Dochter van 1 jaar slaapt niet

Lieve ouder(s),

onze dochter van 1 jaar slaapt opeens in de nacht heel slecht en word dan overstuur wakker.
Ik probeer haar dan te kalmeren maar soms zitten wij echt met de handen in het haar wat we moeten doen.

We geven haar wel eens wat kamille thee, een beetje melk of wat water en meestal werkt de melk wel goed en valt ze uiteindelijk weer in slaap maar word 2 uren later weer overstuur wakker.
Hoelang hebben jullie je kind nog melk gegeven? is dit een fase? en wat doen jullie als je kind in de nacht wakker word overstuur?
 
Wij geven nog steeds wel eens melk, op de echt slechte nachten. Ze is nu 1,5. Nodig is het natuurlijk niet meer. Maar het biedt toch kennelijk iets waar ze naar verlangt. En ze is nog zo klein. We willen het binnenkort wel gaan stoppen en enkel water aanbieden, want inmiddels kan ze al veel meer communiceren. Dat kon echt nog niet toen ze 1 was. Ik zou me er eigenlijk niet zo druk om maken. Gewoon een klein beetje om verder te slapen, even getroost te worden.... dat geeft allemaal meer rust toch? Beter dan uren in de weer met een baby die overstuur is. 

Verder ken ik die periodes ook wel. Maar wij hebben niet zo'n fantastische slaper. Soms slaapt ze een tijdje vaak door, en soms is het 50/50. Maar bijvoorbeeld een maand geleden had ze 3 weken op een rij dat ze elk uur huilend wakker werd. Afgelopen 3 nachten zijn we tussen 12-15 in de weer geweest en extra vroeg wakker, rond half 5. Dan maar sussen en hopen dat ze uiteindelijk nog een half uurtje doet. 

Slopend vind ik dat soort weken. Maar ik kan het vaak wel koppelen aan bijvoorbeeld ziek zijn, of tandjes, of grote ontwikkelingen, te druk geweest overdag, verlatingsangst, etc. Soms blijft het een beetje raden wat de oorzaak is. Een maand geleden viel erg samen met los lopen en explosie aan woordenschat. Dat kwam er snachts uit. 

Heb je de oortjes al laten checken? Weet je of er tanden of kiezen doorkomen? Evt eens een paracetamol zetpil proberen om te zien of ze ergens pijn heeft. Verder lekker veel geborgenheid bieden door te laten weten dat je komt sussen. Ik ben ervan overtuigd dat dat gevoel van veiligheid later voordelen biedt. Maar ik ben zelf geen voorstander van in eigen bed nemen of wiegen ofzo, op die leeftijd. Ik troostte toen al maanden vooral in bedje, hooguit even een flesje of toch even de luier checken. Mijn dochter maakte gewoon een feestje als ze eruit mocht hoor, dan was ze pas goed wakker. 
 
Bedankt voor je reactie!  In de nacht uit bed halen doen wij ook niet zo vaak inderdaad, we merkte al vrij snel dat ze dan daarna helemaal niet meer slaapt.Het is alleen zo wennen omdat ze eerst altijd de hele nacht doorsliep maar fijn om te weten dat ik niet de enige ben die dus nog wat melk geeft in de nacht, het geeft op zo'n moment zo veel troost voor zo'n kleintje.   Ik heb inderdaad wel aan de oortjes gedacht, dat dit het wellicht kon zijn omdat ze soms naar haar oor grijpt maar dan denk ik ook weer van als het de oren zijn zou ze er overdag ook last van moeten hebben toch? Overigens met een zetpil slaapt ze net zo slecht.
 
Hmm, nou dan zal het vast geen virusje ofzo zijn. Met de oren is wel zo dat het pas goed zeer gaat doen als ze plat liggen, dat kun je altijd nog even na laten kijken bij de huisarts. Maar als ze verder niet verkouden is geweest, zal dat ook wel meevallen. 
Misschien is het toch een ontwikkeling die ze doormaakt, of verlatingsangst. Het gaat vaak wel weer over. Soms na een paar nachten, soms een paar weken pas. Het klinkt in elk geval alsof je gewoon goed bezig bent hoor! Het is gewoon slopend. 
 
Mijn ervaring is ongeveer hetzelfde als die van Lewis. Onze dochter is geen goede slaper, maar soms echt slopende nachten. Wij geven ook nog melk en dan slaapt ze wel weer. Ze is nu bijna 14 maanden en ik heb niet het idee dat het snel gedaan is met het flesje. 
 
Wij hadden het met ons zoontje ook rond 12 maanden. Het waren zijn tandjes en opeens kon hij blokjes stapelen en meebewegen met liedjes. Grote sprong dus hier. Misschien bij jou ook?
Mijn zoontje wilde dan ook een fles en dat hebben we gegeven. Was maar kort en toen was het over en nu slaapt hij weer 13-15 uur achter elkaar door.. Doen wat goed voelt en voldoen aan behoeften. Soms was even knuffelen en zingen ook een oplossing.?
 
Terug
Bovenaan