Dochter wakker maken om borstvoeding te geven of laten slapen?

Hallo allemaal,

Ik heb een dochter van 2,5 maand en geef borstvoeding, wat ik om de 4 uur geef, als ze niet eerder komt, maar als ze slaapt maak ik haar wakker om te voeden, omdat ik anders denk dat ze te weinig drinkt. Is het erg (overdag)  als er 5 uur of langer tussen de voedingen zit? Ook s'avonds om ongeveer 23.30 uur maken we haar wakker om te voeden, zodat we hopen dat ze de nacht door komt. Wie heeft er tips en/of advies

veel liefs, Anike
 
Hoi Anike,

Ik herken je vraag heel goed. Ik vond het zelf ook erg lastig. Helemaal omdat je met bv niet precies weet hoeveel hij drinkt en je dus eigenlijk niks hebt aan de richtlijnen van 150cc perk kg lichaamsgewicht per etmaal.

Wat mij door de  wijkverpleegkundige van het CB  werd geadviseerd, was om overdag in elk geval elke 4 uur te voeden. Dit met name om te voorkomen dat ze het dag- en nachtritme omdraaien. Het schijnt dat de kleintjes maar een lange ruk aan slaap kunnen doen per 24 uur, dus als je die dan overdag hebt, komen ze 's nachts vaker.

Toen Daniel 2 maanden was gaf ik de laatste voeding om 23 uur(maakte ik heb ook voor wakker) en sliep hij door tot 7.30 uur. We waren toen op wintersport en meneer besloot ineens dat een ander ritme wel leuk was, dus in overleg met mijn zussen en moeder(we waren met de hele familie op vakantie) liet ik hem dit weer zelf weer regelen met een max van 4 uur tussen de 2 voedingen. Hij sloeg toen ineens een voeding over en kwam vervolgens om 22 uur voor zijn laatste voeding en ook daarmee sliep hij door tot 7.30 uur. Hij kreeg toen totaal 5 voedingen. Er zat gemiddeld 3-3,5 uur tussen de voedingen denk ik.

Nou ik hoop dat je er wat mee kan met deze ervaringen....

Groetjes, Yvette
 
Terug
Bovenaan