Dochter wil alleen maar aandacht

Hoi allemaal!
Mijn dochter is nu bijna 15 maanden en wil continu alle aandacht. Ik kan niet eens de vaatwasser inruimen of ze staat aan mijn benen te trekken. Ik heb alles al geprobeerd, van rustig uitleggen dat ze even in haar eentje kan spelen tot aan negeren. Van de week het zelfs een keer streng gezegd dat ze zelf moet spelen, maar in alle gevallen gaat ze hard huilen met tranen en aan mijn benen trekken.

Ik weet dat kinddjes van deze leeftijd nog heel veel aandacht nodig hebben en voor de rest is ze echt een model kindje dus heb ik niet veel te klagen. En waarschijnlijk hebben we haar dit gedrag zelf aangeleerd door haar altijd de aandacht te geven, maar hoe kan ik haar leren om wat meer zelf te spelen? Al is het maar voor 10 minuten per dag.

Alvast bedankt voor de reacties!
 
Lastig he! Ik vond dit ook echt een lastige leeftijd. Van 12 tot 16/17 maanden. Inderdaad veel drammen, hangen, aan je benen zeuren. Vreselijk! In die periode hebben wij ook stoelen voor de ingang van de keuken gezet als ik aan het koken was, zodat m'n dochter de keuken niet in kon. Dan stond ze vaak wel te huilen aan die stoelen natuurlijk, maar in ieder geval niet aan mijn been en kon ik enigszins normaal koken.

Met een maand of 17 kunnen ze ineens meer. Een klein spelletje, opdrachtjes, even verven of met de klei rommelen. Hier ging het echt beter vanaf die leeftijd. Ondertussen is m'n jongste dochter bijna 2.5 jaar en nu is het nog relaxter :)

Ik ben nu zwanger van de 3e en kan al opzien tegen die vreselijke periode die jij omschrijft. Bij m'n oudste heb ik dit net zo ervaren. Ik weet na 2 kinderen dat het weer voorbij gaat, maar als je er middenin zit zijn de dagen lang en pittig, zeker in de winter! Sterkte!
 
Hier wilde het nog wel eens werken om eerst samen te spelen met iets en dan zelf stiekem en langzaam weg te glippen
 
Ik denk niet dat je haar fout gedrag hebt aangeleerd hoor. Het is zelfs heel normaal gedrag voor de leeftijd. Even wachten en ga maar lekker spelen snappen ze echt nog niet.
Ik betrek mijn dochter bij veel dingen. Als ik bijvoorbeeld de vaatwasser ga uitruimen terwijl ze toekijkt dan is het huilen. Als ik haar de veilige dingen laat pakken en aangeven vindt ze het heel leuk. Ze helpt ook met boodschappen uitpakken (kun je meteen benoemen wat alles is). Ze helpt op een leertoren met koken, oftwel ze speelt wat met keukengerei en ik laat haar voelen en eten van waar ik mee bezig ben. Ze helpt met was vouwen, oftwel wasjes aangeven. Zo leert ze veel, is ze vermaakt en kom ik een beetje vooruit.
Nu met 19 maanden kan ik nog maar heel beperkt vragen of ze zichzelf even vermaakt hoor. Sterker nog, ze volgt me tegenwoordig zelfs de wc in om te kijken wat ik daar doe ? Even wachten snapt ze nog steeds niet. Zelfs als ze wel even lekker aan het spelen is en ik zit op de bank, dan is dat over als ik dingen ga doen, want ze wil gewoon heel graag weten wat het is dat ik doe. Ook meedoen. 
 
Helpen deed ze trouwens al vanaf 12 maanden toen ze goed kon staan en al wat aan de hand stapte. Ze snappen meer dan je denkt. Ook al is praten nog niet aan de orde.
 
Ik merk inderdaad dat ze al heel veel begrijpt.
Ik ben in ieder geval blij te lezen dat het niet aan mij ligt. Misschien moet ik haar inderdaad eens iets in haar handen geven in de zin van 'helpen'. Ons huis is niet geschikt om bijvoorbeeld een barricade te maken voor de keuken. Bij de was ophangen gaat dat gelukkig wel door middel van een deur naar de bijkeuken, dan kijkt ze altijd door het kattenluik wat ik aan het doen ben ?
Voor de rest begrijp ik dus dat ik geduld moet blijven hebben.

Dank jullie wel voor de reacties ?
 
Wat kan helpen is haar tijdens het koken wat keukengerei geven. Spatel, pannetje, kloppertje. Dat is dan nieuw en dan trekt het misschien wat meer.
Ik denk dat het hangerige en aandacht vragen ook met ontwikkeling en hechting te maken heeft. Er speelt zich van alles in dat hoofdje af, maar het overzicht ontbreekt nog zo. Beetje zoeken tussen aandacht geven en aanleren zelf te moeten spelen. Succes!
 
Terug
Bovenaan