er nog twee die aandacht willen..

Terug
Bovenaan