Dochter van 3 bang op haar kamer

<p>Hoi allemaal, </p><p>sinds 2 weken durft mijn dochter niet meer alleen te slapen. Werd snachts wakker en riep me, vervolgens naast haar gaan liggen op matras naast haar bed. Normaal valt ze dan weer rustig in slaap. Deze nacht was het anders en lag ze ineens naast me en ik moest haar goed vastpakken. Ik dacht, zo ga ik niet de hele nacht liggen dus meegenomen naar ons bed, daar moest ik ook haar hand vasthouden tijdens het slapen. Vanaf die nacht durft ze niet meer in haar eigen bed. Gevraagd waarom niet? Eerst zei ze monsters en nu sinds een dag zegt ze donker is eng.. </p><p>weet niet goed wat we moeten doen. Ze slaapt heel rustig tussen ons in maar het is niet de bedoeling dat dat zo blijft. Ik ben er als ze me nodig heeft. We hebben nog een ander kindje. <br />dus allebei in eigen bed zou fijn zijn en mocht er dan een keer iets zijn mogen ze komen. <br />heeft iemand tips hoe we dit kunnen aanpakken?<br />We gaan nu elke dag even naar haar kamer en doen alle kasten open en kijken overal vervolgens loop ik naar onze kamer. Als ze boekje wil lezen zeg ik, dat mag maar wel in eigen bed. Bij papa en mama doen we slapen in bed. <br />en vertel haar dat monsters niet bestaan, alleen kan je er over lezen in boekje of filmpjes.. </p><p> </p>
 
Ik zelf heb dit niet meegemaakt al willen ze wel een klein nachtlampje aan.
Mijn nichtje heeft dit gehad en dat kwam toen door stickers op het plafond. Misschien iets wat op haar kamer staat knuffels, poppen, stickers, tekeningen?
 
En als je een deur open laat en de lamp aan op de gang?

Mijn dochter is ruim 3 jaar. Ze had het laatst ook over spoken. Toen zei ik heel laconiek: Nee joh, spoken zijn nep! Die zijn niet in ons huis hoor. Daarna heb ik haar er nooit meer over gehoord.

Ze wilt graag de deur open en de lamp op de gang aan zodra ze gaat slapen. Ze vindt het ook fijn als ik ga douchen ofzo als ze het op bed ligt, zodat ze me hoort rommelen en dan weet ze dat ik dichtbij ben. Maar dat gebeurt niet elke dag, ik ga vaak ook gewoon naar beneden en dan is dat ook prima.

Ze slaapt tussen de middag al een poosje niet meer en is rond 19.15 gewoon zo moe dat ze eigenlijk altijd binnen 3 minuten slaapt!

Dus ik laat de deur open en de lamp op de gang aan. De lamp gaat uit en de deur gaat dicht zodra wij gaan slapen, en dat weet ze. Dat is ook prima voor haar.

Ze heeft ook een lampje op haar kamer met muziekje die ze graag aan wilt zodra ze gaat slapen. Dus het moment dat ze net in bed ligt, is het belangrijk voor haar dat het niet donker is.

Meestal slaapt ze gewoon door. Soms wordt ze ineens keihard huilend wakker van een droom en dan kalmeert ze met een slokje water en dan laat ik de deur weer open midden in de nacht en een klein nachtlampje aan op de gang. Maar dat gebeurt zelden.

Ik heb ook nog een dochter van 1.5 en idd, je hebt geen zin in een kind tussenin, zeker in nachten dat ze allebei onrustig zijn kan het gewoon niet...

Misschien is de deur open en een lampje op de gang een idee? Of heb je dat al geprobeerd?
 
Overigens lezen wij elke avond juist wél een boekje voor in ons grote bed, en daarna gaat ze tanden poetsen en naar haar eigen bed! Liedje aan, lampje aan, liedje zingen, kus, deur open laten en weg :)
 
Een matras naast het bed, daar ben ik echt nooooit aan begonnen...

Ze krijgen s nachts een slokje drinken, een kus, ik wil gerust de deur open laten of een muziekje aan zetten. Ik zeg dat ik in mijn eigen bed ben, heel dichtbij. In geval van nood beland er een kind tussenin in ons bed, maar dat is pas als ze ruim 30 minuten wakker zijn en huilen. Niet bij de eerste kik. En ik ga er echt niet naast liggen, nooit gedaan.. ik slaap graag in mn eigen warme bed s nachts :)
 
Ik heb dat nog nooit gedaan, bij haar liggen of haar bij mij in bed pakken. Ze is overigens 3,5 jaar deze maand.

Hier is ook een tijdje terug de spoken en monsters fase geweest. Heb haar toen ook uitgelegd dat dat niet bestaan, alleen op tv etc maar dat hielp niet, ze zei gewoon "wel waar, kijk daar" en dan wees ze naar een hoek ofzo.

Daarna heb ik het anders aangepakt:
Monsterspray.
Een plantenspuitje met water, glitterd, whatever je je kan bedenken (slangetje eruit zodat ze niet de hele kamer nat maakt hahaha) en ik heb haar gezegd dat als ze bang is dat ze moet zeggen: "ga weg ik wil ie niet zien!" En dat werkte super.
Verder heeft ze ook een nachtlampje met de schakelaar op de muur naast haar, dus vanuit bed kan ze erbij. Gevolg is dat dat ding nu de hele nacht aan staat haha maar dat maakt me niets uit. Ze slaapt tenminste zonder angst!

Als ze heel sporadisch wakker wordt snachts en huilt of gilt dan ga ik even naar haar toe, vraag wat er is. Geef een knuffel en een slokje water en zeg dat het nog nacht is en ze weer moet slapen, daarna ga ik ook weer naar bed..

Ik hoop dat je er iets aan hebt..
 
Ik denk inderdaad dat een monster spray of een andere oplossing om de monsters weg te jagen beter kan helpen. Voor kindjes zijn die monsters echt. Ze maken nog geen verschil tussen fantasie en werkelijkheid.
 
Bedankt voor jullie reacties. We hebben een lampje aan op haar kamer, deur staat wat open en er is ook op de overloop een lamp aan.
ze was vorige keer echt angstig, dat zag ik aan haar oogjes.. 
monsterspay dan laat ik zien dat er wel monsters zijn en had gezegd dat die er niet zijn. Vind dat wat dubbel in mijn geval. 
 
Terug
Bovenaan