Dochter van 2 jaar eet geen warm eten

Toen we met 6 maanden met potjes gingen starten at onze dochter heel af en toe een potje van 4 maanden maar de potjes van 6 maanden vond ze niks. Omdat ze zelden of nooit wat wilde eten 's avonds zijn we van de potjes afgestapt en zijn we gaan proberen haar met ons mee te laten eten.
We hebben haar nooit gedwongen om te eten maar het met onze zoon, die drie jaar ouder is, altijd heel gezellig gemaakt aan tafel. Hij eet gelukkig wel goed en laat zich niet door zijn zusje van de wijs brengen. We doen aardappelen, groente en vlees in haar bordje (van alles een eetlepel) en laten haar haar gang gaan met het eten, het enige wat ze niet mag is het op de grond gooien. Heel zelden eet ze een hapje aardappel en probeert ze de groente maar dat spuugt ze meestal gelijk weer uit. Het enige wat er in gaat is vlees, maar ze is heel erg van het zelf doen dus als je probeert een stukje groente of aardappel op een vorkje te prikken met een het uiteinde een stukje vlees dan wordt ze boos en slaat ze de vork uit je hand, of ze pakt hem af vist het vlees er af en stopt dat in haar mond. Als ze gaat gooien met eten dan halen we haar bord weg. Na twee minuten krijgt ze hem terug en mag ze het weer proberen. Als we rijst of pasta eten krijgt ze dat zonder saus in haar bord en de rijst eet ze nog wel eens een paar hapjes van, maar zodra er wat doorheen zit weigert ze het in haar mond te stoppen. Pasta met geraspte kaas zonder saus eet ze ook nog wel eens maar nooit meer dan een paar hapjes. Als we het met saus op haar bord doen en er zit smac of chorizoworst in dan vist ze die stukjes er uit en de rest blijft liggen.
Als we voorheen patat of pizza aten kreeg ze een boterham en dat ging er zonder problemen in. Nu begint ze langzaamaan van de patat mee te eten en van de pizza vind ze de randjes lekker maar zodra er ook maar een druppeltje tomatensaus op zit hoeft ze het niet. Happen wij het er af dan eet ze de rest op. Laatst aten we wraps en de wrap zonder saus ed heeft ze wel gegeten.
Ze is gek op fruit (appel, druiven, sinaasappel, mandarijn, banaan) en dat varieren we dan ook elke dag maar het zou toch zo fijn zijn als we haar op een of andere manier aan de aardappelen en groente krijgen. Ze vind het geweldig om te helpen met koken en at laatst rauwe ravioli wat klaarstond op het aanrecht maar toen het gekookt op haar bord lag weigerde ze te proeven.
Enige voordeel is dat ze er 's nachts geen last van heeft of ze wel of niet eet 's avonds, ze slaapt goed van ca 20.00 tot 07.00 uur.
 
Hoe herkenbaar. Wij hebben een jongetje van 2.5 en ook hij weigert aardappelen en groente te eten. Onze oudste heeft deze fase ook gehad dus ik ga ervan uit dat het allemaal wel weer goed komt.
Als we pasta, pizza,pannekoek en frietjes eten dan kan meneer er geen genoeg van krijgen. Maar de rest laat hij gewoon staan met bah vies als commentaar.Vlees eet hij wel gewoon en een toetje krijgt hij ook, want dat hoort bij de maaltijd. Wel zijn we heel consequent dat hij niks anders krijgt. Ik weet zeker dat als we hem een boterham zouden geven tijdens het avondeten die helemaal opging. Maar daar beginnen we niet aan, want dan is het einde zoek., Hij kan eten wat de pot schaft en anders heeft hij pech.
Gelukkig eet hij wel alle fruit.
Ook hij heeft er geen last van 's nachts want hij slaapt gewoon door.
Ze hongeren zichzelf echt niet uit. Ik ga ervan uit dat het gewoon een fase is.

Succes!
 
Hier precies hetzelfde. Hij eet wel het vlees, en af en toe de aardappelen, maar geen groente. Lasagne, friet en pannekoeken gaat er ook vlot in. Wij doen er ook niet moeilijk over, hij krijgt zn toetje naderhand en dan ziet hij maar. Wilde na de vakantie wel gaan stoppen met het toetje, als hij dan nog steeds zijn groentes niet wil eten. En ook net als hierboven al zou ik hem een boterham geven eet hij die zo op. Ik ga er ook maar vanuit dat het een fase is, maar ook ik baal wel eens want ik zou zo graag willen dat hij groente eet...
 
Terug
Bovenaan