Dochterje van 1 jaar slaapt nog altijd onrustig

Hoi lieve allemaal, graag zou ik wat advies willen inwinnen.
Mijn dochtertje is inmiddels 1 jaar oud geworden en slaapt nog steeds erg onrustig snachts. Overdag slaapt ze naar mijn idee ook wel te weinig, maar ze is dan ook een erg energiek meisje hihi. Overdag is ze gewoon lekker vrolijk en speelt ze vollop en met het eten gaat het eigenlijk ook erg goed. Maar ze wordt dus 's avonds en snachts nog erg vaak huilend wakker. Ik troost haar dan, ze valt weer in slaap, maar na 2 a 3 uurtjes begint het weer opnieuw en herhaal ik het troosten. Mijn schema ziet er nu als volgt uit:

09:00: wakker
09:30: boterhammetje en bekertje melk
11:00: ochtenddutje (dit weigert ze inmiddels sinds een week)
11:30: weer wakker (slaapt vaak echt niet langer).
12:30: boterham met bekertje melk en een stuk fruit
14:30/15:00: middagdut (vaak niet langer dan een uur, dan wil ze ook echt niet meer slapen, ook wanneer ze haar ochtenddutje niet gedaan heeft, dan slaapt ze uiterlijk 1,5 uur)
16:00 kleine snack met thee
18:00 avond maaltijd met water en een toetje
19:30 badje
20:00 nog eventjes tiktak kijken met een beetje thee of een boekje lezen
20:30 bedritueel, tandjes poetsen, knuffelen en naar bedje.
21:00 slaapt ze meestal

Echter is ze vlak nadat ik haar op bedje gelegd heb erg onrustig en wil ze bijvoorbeeld niet dat ik weg loop, meestal blijf ik hierdoor bij haar tot ze slaapt en dan na een uurtje begint het meestal weer opnieuw en dan zo'n beetje om de 2 a 3 uur.
Ondanks het slaapgebrek wat er nu eenmaal bij hoort, hoor ik dat veel ouders hier totaal geen last van hebben. Hebben jullie hier misschien de gouden tip? Misschien kan ik er iets van leren!

Veel liefs
 
Hoi! Ze is nu best wel lang wakker na haar middagslaapje voordat ze naar bed gaat. Kan goed zijn dat ze dan te moe naar bed gaat waardoor ze zo onrustig slaapt. Als je een beetje met het ritme schuift, bijv van 07-19 u en je dutjes iets anders verdeeld is ze niet zo lang wakker. Bijv ochtenddut tussen 09-10 en middagdut tussen 13-15u en dan 19u naar bed.
 
Misschien is ze niet echt moe of over haar slaap heen? Of juist te moe?
Mijn dochter is 2,5 en deed geen ochtend slaapjes meer vanaf 11 maanden. Ze word meestal rond 9 uur in de ochtend wakker en doet nog wel een middag slaapje (hoewel deze ook steeds minder worden) dit is meestal ongeveer van 13:00 tot 15:00 uur. We gaan meestal rond 18:30 / 19:00 naar boven om klaar te maken voor bed maar ze ligt altijd voor 19:30 uur. Soms word ze wel rond 5:00 uur wakker en wil ze een beetje melk maar slaapt daarna direct weer verder. Hopelijk heb hier wat aan ?
 
Als ze de ochtend dut eigenlijk niet meer pakt, gewoon schappen. En eventueel middagdutje naar voren.
Klinkt verder meer als verlatingsangst, dan slaapprobleem.
 
Als het verlatingsangst is: ik weet niet of haar kamerdeur openstaat? Wij hadden pas rond oud en nieuw dat onze 2 jarige alleen maar bij mij jn de buurt wilde slapen. Uiteindelijk hebben we dit opgelost door beide slaapkamerdeuren open te laten, en als ik hoorde dat ze onrustig werd, kon ik vanuit mjjn bed zeggen, sssshht, ga maar weer slapen, mama is hier. Kon nog steeds een aantal keer per nacht gebeuren, maar ik hoefde mijn bed niet meer uit ;) .
 
Eens met Essil. 
Daarnaast heb ik een 2,5jarige die nog altijd dit soort nachten heeft. Gisteren pas om 22u slapend en van 2-3.30 krijsend als de excorsist op de grond liggend. Vanaf geboorte. We hebben van alles geprobeerd, tot het (voor ons) gekke af. Huis zegenen, feng shui, bijgeloof dingen, 87 verschillende schema's, muziek, laten huilen en juist niet, noem maar op. Sommige kindjes hebben t slapen niet uitgevonden dan denk ik maar. Trek je niet teveel aan van die ouders die allemaal zo'n fantastische slapers hebben. "Heel fijn voor jou, Karen" zeg ik dan altijd. Alsof t een wedstrijd is wiens kind zo jong mogelijk zo lang mogelijk kan slapen.
Het vaak lastigste maar wel meest rustgevende advies: accepteer het. Maak gebruik van mensen om je heen (opas omas broers zussen etc) die het een nachtje kunnen overnemen zodat je wat kan bijslapen. Slaap als de kleine slaapt, ook overdag. Doen wij nu nog altijd standaard. We hebben er nog een baby van 6 maanden bij en alhoewel deze een stuk minder intensief is tot nu toe, heb ik er geen enkel probleem mee om er meermaals uit te moeten. Ik het geaccepteerd.
 
Ons dochtertje is ook 1 jaar en slaapt overdag dan wel van 11-2 maar die is smorgens dan wel ca 730 wakker. Als ze een keer tot 9 uur slaapt dan leg ik haar zeker niet 11 uur alweer in bed. Meestal gaat ze dan pas rond de lunch naar bed. En als ze een keer half 6 wakker was dan gaat ze 930 alweer naar bed. Verder kijk ik meestal naar hoe het met haar gaat wanneer ik haar naar bed breng. Als ze stopt met zelfstandig lief spelen en begint te dreinen dan is dat meestal het teken dat ze moe is. 
Maar snachts komt ze ook nogsteeds wel een keer hoor. Meestal volstaat borstvoeding of flesje melk dan weer als slaapmiddel. Soms blijft ze ons heel lang wakker houden. Maar dan is ze denk ik te wakker geworden. Dus ik probeer snachts daarom altijd zo snel mogelijk te handelen. Daarentegen slaapt ze ook vaak vanzelf weer in dus ik wacht wel altijd even en zodra ik denk ze gaat niet meer zelf slapen dan maak ik zsm een fles, lichten zoveel mogelijk uitlaten, en dan snel weer laten slapen. 
Maar onze 2e (haar oudere broer) was blijvend structureel heel veel (lees uren) snachts wakker en is de oplossing geweest het geheel stoppen met middagslaapje ook al was hij daarvoor eigenlijk nog te jong. En als hij toch een keer moe word dan mag hij best middagdutje doen maar zowieso niet te lang. Maar dat heeft toen per direct het probleem opgelost.. maar bij onze 1 jarige dochter zit er dus wel verbetering in en merk ik ook dat ze haar slaapje overdag nog hard nodig blijft houden. 
 Ik hoop dat ik je klein beetje verder heb geholpen en je zelf ook snel een betere nachtrust mag krijgen.
 
Hoi lieve mama!
Mag ik vragen waarom ze 's ochtends tot 9 uur slaapt? Naar mijn mening.. is dat te laat om de dag te starten. Hierdoor kom je in de knoei met je dutjes. Toen mijn dochter een stuk jonger was maakte ik haar standaard wakker om 7 uur, na een tijdje ging haar biologische wekkertje gewoon om die tijd. Nu ze bijna een jaar is wordt ze nog steeds rond die tijd wakker met een uitschieter tot 7.30.
Het 2e nadeel van je ritme is dat je kleine om 18u eet en 3 uur later pas gaat slapen. Met een volle maag slaapt niet perse lekkerder, maar 3 uur later heeft je kleine waarschijnlijk alweer een beetje trek.. en dan moet ze nog in haar diepe slaap terecht komen.
Wat betreft het ochtenddutje, als ze die begint te weigeren.. dan zou ik er gewoon mee stoppen. Als ze 'm niet nodig lijkt te hebben, dan zie ik er geen probleem van in. Je zou eventueel het middagdutje wat naar voren kunnen schuiven.
Voordeel: na het eten ligt je kleine te knorren en heb je de hele avond voor jezelf, hihi.
Hieronder nog even ons ritme.. wellicht heb je er wat aan..
Ritme:
07.00/07.30 wakker worden, klaar maken voor de dag, aankleden etc
7.30/8.00 ontbijt (2 stukjes brood, bekertje melk)
9/10.00 fruit
11/12.00 brood eten
12/13.00 slapen (2-3 uren)
Na wakker worden nog wat fruit, cracker oid.
17.30 warm eten
18.30 badje, pyjama aan
19.00 bakje kwark en tanden poetsen
19/19.30 slapen
 
Onze kleine krijgt voordat ze gaat slapen nog een bakje kwark, hongerig kind haha.
 
Succes!
xx
 
Terug
Bovenaan