Dochter van drie meenemen bij begrafenis opa, ja/nee

Onze dochter is 3,5 jaar , nu is het feit dat mijn schoonvader vannacht is overleden , en wij totaal geen idee hebben om haar mee te nemen naar de begrafenis , tot in hoeverre beseffen ze dit, en zullen ze er niet bang van worden , iemand enige ervaring , wij horen het heel graag
 
Hoi Sarina,

Als eerste gecondoleerd!

Onlangs was mijn oma overleden en wij hebben besloten om de kids niet mee te nemen. (2,5 en toen 3 maanden). De oudste had wel enig besef dat oma nooit meer terug kwam, maar gaf als reactie dat we dan maar een nieuwe oma moesten kopen. Verder heeft hij het er nu ook nooit meer over. Mijn zus had haar dochtertje wel meegenomen, zij is 4. Ze wilde zelf erg graag en had ook een tekening voor oma gemaakt en wat bloemen om bij het graf te leggen. Ze maken het wel mee, maar weet niet wat de band van je dochter met je schoonvader is. Denk dat het voor haar ook wel goed is om erbij te zijn en het af te sluiten ook als is ze nog klein. Dat ze beseft dat opa niet meer terugkomt en ook een soort van afscheid kan nemen op haar eigen manier. Bang worden ze er trouwens zelden van, omdat kleintjes toch goed kunnen relativeren en al die emoties nog niet echt kennen. Weet niet zo goed hoe ik dat laatste uit moet leggen, maar misschien snap je het wel.

Sterkte komende dagen!
 
Gecondoleerd!

Ja ik zou haar wel meenemen, zeker met 3.5 jaar.
Net wat mijn voorgangster al zegt, kinderen kunnen meer "hebben" dan je denkt. En voor het afsluiten is het ook goed dat ze erbij is.
Tegenwoordig zijn de begrafenissen ook iets meer toegankelijk voor kinderen.
Dus bang worden lijkt mij ook niet waarschijnlijk!
Veel sterkte voor jullie!
 
Hi Sarina,

Ik ben benieuwd of je je dochter nu wel of niet mee genomen hebt. Allereerst nog gecondoleerd.

Ik heb geen eigen ervaring. Mijn vader overleed toen mijn zoontje 4 maanden was. Mijn nichtje was toen net 4 geworden. Zij wist al ruime tijd dat opa erg ziek was en hij niet meer beter zou worden. We hebben haar er erg bij betrokken, ook de laatste dagen toen mijn vader in slaap was gebracht. Wij waren bijna 24 uur per dag bij hem en zij dus ook. Ze heeft tekeningen voor hem gemaakt en zo. Mijn vader is thuis opgebaard en zij is daar ook alle dagen bij geweest. Ze heeft tegen hem gepraat en naast hem op zijn bed gezeten.

Wij hebben het idee dat dit heel goed voor haar verwerking is geweest. Als er nu een opa of oma zou overlijden (mijn zoon is bijna 3) zouden wij het ook weer zo doen, als hij dat zou willen. Ik denk dat het het belangrijkste is dat je naar je kindje kijkt. Als ze opa ziet en ze wil niet, laat haar dan. Zorg er voor dat iemand haar tijdens de dienst kan opvangen. Bij de dienst van mijn vader begon mijn zoontje keihard te huilen toen de muziek begon. Mijn schoonmoeder is met hem naar de koffie ruimte gegaan. De dienst hebben wij op video opgenomen, zodat zij die toch later nog kon zien.

Voor jou komt dit antwoord te laat, maar misschien dat anderen er nog iets mee kunnen.

Gr. Tamara.
 
Hallo! Ik las net het berichtje van Tamara, toch zou ik zeggen om er mee op te passen. Mijn zoontje van 1 jaar en 9 maanden heb ik vorig jaar meegenomen toen iemand opgebaard lag, denkend dat hij nog te klein was om het te begrijpen, maar zodra we de kamer binnen stapten, reageerde hij paniekerig en wilde hij meteen weg. Eerder deze maand, tijdens het stemmen, stapten we een soort gelijk gebouw binnen (waar ook regelmatig mensen worden opgebaard) en opnieuw, paniek! Ik snap niet hoe hij het nog weet, maar het heeft waarschijnljk een hele diepe indruk op hem gemaakt. Kleine kindjes beseffen dus toch meer dan dat men denkt.
 
Het lijkt me absoluut niet verstandig, rond die leeftijd weten ze niet hoe of wat en is alles heel eng. Vanaf +- 9/10 jaar kun je je kinderen wel meenemen maar dan nog moet je oppassen, het kan een hele traumatische ervaring zijn voor je kind.
Nachtmerries komen heel vaak voor nadat een kind mee word genomen naar een crematie/begrafenis.

Ik zou het zeker niet doen,
Ik zou het risico niet willen lopen dat mijn kind er een trauma aan overhoud.
 
Het lijkt me absoluut niet verstandig, rond die leeftijd weten ze niet hoe of wat en is alles heel eng. Vanaf +- 9/10 jaar kun je je kinderen wel meenemen maar dan nog moet je oppassen, het kan een hele traumatische ervaring zijn voor je kind.
Nachtmerries komen heel vaak voor nadat een kind mee word genomen naar een crematie/begrafenis.

Ik zou het zeker niet doen,
Ik zou het risico niet willen lopen dat mijn kind er een trauma aan overhoud.
 
@sweet baby, ik ben het iet met je eens mijn vader is 3 maanden geleden overleden, onze dochter van 6 heeft alles bewust mee gemaakt en heeft er geentrauma's van over gehouden
Ik heb altijd verteld wat ze kon verwachten enz, kinderen weg houden van de dood dat vind ik een risico het is nu eenmaal iets wat bij het leven hoort.
Ons zoontje van 2 heb ik niet mee genomen, er word verteld dat ze vanaf 3 beseffen en dat je ze moet betrekken bij.

Het is erg belangrijk hoe je er zelf mee omgaat en hoe open je praat met je kindjes
 
Terug
Bovenaan