Dochter teveel snoep en koek bij opa en oma

<p>Lieve mama's . Ik heb een vraag en wil even weten of jullie dit herkennen. Ik heb een dochtertje van 1.5 jaar,  </p><p>Ze heeft 3 oma's en 4 opa's ( ouders van mij en mijn man zijn gescheiden)</p><p>Nu is het zo dat mijn dochtertje de woordjes " koek " en " snoep" heeft ondenkt , verder geen probleem natuurlijk.  Alleen nu is het zo dat ze bij alle opa" en oma's die ze een paar keer per week ziet. Onderhand 4 koeken krijgt en allemaal mier zoete snoepjes. Ik heb ze al een paar keer geconfronteerd,  en gezegd 1 a 2 koekjes is genoeg.  Ik ben degene die met de kapotte billen zit van mijn dochter omdat ze onderhand 5 poep broeken per dag heeft, en ik wil mijn dochtertje leren " genoeg is genoeg".  Niemand schijnt naar me te luisteren,.. want ze blijven het gewoon doen. Ik kan hier zo kwaad om worden!!. Ik snap dat opa" s en oma's hun kleinkinderen willen verwennen, en dat ze af en toe een extra koekje krijgen.</p><p>Maar ik heb echt het idee dat ik moeder ben, maar niemand naar me luisterd</p><p>Is dit herkenbaar?</p><p>Xx </p>
 
Mijn zwager en vrouw hebben het er al aardig in gekregen bij opa en oma dus scheelt ons veel werk.

Deze hebben ze goed verteld, aan drinken dat een fles of beker limonade mag, 1 snoepje of koekje prima, maar niet overladen met allemaal zoete bende, ze geven dan nu ook of fruit, of een kracker of een volkoren soepstengel, dan kan je wel verwennen maar niet overladen
 
Yep, herkenbaar!
Mijn dochters hebben 4 opa's en oma's en ook nog 3 overgrootouders..

Mijn eigen ouders geven ze weinig snoep, alleen rond 15.30 (theetijd) mogen ze iets lekkers uitkiezen.

Mijn schoonvader heeft de gewoonte de kinderen altijd een snoepje bij binnenkomst te geven én als we weer weggaan. En tussendoor ook nog wel eens. Mij oudste dochter van 3 is net zindelijk en hij gaf haar bij elk plasje en poepje op de wc (wat 4x per uur is soms) een snoepje.
Ik heb toen echt duidelijk tegen hem gezegd dat ik dat niet wil hebben. Dat weet hij nu ook. En ik heb met mn kinderen afgesproken dat het snoepje dat ze bij het weggaan krijgen, mee naar huis gaat en dat gaat in de snoeppot voor een later moment. Dat weten ze nu ook en gaat goed.

Ik ben niet anti-snoep/koek, maar snap ook echt niet dat iedereen ze altijd maar zoetigheid moet geven. En idd niet 1 snoepje, maar gelijk zo'n zakje vol!

Bij de overgrootoma's is het helemaal erg. Oma luistert gewoon NIET en geeft de kinderen gerust 3 doosjes rozijntjes, een plak cake, 2 chocolaatjes én chips binnen een uur. Daar verdwijnt een hoop van in mijn zak moet ik je eerlijk zeggen! Allemaal voor een later moment of gewoon voor de prullenbak. Er zijn grenzen... Ze mogen best íets lekkers, maar dit gaat te ver.

En ik heb de afspraak met mn kinderen dat ze 1 snoepje of koekje mogen als we ergens op bezoek zijn, en de rest gaat mee naar huis. De oudste van 3 weet dat nu heel goed en doet dat braaf. De jongste van 16 maanden volgt haar voorbeeld, echt leuk.om te zien.

Het is lastig, want mijn oma luistert dus ook écht niet en propt de kinderen helemaal vol. Dus dit is nu hoe we het aanpakken en dat werkt best goed !

 
heel herkenbaar.
Door al die poep broeken, onrustige nachten door teveel suikers en buik kramp ben ik haar gewoon niet meer gaan brengen. Eigen schuld dikke bult. 100x kun je ze zeggen niet doen, dan maar op de harde manier
 
Maak een trommel met gezonde dingen die je dochter ook lekker vindt. Dan kunnen de opa's  en oma's hun kleinkind verwennen met de dingen die jij oké vindt. En dan ontdekken ze dat verwennen ook kan met  iets dat minder zoet is. Mijn schoonouders zijn nog steeds verbaasd als mijn dochter met plezier olijven eet. Mensen van de latere generatie hebben toch minder met het gedoe dat suiker niet oké is. 
 
Volproppen met gezonde dingen was hier niet de oplossing. Op een gegeven moment kreeg ze 3 stukken fruit binnen een tijdsbestek van 4 uur. Er was eigenlijk geen moment van die 4 uur waar mijn meid van 15 maand niet aan het eten was. Gevolg vele poepluiers en het continu vragen om eten.
Waarom doen mensen dit? Ik snap dat je ze wilt verwennen, maar dat kan ook met aandacht ipv eten.
 
Misschien een idee om bij al die opa's en oma's een alternatief aan te bieden (zoals je bij een kind ook doet haha ?).
Bijvoorbeeld een spelletje meenemen wat daat kan blijven liggen wat ze heel leuk vinden. Dan doen ze dat maar om te verwennen. En idd heel duidelijk je grens aangeven.
Of misschien een trommeltje met lekkers vullen wat je zelf verantwoord vindt en dat daar neerzetten dat ze alleen daaruit mogen. Als je kindje dan een tweede keer krijgt kan het terug in het trommeltje. 


Ik voorzie dit ook bij "onze opa en oma" net als te weinig in bed leggen, te lang laten opblijven en te laat of alleen maar lekkers eten. Dit was bij de neefjes en nichtjes ook zo en die hadden na een oppasdag soms wel twee dagen nodig om "bij te komen". Enerzijds denk ik dat het je eigen keus is het kindje er naartoe te brengen en dat zij dingen nu eenmaal anders doen dus als het niet werkt zou ik de keus maken ons kindje er niet (meer) naartoe te brengen. Niet direct als dreigement maar als het werkt is dat natuurlijk wel meegenomen. 
 
Terug
Bovenaan