Dochter van 19 maanden vervelend met avondeten

<p>Hoi allemaal,</p><p>Ik weet op dit moment even niet meer wat we moeten doen. Ik heb een dochter van 19 maanden met een pittig karakter. We hebben een goed ritme en hier houdt ze ook echt van. We zitten nu alleen op een punt waarbij ik niet meer weet waar we goed aan doen. Mijn dochter wil met het avondeten niet in haar stoel aan tafel zitten. Ze wil alleen mee-eten als ze bij ons op schoot zit. Ik wil dit absoluut niet, omdat ik het ook belangrijk vind dat mijn vriend en ik gewoon rustig ons bord kunnen leegeten. in de ochtend en in de middag eet ze zonder problemen haar boterham op in haar stoel dus het is niet zo dat ze alleen in de avond in die stoel ‘moet’ zitten. </p><p>Op dit moment zetten we haar gewoon in haar stoel en eigenlijk begint ze meteen te jammeren en haar armen uit te strekken naar ons om haar weer uit de stoel te halen. Wanneer we dit niet doen, zet ze het op een schreeuwen. Ik heb al geprobeerd om dit te negeren en om haar af te leiden maar eigenlijk helpt niks en ik heb ook niet het idee dat er vooruitgang in zit. Mijn vriend wil haar dan toch uit de stoel pakken maar ik vind dat je haar dan haar zin geeft. Ik heb ook al een keer geprobeerd om haar zelf een soort van op te laten scheppen en dit hielp toen ook eventjes, maar 5 minuten later was het weer feest. Pffff ik zou toch zo graag in de avond redelijk rustig willen avondeten.. Waar doen we goed aan en heeft iemand nog goede tips?</p>
 
Hoi, 
Lastig he... Onze dochter (18 mnd) heeft ook steeds van die periodes waarin ineens iets niet meer gaat, wat daarvoor heel goed ging. Dus de periode van niet in haar eigen stoel willen zitten bij het avondeten (en wel bij de broodmaaltijd) kennen wij ook. Wij hebben toch volgehouden. Dus niet uit de stoel halen. Hierdoor wilde ze af en toe niet eten. Jammer maar helaas, dan geen eten. Na een paar minuten halen we haar er wel uit, maar dan zetten we haar op de grond en dan moet ze het zelf maar uitzoeken. Als ze afgekoeld is proberen we het nog een keer weer in de stoel, soms lukt het dan wel. Soms niet. En dan is het dus echt jammer maar helaas, met lege buik naar bed. (gelukkig 's nachts nog nooit problemen mee gehad).
We hebben ook wel ontdekt dat de drama te maken heeft met het zelf willen eten. We mogen haar niet meer helpen met de lepel. Ook niet bij de yoghurt. Een enorme kliederboel dus elke avond, maar sinds ik haar bestek niet meer aanraak gaat het beter. Misschien ook nog iets om te proberen?
Maar niet toegeven lijkt mij dus wel het beste. Succes ermee! 
 
Herkenbaar hier ook! Niet zozeer het niet willen zitten in de stoel maar meer het niet willen eten. Ik zou haar in ieder geval niet op schoot nemen want dan beloon je het gedrag en wil ze dit de volgende keer weer. Dan helaas maar in het begin veel krijsen.
wat bij ons helpt, iedere keer weer wat anders: negeren, over compleet ander onderwerp praten, fluisteren wat zijn interesse opeens aanwakkerde, speeltje geveb waarmee hij mag spelen en dan voeren, zelf laten eten (behalve vla), appelmoes door eten. Succes! Het is gelukkig allemaal een fase ?
 
Kan het misschien zo zijn dat ze 's avonds moe is en daarom niet zoveel kan hebben? Misschien is iets eerder eten of iets later het middagslaapje dan wel een oplossing? 


Verder zou ik inderdaad ook denken aan iets te spelen geven, afleiden en toch consequent blijven in dingen die je echt niet wilt. 
 
hier helpt het om de stoel om te draaien, dan is ze zo stil haha. Pas als ze stil is, draai ikde stoel terug. Gaat ze weer drammen, huilen, zeuren dan draai ik de stoel weer om. 3 Dagen volhouden en dan snappen ze het wel..
 
Terug
Bovenaan